۰

استفاده نادرست از تکنولوژی یک پدیده شوم برای آب‌های زیرزمینی است

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۹
به گزارش عصر تعادل، «عباس دهقان» در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد در مورد ممنوعیت نصب آب شیرین‌کن روی چاه‌های کشاورزی، گفت: استفاده نادرست از تکنولوژی یک  پدیده شوم برای آب‌های زیرزمینی است که  منجر به  نابودی فناوری سنتی تامین آب یعنی قنوات شده است و دستگاه‌های آب شیرین‌کن هم یک تکنولوژی جدید دیگری است که به نابودی سفره‌های آب زیرزمینی می‌انجامد .
وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل  وزارت نیرو  و با توجه به آثار  مخرب و جبران‌ناپذیر دستگاه‌های آب شیرین کن   روی سفره‌های آب زیرزمینی و برای  صیانت از منابع آب و حفظ محیط زیست از جمله جلو گیری از افت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و ممانعت از تخلیه پساب‌های خروجی آب شیرین کن‌ها که علاوه بر ترغیب سایرین به اضافه برداشت از منابع آب زیر زمینی، موجب افزایش شوری و نهایتاً ایجاد پدیده فرونشست زمین و فروچاله و مرگ آبخون‌ها می‌شود، نصب و بهره‌برداری از دستگاه‌های آب شیرین کن برای چاه‌های کشاورزی ممنوعیت قانونی دارد .
دهقان در مورد اقدامات حفاظتی انجام شده در راستای مصوبات جلسات قبلی شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد در  نیمه اول سال جاری، گفت : تعداد شش حلقه چاه غیر مجاز در این مدت مسدود شده و از این اقدام  292.5  هزار مترمکعب حجم آب صرفه‌جویی شده است.
وی ادامه داد: همچنین  تعداد سه حلقه چاه غیرمجاز پر شده که حجم  آب صرفه جویی شده ناشی از آنها نیز   514.8 هزار مترمکعب بوده است.
«سید محمد طباطبایی» معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز  با بیان این که اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی مقدمه‌ای برای تحویل حجمی آب به کشاورزان است، گفت: تحویل  حجمی آب به کشاورزان  به این معنی است که تحویل آب براساس ساعت کارکرد مجاز چاه‌ها  صورت می‌گیرد .
وی اعلام کرد: برنامه زمان‌بندی خاموشی زمستانه چاه‌کشاورزی شهر یزد و زارچ  از پانزدهم  آذر ماه تا پایان دی ماه سال جاری طی یک دوره 45 روزه  است.
طباطبایی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بحرانی منابع آب کشور و استان یزد باید طرح احیاء و تعادل بخش منابع آب زیرزمینی را اجرا کنیم و با مدیریت درست منابع آب پایداری داشته باشیم .
«مصطفی سالاری» فرماندار یزد هم در این نشست گفت: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی اثرات مثبتی در کاهش سطح افت آب زیرزمینی داشته و در مناطقی مانند شهرستان ابرکوه و خاتم این امر کاملاً مشهود بوده است.
«محمدحسین فلاح تفتی» معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری یزد در مورد مسیر رودخانه‌ها در یزد اظهار کرد: درمورد بازگشائی مسیر رودخانه‌ها کار خوبی آغاز شده که امیدوارم استمرار داشته باشد هر چند که این آغاز راه است و دشواری‌های این کار هنوز باقی مانده است .
وی افزود: درد مشترک استان کمبود منابع آبی است که حیات استان را به خطر می‌اندازد و آینده ما و فرزندانمان را تحت الشعاع قرارداده است لذا باید به آن توجه کنیم.
معاون فنی و امور عمرانی فرماندار با اشاره به این که جداسازی شبکه آب شرب از شبکه آبیاری فضای سبز یک امر ضروری است، از شهرداری‌ها خواست تا در اجرای این طرح تمام تلاش خود را بکار برده  و آن را جزء سیاست‌های خود قراردهند و الگویی برای سایر شهرستان‌ها  باشند.
کد مطلب : ۱۳۷۴۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.