تسهیلات اشتغالزایی ۵ میلیاردی برای صنایع دستیِ اردبیل

12 آذر 1396 ساعت 18:30

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اردبیل از تصویب پنج میلیارد و ۹۵ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی صنایع دستی در این استان خبر داد.


به گزارش عصر تعادل، به نقل از  روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی بیان کرد: این تسهیلات در قالب طرح اشتغال فراگیر و با هدف توسعه اشتغال بخش روستایی اختصاص یافته است.
او با بیان اینکه دولت دو طرح توسعه اشتغال را دنبال می‌کند، اضافه کرد: بر همین اساس دو طرح اشتغال فراگیر و طرح توسعه اشتغال روستایی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در سطح کشور ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای طرح اشتغال فراگیر پیش بینی شده که سهم استان ۵۶۴ میلیارد تومان است.
دباغ عبداللهی تاکید کرد: این تسهیلات در سه بخش توسعه، سرمایه در گردش و ایجاد پرداخت می‌شود و با توجه به اینکه سقف نداشته و تسهیلات یارانه‌دار است، تسهیلات مطلوبی برای ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.
او با بیان اینکه بررسی تسهیلات اشتغال فراگیر آغاز شده و تا بهمن ماه ادامه دارد، افزود: تسهیلات ذکر شده به تصویب کارگروه شهرستان رسیده که در صورت تصویب در کارگروه استانی عملیاتی خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اردبیل اضافه کرد: در قالب تسهیلات اشتغال فراگیر یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان برای شهرستان خلخال، ۱۲۰ میلیون تومان برای شهرستان نمین، ۵۹۵ میلیون تومان برای شهرستان پارس آباد و سه میلیارد تومان برای شهرستان اردبیل اختصاص یافته است.
به گفته دباغ عبداللهی با توجه به اینکه بخشی از تسهیلات به حوزه گردشگری اختصاص دارد، ۵۰ میلیارد تومان به گردشگری سرعین، دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان برای گردشگری خلخال، سه میلیارد، ۴۲۰ میلیون تومان به گردشگری پارس آباد و ۲۲ میلیارد تومان به شهرستان اردبیل مصوب شده است.
او با بیان اینکه میزان یارانه وام اشتغال فراگیر حداکثر هشت درصد است، افزود: هر طرح میزان اشتغال بالایی داشته باشد در اولویت خواهد بود و دولت تزریق پول به سیستم اقتصادی را صرفا به منظور ایجاد اشتغال در نظر دارد.
معاون صنایع دستی اردبیل همچنین درباره طرح توسع اشتغال روستایی بیان کرد: دولت ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای این طرح در نظر گرفته که سهم استان ۳۵۰ میلیارد تومان  است و دولت در نظر دارد بعد از تبدیل ارز به ریال و تزریق آن به سیستم بانکی تسهیلات مطلوب اشتغال زایی در روستاها تعریف کند.
او ادامه داد: این تسهیلات برای توسعه اشتغال روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت پیش بینی  شده که ۱۰ درصد با مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به صنایع دستی و ۱۰ درصد با ۳۵ میلیارد تومان به بخش گردشگری در استان اختصاص خواهد یافت.
دباغ عبداللهی گفت: بررسی طرح اشتغال روستایی تا تیر ماه سال آینده ادامه دارد و میانگین سود تسهیلات شش درصد است بطوری که در مناطق صفر مرزی و روستاهای دور افتاده حتی تا دو درصد کاهش یافته و در شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر تا ۱۲ درصد پیش بینی شده است.


کد مطلب: 137450

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/137450/تسهیلات-اشتغالزایی-۵-میلیاردی-صنایع-دستی-اردبیل

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir