۰
نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری برگزار شد

فرهنگ سازی نیاز به هنرمند و مدیر کاربلد دارد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
فرهنگ سازی نیاز به هنرمند و مدیر کاربلد دارد
به گزارش خبرگزاری عصر تعادل، سی‌وچهارمین نشست سراسری رؤسای مراکز استانی حوزه هنری ۱۲ تا ۱۴ اسفندماه با حضور رئیس حوزه هنری کشور و مدیران ستادی و استانی به مدت ۳ روز در تهران در حال برگزاری است. این نشست صبح امروز کار خود را با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و مجید مصلحی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس این نهاد انقلابی آغاز کرد.
حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در این نشست با تاکید بر توجه و استمرار ارتباط مدیران فرهنگی مراکز استانی با خداوند متعال و دقت در دین‌داری گفت: تدین را در کار خود جدی بگیرید. چرا که دارای معنویت خاصی است و موجب اخلاق در آدمی می‌شود. هنگامی که فردی تدین داشته باشد دروغ نمی‌گوید. کم‌کاری و گناه نمی‌کند. حواس چنین شخصی به کارهایش جمع است. انسان متدین خود را در قبال اخلاق موظف می‌داند و به هر نحوی به مردم نیکی می‌کند. به این ترتیب ما باید متدین باشیم تا با مردم اخلاقی و به نیکی برخورد کنیم. اگر در جایی با کم‌کاری نیروهای خود روبه‌رو شدیم باید در پی فراهم آوردن شرایط جبران برای او باشیم. مگر اینکه جای این نیروی کار اصلا در حوزه هنری نباشد.
وی در توصیف حوزه هنری و فعالیت‌هایش افزود: سازمان تبلیغات و حوزه هنری را اگر یک گل زیبا و خوشبو تصور کنیم که جایش در گلخانه باشد به توجه و رسیدگی زیادی نیاز دارد. اما حوزه هنری گلخانه نیست. بلکه یک جنگل انبوه است که خودرو و خودکار بوده و هست. پس نیاز به مراقبت‌های مداوم ندارد. تنها باید نواقص را بیابیم و آن را رفع کنیم. چرا که بقیه موارد آن خودرو بوده و مرتب کار خود را انجام می‌دهد. گل‌های وحشی در جنگل هیچ‌گاه توسط باغبان انسانی رشد نکرده است. باغبان گل‌های زیبا و خوشبوی جنگلی تنها خدا هست و او از آن گل‌ها مراقبت می‌کند. ما نیز در سازمان کاری خود اگر می‌خواهیم همانند گل‌های زیبای روییده در جنگل زندگی کنیم و به کار خود ادامه دهیم، باید ابتدا با خدا باشیم و مهر او را متوجه خود سازیم. سپس به جای انتظار اینکه کسی کاری برایمان انجام دهد و یا برای ما برنامه‌ای ترسیم کند، خودمان دست به کار شویم و فعال باشیم. هرکدام از مدیران مراکز استانی حوزه هنری تنها منتظر ارائه برنامه از سوی ما نباشند. خودشان نیز باید توانایی برنامه‌ریزی و خلاقیت اجرایی داشته باشند. برای این کار لازم است تا مدیران مربوطه اهداف و خط مشی حوزه هنری را خوب بدانند و بر اساس آن اقدام کنند. هر جا هم که نیاز شد از مشورت بهره ببرند. دقت مدیران مراکز استانی به بودجه‌های انسانی خود یکی از عوامل مهم موفقیت بیشتر در کار خود است. هر مدیر باید نیروهای خود را مدام بررسی کند و هرجا لازم بود برای افزایش توانایی کمک‌شان کند. همچنین اگر نیرویی را با توانایی بالاتری یافت از آن بیشتر استفاده کند تا حوزه هنری استان خود را تقویت کند.
خاموشی با اشاره به لزوم فعالیت‌های گسترده و به‌موقع در فضای مجازی گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت‌های خوبی را در فضای مجازی آغاز کرده‌ایم که تاکنون بازخورد‌های خوبی هم داشته است. ان‌شاءالله در سال آینده برنامه ویژه‌ای برای آن خواهیم داشت و از این فعالیت‌ها رونمایی خواهیم کرد. در حال حاضر روی ویکی نویسی فعالیت می‌کنیم. ویکی نویسی تفاوت زیادی با کانال‌های تلگرامی و سایت‌های دیگر دارد. چرا که دارای الگوی خاصی است که به  کیفیت آن می‌افزاید. ویکی نویسی دارای ویژگی‌های خاصی برای ارائه اطلاعات و محتوا در فضای مجازی دارد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مورد فعالیت این سازمان در فضای مجازی، ضرورت‌ها، باید‌ها ونباید‌های آن گفت: ما در راستای رسیدگی به امور فضای مجازی، فضایی با نام تبیان را راه‌اندازی کردیم که کار خود را به خوبی آغاز و ادامه می‌دهد. ویکی فقه، ویکی پدیا و تبیان از جمله فعالیت‌های سازمان در فضای مجازی است که ما در آن به تولید محتوا پرداخته‌ایم. به هر شکل ممکن فعالیتی آغاز شده است اما باید همواره با کیفیت و حضور قوی‌تری ادامه یابد.
وی با اشاره به چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: با توجه به گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و مقاومت آن در برابر تمامی بی‌مهری‌ها کشورهای دوست و آزار کشورهای دشمن نیازمند توجه دقیق‌تر از سوی هنرمندان حوزه هنری است. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم در این موضوع در دستور کار قرار دهیم تطبیق ابعاد گوناگون زندگی و مدیرت کشور در طول این چهل سال است. اما باید هنر خود را به کار گیریم و به خوبی و جانانه از انقلاب حمایت و پشتیبانی کنیم. در این کار باید روی پرهیز از مستقیم‌گویی تاکید کنیم. چرا که تاثیر مطلبی که غیر مستقیم و هنرمندانه بیان شده باشد بسیار بیشتر از شیوه مستقیم‌گویی است. درست است که ما در حال حاضر نواقصی هم داریم. اما این هوشمندی شما را می‌طلبد که با دقت و خلاقیت خود از انقلاب دفاع و ویژگی‌های خاص و بی‌نظیر آن را به همگان معرفی کنید.
خاموشی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی متفاوت در طول قرن‌های گذشته است. چرا که هیچ‌کدام از انقلاب‌ها ماندگاری بالای دو دهه نداشته‌اند. اما انقلاب ما این گونه نیست. انقلاب اسلامی ایران با همه حیله‌های دشمنان و نقشه‌هایی که برای بر هم زدن آن می‌کشند پا بر جا هست و هر روز محکم‌تر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد. حتی انقلاب فرانسه هم نتوانست دوام زیادی داشته باشد و در نهایت شکست خورد. در حالی که انقلاب اسلامی ایران نه تنها جاودانه شده است، بلکه روز به روز به عزت آن افزوده خواهد شد. آن‌‌ها که روزی حتی تصور روی دادن انقلاب اسلامی در ایران را تصور هم نمی‌کردند برای از بین بردن آن دست به هر کاری زدند. یکی از این فعالیت‌ها راه‌اندازی جنگ هشت ساله علیه ما بود. آنچه در نهایت نصیب دشمنان شد ناکامی بود و آنچه نصیب ما شد پیروزی‌های مکرر و افزایش استحکام انقلاب بود. این موارد باید از سوی هنرمندان حوزه هنری و مدیران مراکز استانی و بخش‌های گوناگون حوزه هنری مورد توجه قرار گیرد.
خاموشی در پایان با تاکید بر انجام فعالیت‌های هنری و فرهنگی از سوی حوزه هنری متناسب با نیاز‌های اجتماعی روز کشور گفت: باید برای فعالیت‌های هنری خود نیازسنجی‌های دقیق برای جامعه خود انجام دهیم. نیاز جامعه را با بررسی و شناخت درست مخاطب می‌توانیم به دست بیاویم. همچنین آسیب‌های اجتماعی از اهمیت بالایی در ابعاد اجتماعی فعالیت‌های هنری سازمان برخوردار است. آسیب‌های پنج‌گانه طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیر رسمی، فساد و فحشا جز اولویت‌هایی است که رهبری برای رسیدگی امور فرهنگی به آن تاکید داشته و ما نیز در دستور کار خود قرار دادیم. شما نیز باید این اولویت‌ها را در فعالیت‌های خود در نظر بگیرید. هرکدام از این پنج مورد دنیایی از آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد که با فرهنگ‌سازی درست می‌تواند مدیریت شود. اما فرهنگ‌سازی زمانی رخ می‌دهد که شما هنرمندان و مدیران فرهنگی در ابتدا این موارد را به خوبی شناسای کنید و به شیوه‌ای ماهرانه و هنرمندانه برای اصلاح آن گام بردارید.
 
کد مطلب : ۱۳۷۴۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.