۰

وندی‌شرمن: ترامپ با لغو برجام آمریکا را منزوی می‌کند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۱۳
وندی‌شرمن: ترامپ با لغو برجام آمریکا را منزوی می‌کند
اين روزنامه در تحليلي درباره سياست خارجي جديد دولت ترامپ به قلم وندي شرمن نوشت: از بين بردن توافق هسته اي چالش امنيتي اسرائيل و ديگر متحدان آمريکا را در منطقه با ايران دشوارتر مي کند. اينگونه اقدامات، در مقابل درخواست هاي آمريکا را براي اقدام نظامي عليه ايران به عنوان تنها راه واقعي بيشتر مي کند زيرا به اين زودي هيچ ايراني ديگر نمي تواند با آمريکا وارد مذاکره شود.
بايد در نظر داشت در صورت آغاز جنگ- با توجه اين که اکنون جان بولتون مشاور امنيت ملي آمريکا است- متوقف کردن آن کار دشواري خواهد بود.
فراتر از اين نمايش وحشتناک، تصميم آمريکا براي نابود کردن توافق هسته اي همچنين گام ديگري براي نابود کردن روابط دو سوي آتلانتيک است. تا حالا ترامپ وظيفه اصلاح توافق هسته اي را به انگليس، فرانسه و آلمان موکول کرده است؛ کشورهايي که شرکاي آمريکا در مذاکرات هسته اي بودند. وي از آنها خواسته است درباره شرايط جديدي براي توسعه موشک هاي بالستيک ايران و بازرسي ها از تاسيسات نظامي ايراني ها توافق کنند و همچنين خواسته است درباره بند انقضاي توافق هسته اي که پس از آن محدوديت هاي فعاليت هاي هسته اي تهران لغو مي شود، تجديدنظر شود. در اصل وي از اروپايي ها خواسته است براي تغيير مفاد توافق هسته اي کمک کنند.
بزرگ ترين مخالفت اروپايي ها با اين درخواست ترامپ درباره بند زمان انقضاي توافق است. آنها -به درستي- معتقدند ايران به تعهدش مبني بر اينکه هرگز براي دست يابي به سلاح هسته اي تلاش نکند و ديگر مفاد توافق هسته اي، پايبند بوده است و اين که سازوکار هايي در توافق وجود دارد که بر روند اجراي آن نظارت مي کند و در صورت لزوم امکان بازگشت تحريم ها را عليه ايران فراهم مي کند.
ديپلمات هاي اروپايي به درستي احساس مي کنند ترامپ از آنها مي خواهد مشکلاتي را حل و فصل کنند که خودش در رقابت هاي انتخاباتي اش عليه توافق هسته اي ايجاد کرده است.
بايد ترامپ در نظر داشته باشد که مخالفت کردن با توافق هسته اي به هيچ وجهه به نفع آمريکا و ديگر کشورهاي دنيا نيست. متحدان مهم آمريکا مثل کره جنوبي، ژاپن و هند به شدت وابستگي خود را به نفت ايران کاهش دادند تا توافق هسته اي به دست بيايد. خرابکاري آمريکا در توافق هسته اي، به روابطش با متحدانش آسيب مي زند. بعلاوه اين کشورها از وضع مجدد تحريم ها عليه ايران که در نبود ديپلماسي اعمال شده باشند، سر باز خواهند زد. شايد ترامپ بتواند به لطف دسترسي به نظام بانکي آمريکا برخي کشورها را وادار کند در برابر خواسته هايش تسليم شوند، اما همزمان نوعي بي اعتمادي را ايجاد مي کند وموجب مي شود کشورها بيشتر به چين نزديک شوند.
نابود کردن توافق هسته اي ايران همچنين آسيب جدي به مذاکرات هسته اي آينده آمريکا با کره شمالي وارد خواهد کرد. ترامپ بايد بداند از بين بردن توافق هسته اي ايران اين پيام را براي کيم جونگ اون رهبر کره شمالي مخابره خواهد کرد که ترامپ توافق هاي «بد» (توافقاتي که به زعم ترامپ امتيازات کافي براي آمريکا ندارد) نخواهد داشت. در واقع نمي تواند به هيچ توافقي با رئيس جمهور آمريکا اعتماد کند.
در نهايت، اگر کاخ سفيد توافق هسته اي را از بين ببرد، چيزي را براي آمريکا به ارمغان خواهد آورد که اصلا به آن احتياج ندارد و آن هم انزواي بين المللي است. آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان، روسيه و چين با همکاري اتحاديه اروپا و حمايت کامل شوراي امنيت سازمان ملل درباره توافق هسته اي مذاکره کردند. ترامپ با کنار گذاشتن توافق هسته اي، ايران را منزوي نمي کند، وي آمريکا را منزوي مي کند و شرکا و متحدان واشنگتن را به اين مسير سوق مي دهد که روسيه و چين را شرکاي قابل اعتمادتر ببينند(هرچند ارزش هاي غرب را رعايت نمي کنند).
اين تصميم ترامپ هيچ تاثير مثبتي بر امنيت آمريکا ندارد. اين تصميم تبعات غيرقابل پيش بيني براي آمريکا خواهد داشت. در چنين شرايطي آمريکا خيلي راحت نمي تواند اعتماد از دست رفته اش را در عرصه بين المللي به دست آورد. بولتون و ترامپ نبايد مرتکب چنين اشتباه بزرگي شوند.
کد مطلب : ۱۳۷۷۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.