در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان مطرح شد

روحانی: برای تحول اقتصادی باید امنیت را در کل منطقه تقویت کنیم

12 آذر 1396 ساعت 18:47

رئیس‌جمهور گفت: رزمندگان و ملت ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم در منطقه داشتند.


به گزارش عصرتعادل، حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با قدردانی از مشارکت همه مردم استان برای حفظ امنیت در کنار نیروهای مسلح،گفت: مردم ایران و استان سیستان و بلوچستان با مشارکت سیاسی در انتخابات، جواب قاطعی به بدخواهان دادند.
 روحانی ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر کاروان تدبیر و امید به استان عزیز سیستان و بلوچستان و دیدار با مردم دلیر و قهرمان این استان بوده است، گفت: میلاد پیامبر اسلام(ص)، امام صادق(ع) و هفته وحدت را تبریک می‌گویم و از همه مردم این استان اعم از قبایل، طوایف، بلوچ‌ها و سیستانی‌ها که کاری بزرگ برای توسعه امنیت این استان انجام دادند، تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سپاه، ارتش و نیروی انتظامی برای ایجاد امنیت در مرزها فعال بوده و در مسیر توسعه امنیت استان، نقش بسزایی دارند، گفت: اساس امنیت در اختیار مردم استان است و امنیت امروز استان حاصل اخوت و برادری میان مردم است.
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره شکرگزاری بندگان درباره نعمات گفت: ما باید در هر نعمت شکرگزار خدا و کسانی باشیم که مسئولیت انجام آن را بر عهده گرفته و از گروهی که خدمت می‌کنند، تشکر کنیم چرا که این تشکر موجب تشویق خدمتگزاران به خدمتگزاری می‌َشود.
روحانی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از تعبیرات و گفتارهایی که این روزها در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود، با این آیات قرآن مصداق ندارد، گفت: در جریان زلزله غرب کشور، درست است که همدلی و کمک مردم در صحنه در تسریع خدمات بسیار مؤثر بود اما بخش‌های مختلف از جمله دولت، هلال احمر، بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیرو و نفت، اقدامات نمونه‌ای را به انجام رساندند به گونه‌ای که بیش از 7 هزار نفر در ساعات اولیه وقوع حادثه نجات یافتند که این در کشورهای پیشرفته نیز کم‌نظیر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در حقیقت نماینده مردم بوده و خادمان مردم جدای از دولت نیستند، گفت: همه دستگاه‌های مربوط  از جمله سپاه، ارتش و هلال احمر نیز جزیی از مردم هستند و در بازدید از مناطق زلزله‌زده به روشنی خدمات ارگان‌ها، مسئولان و همدلی مردم را مشاهده کردم.
وی با اشاره به اینکه فرایند امداد رسانی دستگاههای مختلف در مناطق زلزله زده بی سابقه بود،افزود: ما باید نسبت به این خدمات شکرگزار بوده و اگر نقص و اشکالی وجود دارد آن را انتقال دهیم.
 روحانی با تجلیل از مردم استان سیستان و بلوچستان به خاطر توسعه امنیت در این منطقه و شرکت فعال آنها در مشارکت‌های اجتماعی بویژه در انتخابات سال 96، گفت: مردم ایران و استان سیستان و بلوچستان با مشارکت سیاسی در انتخابات جواب قاطعی به بدخواهان و توطئه‌گری‌های آمریکا علیه ایران دادند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف دولت توسعه روزافزون استان سیستان و بلوچستان است، اظهار داشت: در دولت یازدهم حتماً در ارایه خدمات نقص‌هایی وجود داشته و در حد توقع مردم نتوانستیم کارها را به انجام برسانیم، اما دولت یازدهم نسبت به دولتهای گذشته بیشترین تلاش‌ها را برای توسعه استان سیستان و بلوچستان به انجام رسانده است.
وی با اشاره به اینکه هزینه‌هایی که برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم انجام شده 2.5 برابر نسبت به دولت دهم بیشتر بوده است، گفت: این امیدوارکننده است و هدف ما این است که باید از این استان محرومیت‌زدایی شود.
 رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه به آینده استان سیستان و بلوچستان بسیار امیدوار هستم، افزود: توسعه هر استان به واسطه توانمندی و توسعه نیروی انسانی در آن است و در این راستا صاحبان تجربه، نخبگان و کارآفرینان باید به میدان آمده و مسئولان از آنها در انجام امور، مشورت بگیرند.
روحانی با اشاره به حضور خود در جمع دانشجویان استان سیستان و بلوچستان و برگزاری مراسم 16 آذر در این استان، گفت: بسیار خوشحالم که امسال این مراسم در جمع دانشجویان یک استان بودم و این در حالی است که می‌توانیم دیگر مراسم‌ها از جمله مراسم روز معلم و روز کارگر را نیز به جای تهران در استان‌های کشوربرگزار کنیم و باید در اینگونه مراسم‌ها هم تمرکززدایی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه همه استان‌های کشور باید گام‌های توسعه را یکی پس از دیگری بردارند، گفت: توسعه سیستان و بلوچستان از دانشگاه آغاز می‌شود و در این راستا باید مواد درسی دانشگاه‌های این استان با مسایل و مشکلات آن مرتبط باشد و تحقیقات مراکز تحیقاتی نیز باید متناسب با کاستی‌ها و نیازهای استان انجام شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نیروی دریایی ارتش در کنار سواحل مکران حضور پیدا کرده و نقش ارزشمندی در راستای توسعه این سواحل و امنیت منطقه داشته، گفت: تلاش‌های نیروی دریایی ارتش در توسعه امنیت آب‌های بین‌المللی و نقش جمهوری اسلامی ایران در توسعه امنیت منطقه موجب افتخار ملت ایران است.
 روحانی با بیان اینکه رزمندگان و ملت ایران نقش بسیار مهمی در مبارزه با تروریسم در منطقه داشتند، گفت: ملت ایران قدردان این تلاش‌ها بوده و از شهدای مبارزه با تروریسم بویژه شهید حججی ، بسیار باشکوه تقدیر کردند.
وی با اشاره به اینکه ملت ایران با حضور پرشور در انتخابات و رأی خود به این دولت در واقع از خدمات دولت یازدهم قدردانی کردند، گفت: با حمایت مردم نسبت به آینده کشور، امیدواریم و مطمئنیم که از مشکلات عبور خواهیم کرد.
 روحانی با بیان اینکه با نگاهی به 4 سال گذشته در می‌یابیم که چه توطئه‌های بزرگی علیه دولت و ملت ایران بوده که پشت سر گذاشته‌ایم، اظهار داشت: نقش جمهوری اسلامی ایران در امنیت منطقه بسیار حائز اهمیت است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: خیر و برکت افتتاح فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تنها برای استان سیستان و بلوچستان و ایران نیست، بلکه برای همسایگان ما و دیگر کشورهای منطقه نیز بوده و پروژه‌ای بین‌المللی است.
روحانی با اشاره به اینکه ترانزیت ظرفیت بزرگی به شمار می‌رود، گفت:‌ استفاده از ترانزیت در حقیقت برای ما قدرت ملی به وجود می‌آورد و اینکه بتوانیم در فاصله چند ساعت صدها پرواز قطری را از آسمان ایران عبور دهیم ، نشان از تلاش همه دستگاه‌های ذیربط است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور، وحدت و برادری مردم، قدرت ملی ما است، گفت: حسی که مردم نسبت به هم داشته و احترامی که به یکدیگر می‌گذارند و کمک و دستگیری آنها از یکدیگر، نشان از قدرت ملی ما و این قدرت ملی در زلزله کرمانشاه به خوبی به نمایش درآمد.
وی توسعه بندر چابهار و مسیرهای جاده‌ای و ریلی در کشور را در امتداد افزایش قدرت ملی برشمرد و گفت: باید در این راستا اقدامات مؤثر را ادامه داده و به انجام برسانیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم باید برای اجرای طرح‌های مهم در کشور، از صندوق توسعه ملی بهره‌برداری شود، همانگونه که در توسعه بندر چابهار این اتفاق افتاد، افزود: براساس دستوری که به سازمان برنامه و بودجه داده شده، باید در بودجه سال آینده بتوانیم از صندوق توسعه استفاده بیشتری کنیم و این در حالی است که تنها 50 درصد درآمد نفتی کشور، نصیب دولت می‌شود.
 روحانی افزود: معتقدیم باید اتکای دولت به نفت در بودجه مشخص شود و به عنوان مثال مشخص شود که دولت سالانه می‌تواند 40 میلیارد دلار برداشت کند و اگر این میزان بیشتر شد، آن را به صندوق واریز کرده و اگر کمتر شد،  از صندوق برداشت کند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان در امنیت اقتصادی و تحول استان بسیار حائز اهمیت است، افزود: اگر می‌خواهیم بندر چابهار، بندری بین‌المللی بوده و دروازه ملل باشد، ‌باید طرح‌ها را ادامه داده و مسیرهای جاده‌ای و ریلی را توسعه دهیم.
 روحانی افزود: یکی از اقدامات دولت دوازدهم تلاش برای ادامه توسعه طرحهای ترانزیت در این استان است که این با تسهیل مقررات و ایجاد مسیرهای ریلی و جاده‌ای محقق خواهد شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس برنامه‌های دولت در استان سیستان و بلوچستان بر توسعه ترانزیت و کشاورزی است، ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد سیستان و زیر کشت بردن 30 هزار هکتار از اراضی این استان،‌یک تحول بزرگ در منطقه خواهد بود.
 روحانی ادامه داد: براساس گزارش وزارت کشور قبل از دولت یازدهم گمرکات رسمی در این استان دو مورد بوده و در دولت یازدهم دو مرز رسمی  13 بازارچه رسمی به تصویب رسیده که 8 بازارچه آن فعال و 5 بازارچه دیگر باید تشکیل شوند.
وی با بیان اینکه برای تحول اقتصادی باید امنیت را در کل منطقه تقویت کنیم، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با کشورهای همسایه خود در شرق، شمال و غرب دارد و در جنوب هم تنها با یک کشور مشکلاتی داریم که آن هم از سوی ما نیست، چرا که ما خواهان روابط دوستانه و البته عزتمندانه با همه کشورها هستیم.
 روحانی با اشاره به اینکه همه استان‌های کشور از مشکل کم‌آبی رنج می‌برند، گفت: طرح‌های مختلفی در راستای حل مشکل کم‌آبی در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین و عاجل‌ترین آنها صرفه‌جویی در آب است.
رئیس‌جمهور افزود: اگر کشاورزی را با صرفه‌جویی و بهره‌وری در منابع آب هدایت کنیم، بسیار مؤثر است و باید کشت گلخانه‌ای و تجهیز زمین را در دستور کار قرار داده و راهکارهای جدید مانند شیرین کردن آب را دنبال کنیم.
 روحانی ادامه داد: کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهای برون‌رفت از مشکل کم‌آبی است که امروز اقدامات و توافقات خوبی در این راستا با دیگر کشورها منعقد شده است.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد کشور باید تبدیل به مناطق صادراتی شوند، افزود: یکی از راه‌های توسعه استان سیستان و بلوچستان احیای معادن و جذب سرمایه‌گذار و کارآفرینان در این راستا است.
 روحانی توسعه گردشگری را موجب توسعه این استان برشمرد و گفت: اگر گردشگری در استان سیستان و بلوچستان فعال شود و بتوانیم در این بخش جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم، بسیار موثر خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در همه تحولات توسعه‌ای باید به خوبی از نیروی بومی استان استفاده شود، اظهار داشت: حاشیه‌نشینی در این استان غمی بزرگ بوده که تبعات فراوانی را به دنبال دارد و باید در راستای حل این مسأله پیگیری‌ها و اقدام مناسب انجام شود.
روحانی با تأکید بر اینکه یکی از اهداف بزرگ دولت دوازدهم مبارزه با فقر است، افزود: همانطور که در تبلیغات انتخاباتی به مردم قول دادم همه باید به هم کمک کنیم تا فقر مطلق در این کشور ریشه‌کن شود و دولت در این راستا در برنامه‌های خود نسبت به آن اهتمام دارد.
وی با بیان اینکه دولت گام‌های خوبی در سال 97 برای توسعه اشتغال و رفع فقر برخواهد داشت، گفت: باید همه تلاش کنیم تا مشکلات کشور با وحدت، برادری و اتحاد برطرف شود.
پیش از سخنان رییس جمهور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، رییس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه اهل سنت زاهدان به ایراد دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در خصوص مسایل و مشکلات استان پرداختند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 137452

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/137452/روحانی-تحول-اقتصادی-باید-امنیت-کل-منطقه-تقویت-کنیم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir