۰

دومینوی اخراج دیپلمات‌های روس از کشورها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
دومینوی اخراج دیپلمات‌های روس از کشورها
به گزارش خبرگزاری عصر تعادل، عصر روز دوشنبه بود که سخنگوی کاخ سفید از دستور رئیس جمهوری آمریکا برای اخراج ده ها افسر اطلاعاتی آمریکا و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل خبر داد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همچنین دستوری برای اخراج ۶۰ شهروند روسیه از سفارت این کشور در واشنگتن و سازمان ملل در نیویورک "با هماهنگی متحدان ناتو" صادر کرده است.
در بیانیه مطبوعاتی سارا هاکابی سندرز، سخنگوی کاخ سفید آمده است: کنسولگری روسیه در سیاتل به دلیل نزدیکی آن به پایگاه های زیردریایی و بوئینگ بسته می شود.
این بیانیه می افزاید: این اقدام آمریکا در پیوستگی با متحدانمان در ناتو و شرکایمان در سراسر جهان در پاسخ به استفاده روسیه از سلاح های شیمیایی در خاک انگلیس انجام می دهد.
وزارت ارجه آمریکا نیز در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متحده از روسیه خواسته است که مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به جهان نشان دهد که قادر است از تعهدات و مسئولیت های بین المللی خود به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای حفظ صلح و امنیت بین المللی حمایت کند.

واکنش متقابل روسیه
در واکنش به این تصمیم دولت واشنگتن، دولت مسکو نیز بلافاصله اعلام کرد دست کم ۶۰ تن از کارکنان نمایندگی دیپلماتیک آمریکا را از خاک روسیه اخراج می‌کند.
این خبر را خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از ولادیمیر دژاباروف، رئیس کمیته روابط خارجی شورای عالی فدراسیون روسیه اعلام کرده است.
از سوی دیگر سخنگوی کاخ کرملین با ابراز تأسف از اقدام دولت‌های غربی در اخراج دیپلمات‌های روس، اعلام کرد دولت روسیه در چهارچوب «عمل متقابل» پاسخ مقتضی را به این اقدام غربی‌ها خواهد داد.

دومینوی اخراج دیپلمات های روس
متعاقب این تحولات، کانادا نیز تصمیم به اخراج دیپلمات‌های روسی گرفت.
دولت اوتاوا در واکنش به مسمومیت جاسوس پیشین روس با گاز اعصاب در بریتانیا، ۴ دیپلمات روسی را از خاک کانادا اخراج کرده و اعتبارنامه ۳ دیپلمات دیگر روسی را تأئید نکرده است. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ۴ دیپلمات روسی اخراج شده «افسر اطلاعاتی یا افرادی» از اتباع روسیه بوده‌اند که «از جایگاه دیپلماتیک خود برای تضعیف امنیت کانادا استفاده یا در دموکراسی کانادا مداخله کرده‌اند».
گفته می شود فرانسه به سفیر و سه دیپلمات ارشد روسیه یک هفته مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.
آلمان و لهستان هم اعلام کرده‌اند که هر کدام چهار دیپلمات روس را اخراج می‌کنند.
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، اظهار کرد، روسیه هنوز توضیح نداده که چطور سم اعصاب بسیار کمیاب مربوط به دوره شوروی سابق برای حمله به یک جاسوس پیشین دوجانبه روسیه در خاک انگلیس استفاده شده است.
دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا هم گفت، چهارده عضو اتحادیه اروپا در اقدامی هماهنگ تصمیم به اخراج شماری از دیپلمات‌های روسیه گرفته‌اند.
ماجرا از کجا آغاز شد؟ بریتانیا، آغازگر جنگ دیپلماتیک غرب با روسیه
جنگ دیپلماتیک میان روسیه و کشورهای غربی از زمانی آغاز شد که دولت بریتانیا ۲۳ دیپلمات روسیه را به دلیل عدم پاسخگویی کرملین در مهلت معین دربارۀ ترور جاسوس سابق روس اخراج کرد. روسیه نیز برای مقابله به مثل، ۲۳ دیپلمات برینانیایی را از خاک این کشور اخراج کرد.
سرگئی اسکریپال 66 ساله جاسوس پیشین روسیه که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد.
براساس گزارش رسانه‌های انگلیس، حال هر دو وخیم است و مامور پلیسی که آن‌ها را پیدا کرد، در بیمارستان بستری است. 
اسکریپال در سال 2010 هنگام تبادل جاسوس میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد که در آن، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی ‌ام.آی.6 گزارش داده است.
مقامات انگلیس ادعا می‌کنند که اسکریپال براثر تماس با ماده سمی اعصاب ساخت روسیه، به‌شدت بیمار شده است.
کد مطلب : ۱۳۷۷۳۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.