جهانگیری: کسانی مرا به سکوت توصیه کردند، گفتم چشم

15 اسفند 1396 ساعت 13:05

آنها که نگذاشتند اقدامات احمدی‏‎نژاد گفته شود، الان جواب حرف‎هایش را بدهند


به گزارش عصر تعادل، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در همایش استانداران، مدیران کل سیاسی و فرمانداران کل کشور با اشاره به اینکه از سال 87 تا 92 متوسط ایجاد شغل 70 هزار نفر بود، اظهار کرد: پنج سال گذشته به طور متوسط 480 هزار شغل درست شده است که می گویند این خیلی بد است. در آن دوره که تورم 35 درصد بود می‌گویند دوره خیلی خوبی بود، اما اکنون که تورم زیر 10 درصد می گویند خیلی بد است!
اهم اظهارات جهانگیری به نقل از خبرگزاری‎ها به شرح زیر است:
* وقتی رشد اقتصادی منفی هفت درصد بود می گفتند دوره خوبی بود، الان که رشد اقتصادی به شش درصد رسیده است می گویند رکود است! برادر عزیز می دانید رکود یعنی چه؟ یکبار رکود را برای مردم تعریف کنید. اگر گفته شود این اقدامات توسط دولت انجام شده است، اما به اقدامات بیشتری نیاز است ما این را قبول داریم و درست است ما بیش از 800 هزار شغل ایجاد کرده‌ایم، ولی هنوز افراد بیکار زیاد داریم کارهای بزرگی انجام شده که نباید ‌آنها کوچک جلوه داد. اشتباه می کنند که دولت را ناکارآمد جلوه می دهند و به آمریکا که می خواهد بگوید نظام ناکارامد است هم صحبت می شوند. شاخص‌های اقدامات دولت که مشخص است .
*من راجع به دوره بد کشور خیلی صحبت کرده‌ام، از مقطعی کسانی به من توصیه به سکوت کردند و من هم گفتم چشم، ولی الان سر تا ذیل حکومت را به بحث گرفته و می گویند انتخابات زودهنگام و بدون مهندسی برگزار شود. وقتی نگذاشتید اقدامات او گفته شود الان باید به این حرف‌ها جواب بدهید البته اگر لازم باشد من موتور را مجدد روشن می کنم.
* یکی از مهمترین تهدیداتی که متوجه مسئولان اجرایی و فرمانداران است، روزمرگی و حبس شدن در مسائل لحظه‌ای است، این روزمرگی باعث می شود فرصت مشورت با نخبگان و تفکر درباره مسائل آینده را نداشته باشیم و از مسائل اصلی کشور غافل شویم و یکباره ببینیم که آب یا هوا یک مسئله مهم در کشور شده است.
* اتفاقات دی ماه 96 هم خسارات و هم منافعی داشت همه شخصیت‌های سیاسی حتی از کسانی که انتظار نمی‌رفت بیان کردند که اعتراض حق مردم است البته در برخی اعتراضات حرف‎های بی ربطی زده شد که برای ما قبل قبول نبود، اما همه به این نتیجه رسیدند که باید صحبت مردم را شنید. آنچه ما را بایدنگران می‌کند نفرت، خشم و کینه مردم نسبت به مسئولان و نظام است، بنابراین نباید اجازه دهیم اعتراض مردم به نفرت و خشم تبدیل شود . هنر ما باید این باشد که به اعتراض مردم پاسخ دهیم. من به دبیرخانه دولت هم ماموریت دادم که کار قانونمندی برای پاسخگویی دولت به اعتراضات قانونی مردم انجام شود و دولت مکلف باشد پاسخ اعتراضات را بدهد.
* ما باید با جامعه مدنی احزاب و جریان‌های سیاسی قانونی و شناخته شده گفت‌وگو کنیم راه حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما صرفا راهکاری تکنیکی و فنی نیست، راهکار اصلی ما سیاسی است اگر می خواهیم همه مسائل کشور را حل کنیم باید دنبال راهکار سیاسی باشیم، یعنی همه با هم باشند و در یک راستا قرار بگیرند. مثلا افزایش قیمت حامل‌های انرژی فقط با تصمیم و جلسه گذاشتن اجرایی نمی شود، بلکه همه قوا، دستگاه‌ها و در راس همه رهبری و مردم باید با گفت‌وگو به این نتیجه برسند که برای حل مشکل کشور باید مثلا این تصمیم را گرفت که خوشبختانه وزرات کشور وارد بحث و گفت‌وگو شده و جای گفت‌وگوهای سیاسی هم در وزارت کشور است، استانداران و فرمانداران نیز باید با نخبگان و احزاب وارد گفت‌وگو شوند.
* مردم در انتخابات اخیر به روش خاصی رای داده‌اند، نباید عده‌ای کاری کنند که مردم چنین احساسی به دست آورند که نمی‌توانند مطالبات خود را از طریق انتخابات پیگیری کنند، این ظلم به نظام است. دولت هم نمی‌تواند به عهد خود با مردم خیانت کند. دولت، استانداران و فرمانداران باید نمایندگان خواست ملت باشند. دولت باید بداند از رای مردم برخواسته است و آنچه اکثریت می‌خواهند، را باید اجرا کند. اکثریت مردم هم دنبال اصلاح و بهبود اوضاع کشور هستند. دولت باید ارتباطش را با مردم قوی‌تر کرده و پاسخگوی جامعه منتقد و مطالبه‌گر هم باشد. مردم هم باید احساس کنند که دولت مدافع اساسی حقوق آنهاست. ما باید کاری کنیم که مردم به حقوق خود آشنا شوند و حس دولتداری پیدا کنند زیرا این حس پیش‌نیاز هر اقدام توسعه‌ای و اگر تضعیف شد، آشفتگی و خود رایی مخل هر اقدام اجرایی می‌شود.
*فرمانداران باید قانونگرا بوده، تضعیف ایجاد نکنند و از فساد دور بوده و مردمدار باشند. چند ماهی جلسات ستاد مبارزه با فساد به دلایلی تشکیل نشد، ولی از اوایل سال آینده فعال می‌شود. من این شیوه که عده‌ای فکر می‌کنند همه مدیران حقوق نجوم‌بگیر هستند و آنها را زیر سوال می‌برند قبول ندارم و اینکه بگوییم همه خوب هستند را قبول ندارم. فساد در کشور زیاد است و فساد سیستمی وجود دارد. برخی از کسانی هم که آلوده هستند سعی می‌کنند با علامت‌هایی ناصحیح ما را منحرف کنند اما من تاکنون فریب این علامت‌های انحرافی را نخوردم. من معتقدم در حوزه پیشگیری از فساد باید خیلی کار انجام دهیم و بازرسی‌های بیشتری باید داشته باشیم حتی از مردم اطلاعات بگیریم که در آیا در ادارات از آنها رشوه می‌خواهند؟
* استانداران و فرمانداران در هفته، روزی را برای گفت‌وگو با مردم در نظر بگیرند. من این موضوع را بخشنامه کردم و با برگزاری این جلسات، شما به مردم می‌گویید که آنها می‌توانند به مسئولان دسترسی داشته باشند و اگر کسی به آنها اجحاف کرده است می‌توانند آن مساله را طرح کنند.
* کشور در سال 96 دستاوردهای مهمی به دست آورد، ترامپ دنبال از بین بردن برجام بود، اما تاکنون موفق نشده است با این حال آنها ظلم بزرگی در رابطه با برجام انجام می‌دهند. روح حاکم بر برجام برای ما مهم است که آنها سعی کرده‌اند فضای کار با ایران را مسموم کنند. البته ما بیش از 50 میلیارد دلار موافقتنامه با دنیا به دست آورده‌ایم که بیش از 30 میلیارد دلار آن به مرحله امضای قرارداد رسیده است و برای بیش از 12 میلیارد دلار پروژه و ال‌سی تعریف شده است. ما با کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله هند، چین و روسیه در همه ابعاد روابط خود را توسعه می‌دهیم و برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا هم به ما پیشنهاد ایجاد خط اعتباری کردند. البته مسائل منطقه نگران‌کننده است و وضعیت بدی در برخی کشورها حاکم بوده که باید با راهکار سیاسی و گفت‌وگو بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.


کد مطلب: 137563

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/137563/جهانگیری-کسانی-مرا-سکوت-توصیه-کردند-گفتم-چشم

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir