۰

جشنی برای بزرگداشت یکی از کهن‌ترین هنرها

تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۱
جشنی برای بزرگداشت یکی از کهن‌ترین هنرها
به گزارش خبرگزاری عصر تعادل، روز جهانی تئاتر برای جلب توجه عموم به قدرت و ارزش صحنه نمایش بنیان گذاشته شد. هر سال در روز ۲۷ مارس تئاتری‌ها و علاقه‌مندان تئاتر در سراسر جهان «روز جهانی تئاتر» را به شیوه‌هایی متفاوت جشن می‌گیرند. در این رویداد بسیاری از گروه‌های نمایشی به صورت رایگان روی صحنه می‌روند و اجرا می‌کنند اما بخش مهمی از تمامی این رویدادها خواندن پیام مخصوص این روز است که هر بار یکی از چهره‌های مشهور دنیای هنر نوشتن آن را برعهده می‌گیرد.
سال گذشته ایزابل هوپر بازیگر سرشناس فرانسوی پیام روز جهانی تئاتر را در محل برپایی جشن مخصوص این روز در مقر یونسکو در پاریس خواند.
موسسه بین‌المللی تئاتر در همکاری با چهره‌های شاخص دنیای نمایش و البته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز ۲۷ مارس را روز بین‌المللی تئاتر نامگذاری کرد. پس از آن و در دوره نخست روز بین‌المللی تئاتر در سال ۱۹۶۲، ژان کوکتو نمایشنامه‌نویس و کارگردان سرشناس فرانسوی نخستین پیام روز جهانی تئاتر را نوشت. از آن روزگار تا امروز هر سال برخی از بزرگترین و سرشناس‌ترین نام‌های دنیای هنر از آرتور میلر، اوژن یونسکو، ادوارد آلبی، ریچارد برتون و واسلاو هاول تا پابلو نرودا، داریو فو، وله سوینکا، لارنس اولیویه و جان مالکویچ نوشتن پیام روز جهانی تئاتر را برعهده گرفتند.
موسسه بین‌المللی تئاتر بزرگترین سازمان جهانی در زمینه هنرهای نمایشی است و در سراسر جهان بیش از ۹۰ شعبه دارد. این موسسه در سال ۱۹۴۸ بنیان گذاشته شد تا در زمینه بهبود و محافظت از هنرهای نمایشی در راستای اهداف یونسکو فعالیت کند.
بر اساس آنچه در سایت روز جهانی تئاتر آمده است. این رویداد اهداف زیر را دنبال می‌کند.
۱ -  ارتقا و ترویج هنر در سراسر جهان.
۲ -  آگاهی بخشیدن به مردم درباره ارزش این شکل از هنر.
۳ -  فراهم کردن امکان تبلیغ و ترویج آثار هنری جوامع تئاتری در سطحی گسترده تا افراد تاثیرگذار بر نظر مردم به ارزش این شکل از هنرها پی ببرند و از آن‌ها حمایت کنند.
۴ -  لذت بردن صرف از هنرهای نمایشی.
در این میان یکی از مهمترین کارهای روز جهانی تئاتر گسترش و پخش کردن پیام این روز در سراسر جهان است که از آغاز در راس اهداف آن قرار دارد. برای نمونه پس از آنکه ژان کوکتو نخستین پیام روز جهانی تئاتر را نوشت، این پیام به زبان‌های مختلف ترجمه و در سراسر جهان پخش شد.
از سال ۲۰۰۵ به این سو در رویداد اصلی روز جهانی تئاتر که معمولا در مقر یونسکو یا محلی به انتخاب موسسه بین‌المللی تئاتر در پاریس برگزار می‌شود، نویسنده پیام در مراسم حاضر است. از سال ۲۰۰۹ به این سو نیز رویداد شامل اجراهایی است که نویسنده پیام به نوعی در اجرا و یا خلق آن شرکت دارد. امسال نیز رویداد اصلی روز ۲۷ مارس در تالار یونسکو در پاریس برگزار می‌شود.
در هفتادمین سالگرد تاسیس موسسه بین‌المللی تئاتر شورای مدیریت این موسسه برای نوشتن پیام روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ پنج نویسنده را از آفریقا، آمریکا، کشورهای عرب، آسیا اقیانوسیه و اروپا برگزیده است که هر کدام پیامی برای این روز بنویسند.
در این میان فردی که پیام آور روز جهانی تئاتر از آسیا اقیانوسیه است‌، از کشور هندوستان می‌آید. رام گوپال باجاج نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدیر پیشین مدرسه درام دهلی نویسنده این پیام است.
در متن پیام باجاج می‌خوانیم: «رسانه‌های جمعی و علم و تکنولوژی ما را همانند شیاطین قدرتمند کرده است. بنابراین بحران امروز بحران فرم تئاتر نیست، بلکه بحران محتوی، بیانات و نگرانی‌ها است. ما باید اکنون دست به دامان انسان زمین امروز شویم تا خود سیاره زمین را و به دنبال آن تئاتر را نجات دهد.»
این هنرمند هندوستانی در انتهای پیام خود برای روز جهانی تئاتر می‌نویسد: «به تئاتر درود می‌فرستم و از جهان می‌خواهم که به چنین امری اقدام و آن را در سطح توده شهری و روستایی تسهیل کند. اعضای بدن، زبان و شفقت همگی در کنار هم برای آموزش نسل‌ها»
مایا زبیب کارگردان تئاتر و بازیگر لبنانی از منطقه کشورهای عرب‌زبان انتخاب شده و در پیام خود برای روز جهانی تئاتر نوشته است: «تئاتر با قدرت داستان‌گویی و تخیل، راه‌های تازه‌ای برای دیدن جهان و یکدیگر به ما عرضه می‌کند و در میان جهالت تحمل‌ناپذیر ناسازگاری فضایی برای تفکر مشترک ایجاد می‌کند.» او پیام بلند خود را با این جمله به پایان رسانده است: «ما بسیاریم، ما بی‌باکیم و آمده‌ایم که بمانیم.»
سایمون مک‌بری بازیگر و مدیر صحنه اهل انگلستان از اروپا انتخاب شده است تا برای روز جهانی تئاتر پیامی بنویسد. او در پیامش آورده است: «بسیار مفتخر و خوشحالم که در روز جهانی تئاتر امسال نماینده اروپا هستم. در سال ۱۹۶۳ زمانی که سایه جنگ هسته‌ای بر سر جهان سنگینی می‌کرد، آرتور میلر بزرگ گفته بود: «در دورانی که سیاست و دیپلماسی دستانی چنین کوتاه و ضعیف دارد، وقتی از کسی می‌خواهند که بنویسد، برد ظریف اما گاه بلند تئاتر می‌بایست بار کنار هم نگاه داشتن جامعه انسانی را به دوش بکشد.»»
سابینا برمن نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار مکزیکی قاره آمریکا را در این مهم نمایندگی می‌کند. او در پیامش برای روز جهانی تئاتر می‌نویسد: «تئاتر هر چه ساده‌تر باشد، صمیمانه‌تر ما را به اعجاب‌آورترین مهارت بشری یعنی نمایش وصل می‌کند. امروز در تمام تئاتر‌های جهان همان مهارت شکوهمند اجرا را گرامی می‌داریم.»
از آفریقا هم وره‌ وره لیکینگ پیامی برای روز جهانی تئاتر نوشته است. این هنرمند در پیامش نوشته است: «باشد که تمام تئاتر‌های جهان یکدیگر را بپذیرند. در راستای هدف جهانی موسسه بین‌المللی تئاتر بهتر عمل کنند. تا در نهایت در هفتادمین سالگردش، صلح بیشتری در جهان باشد با مشارکتی قوی در تئاتر.»
برای دست یافتن به متن کامل پیام‌های روز جهانی تئاتر در سال ۲۰۱۸ می‌توانید به سایت رسمی این رویداد (اینجا) مراجعه کنید.
کد مطلب : ۱۳۷۷۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.