۰

وزیر امور خارجه آمریکا برکنار شد/ مایک پومپئو جانشین تیلرسون شد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۲
وزیر امور خارجه آمریکا برکنار شد/ مایک پومپئو جانشین تیلرسون شد
رامپ در توییتر اعلام کرد: مایک پومپئو، رئیس کنونی سیا از این پس به عنوان وزیر خارجه مشغول می‌شود.
به گزارش «تابناک» به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امروز (سه شنبه) رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارحه برکنار کرد.
وی مایک پامپئو، رئیس سیا را به جای تیلرسون در این سمت منصوب کرد.
وی همچنین همچنین "جینا هایسل" را به عنوان رئیس سیا تعیین کرد. وی اولین زنی است که در این سمت تعیین می‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا برکنار شد/ مایک پامپئو جایگزین تیلرسون شد
پومپئو کیست؟
مایک پومپئو، یکی از دست راستی‌های افراطی در حزب جمهوری خواه است که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته‌ای است.
او یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران است و اتفاقا چهره‌ای است که در کنار افرادی نظیر جان بولتون، وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می‌کنند؛ هر چند به اندازه بولتون در خصوص ابراز عقاید افراطی خود صریح و بی پرده نیست.
وزیر امور خارجه آمریکا برکنار شد/ مایک پامپئو جایگزین تیلرسون شد
نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا را ـ که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارغ التحصیل شده است ـ به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی در میان حزب جمهوری خواه تلقی می‌کنند. وی بیش از همه به دلیل انتقادات سخت و تند خود از هیلاری کلینتون به خاطر حمله ایالات متحده به بنغازی لیبی و البته تلاش هایش برای بسته شدن زندان گوانتانامو در کوبا شناخته شده است.
وی سال گذشته به محض آنکه نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توییتر خود درباره توافق هسته‌ای با ایران نوشت: منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه بار با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا هستم.
مایک پومپئو، در ابتدا از کالج نظامی وست پوینت در امریکا فارغ التحصیل شده و بعد از آن به تحصیل در رشته حقوق در هاروارد و مدرسه حقوق ویلیامز و کانولی در واشنگتن پرداخته است.
وی برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ به نمایندگی کنگره رسید و در کمیته اطلاعات مشغول کار شد. طی رقابت‌های اولیه انتخاباتی در حزب جمهوری خواه، برای تعیین کاندیدای نهایی این حزب در انتخابات آمریکا، پومپئو از مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا حمایت کرد؛ اما پس از آن که دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای اصلی حزب معرفی شد، شدیدا به حمایت از ترامپ پرداخت و صریحا بیان کرد که هیلاری کلینتون نمی‌تواند رئیس جمهور آمریکا باشد.
اما در مورد دیدگاه‌های وی در مورد ایران و توافق هسته‌ای باید گفت، پومپئو علاوه بر آن که یکی از منتقدان سرسخت توافق سال ۲۰۱۴ بین ایران و ۵ + ۱ است، از جمله سناتور‌هایی است که حامی چندین طرح ارائه شده برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران بوده است. وی به همراه دو تن دیگر از نمایندگان جمهوری خواه، در خواست ویزا برای سفر به ایران و بازدید از روند انتخابات مجلس شده بود.
پومپئو و سناتور تام کاتن، از جمله کسانی هستند که دولت اوباما را متهم به آن کرده اند که در توافق هسته‌ای برخی امتیازات محرمانه را به ایران تقدیم کرده است. وی به همراه کاتن، گزارشی نیز در همین خصوص آماده کرده و به مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده بودند و تأکید کردند، در این توافق، دولت اوباما با ایران بر سر ساز و کار‌های سری برای بازدید از مراکز نظامی زد و بند کرده است.
وی همچنین همان گونه که گفته شد، از حامیان سرسخت برنامه جاسوسی گسترده آژانس امنیتی ملی ایالات متحده است و این برنامه را مهم خطاب کرده است. وی همچنین ادوارد اسنودن را برای افشای این برنامه، یک خیانتکار خطاب کرده که باید از روسیه به آمریکا بازگردانده و به مرگ محکوم شود.
وی دیدگاه‌های ضد اسلامی قوی نیز دارد و بعد از حملات ترویستی به ماراتن بوستون با انتقاد شدید از رهبران گروه‌های اسلامی در آمریکا از آن‌ها خواسته بود تا وظیفه خود برای تعیین موضع در برابر این حملات را انجام داده و یا به همکاری با تروریست‌ها متهم شوند.
رئیس‌جمهوری آمریکا پس از برکناری تیلرسون در جمع خبرنگاران گفت: همکاری خوبی با تیلرسون داشته‌ام اما در مورد برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر داشتیم.
ترامپ گفت: من و تیلرسون واقعا مثل هم فکر نمی‌کردیم؛ اما با پامپئو، وزیر جدید امور خارجه فرآیند فکری مشابهی داریم.
کد مطلب : ۱۳۷۶۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.