۱
روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی:

بانکها با پول مردم می چرخند و باید تسهیلات عادلانه به مردم بدهند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۳
بانکها با پول مردم می چرخند و باید تسهیلات عادلانه به مردم بدهند
به گزارش خبرگزاری عصر تعادل؛ حجت الاسلام و المسلمین روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار کرد: در همه شاخص‌های اقتصادی پیش رفته‌ایم؛ نقش بانک‌ها در صنعت، کشاورزی و خدمات محوری است.
رئیس جمهور افزود: مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در 4 سال گذشته یعنی تا پایان دولت یازدهم بر مبنای شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های موفقی بوده است.
وی نظارت دقیق و ایجاد شفافیت را از جمله اقدامات مهم بانک مرکزی با کمک سایر بانک‌ها برشمرد و گفت: در 4 سال گذشته توانستیم به هدف بزرگی دست پیدا کنیم. در آغاز دولت یازدهم هنگامی که از تورم تک رقمی سخن می‌گفتیم برخی نه تنها باور نمی‌کردند، بلکه لبخند تمسخر هم می‌زدند، چرا که ما در شرایطی بودیم که میزان تورم سالانه 40 درصد، تورم نقطه به نقطه 45 درصد و تورم در مواد خوراکی 51 درصد بود و ما در آن شرایط می‌گفتیم گام به گام در این دولت به سمت تورم تک رقمی حرکت خواهیم کرد. 
روحانی تاکید کرد: یکی از آرزوها و برنامه‌های اعلام شده دولت رسیدن به تورم تک‌رقمی بود که البته کار ساده و آسانی نبود، ضمن اینکه عده‌ای هم بودند که با این تصمیم موافق نبوده و می‌گفتند خروج از رکود و رونق اقتصادی برای دولت هدف اول و کنترل تورم باید در اولویت دوم قرار داشته باشد.
رئیس جمهور افزود: به هر حال تورم تک رقمی تحقق یافت و این یک آرزوی بلند مدت و 26 ساله بود تا بتوانیم به تورم تک رقمی برسیم و امسال هم با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم می‌شود به طور مطمئن گفت که تورم سال 96 هم تک رقمی است.
وی ادامه داد: خواست من از بانک مرکزی این است که این راه را برای سال بعد و سال‌های آینده ادامه دهد البته ممکن است سخت و سنگین باشد، اما حرکت در این مسیر برای ما ضرورت دارد چرا که امروز کشورهایی که دارای تورم دو رقمی هستند تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست.
روحانی تأکید کرد: باید شرایط را بر محور ثبات اقتصادی قرار داده و اداره کنیم که یک پایه مهم آن در آینده اعتماد مردم به کنترل تورم است.
رئیس جمهور کنترل تورم را در زندگی عادی مردم و برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حائز اهمیت دانست و گفت: اساساً اداره کشور، چه در بخش اقتصاد و چه در بخش‌های دیگر مبتنی بر دو پایه مهم امید و اعتماد است که اگر این دو پایه برقرار بماند، موفق خواهیم بود.
روحانی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌هایی که علیه نظام و دولت انجام می‌شود، بر مبنای این است که مردم نسبت به آینده امیدشان را از دست بدهند و اعتماد میان دولت و مردم کاهش یابد، افزود: اگر اعتماد متقابل میان دولت و مردم مستحکم بماند و به آینده امیدوار باشیم همه امور در مسیر درست قرار می‌گیرد، چرا که ما در کشوری دارای توانمندی‌های فراوان و سرمایه بی‌شمار با ملتی بزرگ قرار داریم و می‌توانیم به راحتی از مسایل و مشکلات‌مان عبور کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر در سال 92 می‌گفتیم در سال 95 تورم تک رقمی خواهیم داشت، شاید حتی باور آن برای بعضی از مدیران و مسئولان بانکی نیز سخت بود، اظهار داشت: این دستاورد بزرگ باید حفظ شود، البته بی خبر نیستم؛ برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می زنند که البته این اقدامات بر مبنای کم‌عقلی و کمبود عقل است و گر نه مخالفت با دولت معنایی ندارد.
روحانی ادامه داد: مبارزه با دولت به معنای مبارزه با منافع ملی و ضربه زدن به امید و اعتماد مردم است.
وی با اشاره به رشد صنعت نفت اظهار کرد: رشد این صنعت ثمره کار سربازان فداکار جبهه تولید مانند مهندسان و کارگران عرصه نفت است که باعث شدند حرکت چرخ تولید نفت به حالت سابق برگردد.
رئیس جمهور با بیان اینکه صادرات نفت ما در 5 الی 6 ماه از یک میلیون بشکه به دو میلیون بشکه افزایش پیدا کرد، افزود: اگر کسی می‌گوید رشد اقتصادی در نتیجه رشد صنعت نفت بوده، باید بگویم که این امر در سایه تلاش ملت و دیپلمات‌ها محقق شده است.
رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: در امر اشتغال تعداد افراد شاغل در سال 92 تاکنون از 1.03 به 23.03 افزایش پیدا کرده و این رقم به آن معناست که ما به طور سالانه 500 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم.
روحانی با اشاره به نقش بانک مرکزی در صنعت و کشاورزی تصریح کرد: نقش بانک‌ها در صنعت کشاورزی و طرح‌های اشتغال بسیار شاخص است و برای سال 97 طرح‌های خوبی به منظور افزایش اشتغال تعیین شده است
وی گفت: با طرح جدیدی که در بخش ساختمان پیش‌بینی شده 280 هزار اشتغال ایجاد می‌کنیم، بیان کرد: ما سال 95 را در حالی گذراندیم که رشد اقتصادی ما در دنیا اول بود.
رئیس جمهور ادامه داد: سود تسهیلات برای بازسازی بافتهای فرسوده 6 درصد اعلام شده که مشوق و رفاه بزرگی برای خانه اولی ها است.
رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه نمی‌شود در کشور درباره رشد اقتصادی صحبت کرد، در حالی که پایه اصلی آن بانک‌ها نباشند، گفت: نامهربانی ها نسبت به مسئولان بانکها در یک دو سال قبل زیاد بود و بسیاری از خدمات بانک‌ها به دست فراموشی سپرده شده است. اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود رشد اقتصاد و اشتغال چگونه حاصل می‌شد؟
روحانی تأکید کرد: در طول 3 الی 4 سال روابط ما با دنیا بهتر شده و بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها در تلاشند تا رابطه بهتری با بانک‌های خارجی و ال ‌سی ها برقرار کنند، اما قبول دارم که هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم و دولت مصمم است که این رویه ادامه پیدا کند.
رئیس جمهور ادامه داد: اکنون چند لایحه به مجلس برای مبارزه با پولشویی و تروریسم ارائه داده‌ایم و از بانک مرکزی می‌خواهم بعد نظارتی خود را نسبت به بانک‌ها و موسسات مالی پررنگ‌تر کند.
وی خطاب به بانک‌ها گفت: پولی که در اختیار شماست امانت مردم است و باید بهترین بهره‌برداری از آن انجام شود و باید بدانید که بانک‌ها باید هم مدرن باشند و هم اسلامی و دیگر بانک رفاقتی جوابگو نخواهد بود.
رئیس قوه مجریه اذعان کرد: یکی از مشکلات ما این است که بانکداری در ایران عقب افتاده، لذا باید خود را به آئین‌نامه‌های روز دنیا مطابقت دهیم و اگر این اقدامات را انجام دهیم یک قدم از لیست سیاه فاصله می‌گیریم.
روحانی با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که بانک مرکزی و دولت و قوای دیگر توانستند از یک مشکل بزرگ علی‌الاصول عبور کنند و آن مؤسسات غیرمجاز بود، افزود: مؤسسات غیرمجازی که مردم را به دام می‌انداختند و تشویق به سود و بهره بیشتر می‌کردند و از آن طرف وقتی کم می‌آوردند، مجدداً ناچار می‌شدند سود بیشتری را اعلام کنند تا پول بیشتری را جذب کنند و بدهکاری‌اش به مردم بیشتر می‌شد.
وی با بیان اینکه چقدر این وضع مردم و دولت را گرفتار کردند و چقدر وقت قوا را گرفتند، گفت: سه قوه دست به دست هم دادند تا کار به اینجا رسیده است.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد حساب‌های مالی سال اظهار کرد: در این گزارش دیدیم که بانک مرکزی در کل از سال 95 تا اینجا یک رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای نجات وضع مؤسسات مالی در نظر گرفته است.
روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی با نظارت دقیقش نباید بگذارد هیچ وقت این حادثه در کشور تکرار شود، تصریح کرد: البته موضوع مؤسسات غیرمجاز مربوط به دهه 80 است و مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم نیست، اما بارش بر روی دولت یازدهم و دوازدهم افتاد.
وی با بیان اینکه اگر بانک مرکزی اختیاراتی می‌خواهد از دولت و مجلس بگیرد، افزود: چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد.دلیلش چیست؟ از کجا این همه پول و ساختمان گرانقیمت آورده است؟ چرا پول مردم را حبس کرده است؟ چقدر شعبه ما نیاز داریم؟
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در خارج اگر بخواهیم شعبه دومی از بانکی را پیدا کنیم، حتماً باید با مترو یا اتوبوس برویم و پیاده به شعبه دوم آن بانک نمی‌توان رسید، تاکید کرد: اینجا قدم به قدم چندین شعبه بانک را مشاهده می‌کنید. چرا این پول گردش نمی‌کند؟
روحانی با اشاره به اینکه چرا انقدر بنگاهداری رواج پیدا کرده و بانکها بنگاهداری می‌کنند، اظهار کرد: من در دولت دوازدهم مدام به وزیر اقتصاد تأکید می‌کنم که اموالی را که نیاز ندارند بفروشند و بانک‌های خصوصی هم باید این کار را کنند.
وی  با بیان اینکه برای پولی که از مردم می گیریم طبق تاکیدات رهبری باید تسهیلات لازم ارائه دهند، اضافه کرد: اموال را آزاد کنیم و برای رشد اقتصادی بیاوریم. آرزوی همه ما باید رشد اقتصادی، رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه باشد و این کار امکان‌پذیر است اگر همه دست به دست هم بدهیم.
رئیس جمهور گفت: ما برای تورم تک‌رقمی باید تلاش کنیم. باید همه تلاش کنیم رشد اقتصادی ما رشد مناسبی باشد. رشد اقتصادی 6 ماهه را که مرکز آمار اعلام کرده است 6 درصد است که بدون نفت است. امیدواریم تا پایان سال هم همین رقم‌ها را داشته باشیم و رشدمان بالای 5 درصد باشد.
روحانی با بیان اینکه باید شفافیت همه بانک‌ها در ترازنامه‌هایش را بیشتر کنیم، افزود: فشار به بانک مرکزی را کم کنید. این پایه پولی را که به همه ما فشار می‌آورد، بخش بزرگی از آن مربوط به بانک‌ها است. بانک‌ها هستند که از بانک مرکزی برداشت بیشتر می‌کنند و این برداشت بیشتر باعث رشد پایه پولی می‌شود. رشد پایه پولی هزاران عوارض دارد.
وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید کاری کند برمبنای انضباط آنها بتوانند از این خط اعتباری استفاده کنند و آنهایی که انضباط بیشتری دارند، باید بتوانند بیشتر از این خط اعتباری استفاده کنند.
روحانی تاکید کرد: بانکها باید از بنگاهداری خارج شوند و سرمایه‌های منجمد خود را در مسیر تولید به راه اندازند.
رئیس جمهور گفت: نباید بگذاریم فاینانسها هدر رود و باید در شش ماه الی یکسال آینده از انها استفاده کنیم تا شرایط بهتری برای اقتصاد بوجود آید.
کد مطلب : ۱۳۷۴۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.