۰

دفاع دوباره و تمام قد بروجردی از فیلتر شدن تلگرام

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۹
دفاع دوباره و تمام قد بروجردی از فیلتر شدن تلگرام
به گزارش عصر تعادل، دیروز و پس از آنکه برخی منابع خبری به نقل از علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کردند که تلگرام تا پایان فروردین فیلتر می شود و  جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد، برخی از نمایندگان مجلس انتقاداتی را نسبت به این اظهارات بیان داشتند. 
هرچند گمان می رفت که با انتقادات نمایندگان و بیان سازوکار تصمیم گیری شورای عالی فضای مجازی از سوی آنان، علاءالدین بروجردی صحبت های خود را به نحوی اصلاح کند، اما او امروز نیز بر حرف های دیروزش پافشاری کرد و البته ادعاهای جدیدی را هم در مورد ناامن بودن تلگرام اضافه کرد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر این که بخشی از تهدیدهای امنیت کشور در تلگرام رقم می‎خورد گفت: به موضوع تلگرام باید با نگاه به منافع ملی و امنیت ملی نگاه کرد.
علاءالدین بروجردی افزود: مبحث گره خورده با امنیت کشور است و تنها مختص ایران نیست. وقتی کشور انگلیس به عنوان کشور شاخص غربی در سطح نخست وزیری اعلام می کند تلگرام بستر تولید تروریست است و کشورهایی چون چین و پاکستان تلگرام را فیلتر می کنند نشان دهنده این واقعیت مهم است که تلگرام عملا با طراحی های صورت گرفته و پیچیدگی های پشت پرده، عملا تهدید امنیتی و اختصاصی برای جمهوری اسلامی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به دلیل تهدید امنیتی تلگرام، کشورها آن را فیلتر کردند و از شبکه ها و پیام رسان های داخلی و ملی خود استفاده می کنند، ما هم به عنوان کشور شاخص طبیعتا باید در این جهت فعال باشیم.

وی با اشاره به این که صاحب تلگرام، روسی‌الاصل و یهودی زاده است گفت: این شخص که به دلیل امنیتی از روسیه خارج شد و تابعیت دیگری گرفته است صحنه گردان این ماجرا است.

بروجردی یادآور شد: نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به نقل از پاول دوروف که مالک و سرمایه گذار تلگرام است به عنوان سرمایه بزرگ برای اسرائیل یاد می کند و شکرگزار این سرمایه است.

رییس کمسیون امنیت ملی گفت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش شخصا به حضور او رسیده و در سمیناری به عنوان قدردانی از این سرمایه دار اسراییلی گفته بنده کمال قدردانی از زحمات شما که از برادر به من و کشور اسرائیل نزدیک تر و مهربان تر هستید را دارم.

بروجردی با اشاره به صحبت های نتانیاهو اظهار داشت: با این صحبت ها ماهیت تلگرام مشخص است و ایران بیشترین کاربر تلگرام را دارد بنابراین باید به موضوع تلگرام با نگاه منافع ملی و امنیت ملی نگریست.

وی با تاکید براینکه کشورهای مهم و شاخص دنیا از پیام رسان های ملی استفاده می کنند گفت: حتی کشوری مانند کره جنوبی شبکه ملی خود را تعریف کرده و از آن استفاده می کند، بنابراین ما حتما باید به گونه ای عمل کنیم که اجازه ندهیم دشمنان بتوانند از طریق تلگرام رخنه و مشکل آفرینی کنند.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه بخشی از تهدید های امنیت کشوردر تلگرام رقم می خورد، گفت: مسئولیت فضای مجازی با شورای عالی فضای مجازی است و در آنجا در واقع تصمیم گیری شده، برخی تعابیر دیگری از این موضوع داشتند، در خصوص فضای مجازی نهایتا شورای عالی امنیت یا شورای عالی فضای مجازی تصمیم گیری می کنند.

بروجردی تاکید کرد: دراین مدت با وجود ارتباط دولت با مدیر تلگرام در جهت فیلتر کانال هایی که مشوق ضد امنیت بودند مسئولان تلگرام با ایران همکاری نکردند، آنها به دنبال این هستند که برای افرادی که برای مسائل مالی وارد این شبکه مجازی می شوند مشکل آفرینی کنند.

وی با تاکید براینکه باید با هوشمندی دنبال حفظ منافع و امنیت ملی کشور باشیم، گفت: از فیلتر کردن تلگرام از منظر حفظ امنیت ملی دفاع می کنم ضمن اینکه بسیار مهم است که مسئولان قضایی و امنیتی کشور تشویق کننده پیام رسان داخلی و ملی باشند.
نمی‌توانیم قیم مردم شویم
صحبت های بروجردی امروز هم واکنش های برخی نمایندگان را در پی داشت.
سخنگوی فراکسیون امید مجلس در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه «از بین بردن رقابت و ایجاد فضای انحصاری در مورد پیام‌رسان‌های داخلی سرنوشت آنها را به صنعت خودرو دچار می‌کند» گفت که نمی‌توان به زور مردم را وادار به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی کرد.
بهرام پارسایی با تاکید بر ضرورت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی،‌ تصریح کرد: در عین حال باید فضای رقابتی در این زمینه حفظ شود و حق انتخاب مردم هم از بین نرود. ما نمی‌توانیم قیم مردم شویم و به جای آنها انتخاب کنیم. باید پیام‌رسان‌های بین‌المللی را داشته باشیم و البته پیام‌رسان‌های داخلی را هم تقویت کنیم و اجازه دهیم با نمونه‌های خارجی رقابت کنند اما نمی‌توانیم به زور مردم را وادار کنیم که از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند.
پارسایی ادامه داد: برخی کشورهای متحجر خاورمیانه جدیدا ژست آزادی‌طلبی و حقوق شهروندی می‌گیرند و فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف گسترش می‌دهند. در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم فضای رقابتی را از بین ببریم و حق انتخاب مردم را از آنها سلب کنیم یا اینکه صلاح مردم را به جای خودشان تشخیص دهیم. ما می‌توانیم نظر مردم را بگیریم و ببینیم ذائقه آنها چیست.
وی در پایان با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس در آخرین روز کاری سال ۹۶ درباره فضای مجازی، گفت: این جلسه به گونه‌ای بود که می‌خواستند زمینه‌سازی کنند و مجلس را قانع و توجیه کنند که چنین اتفاقاتی بیفتد ولی صحبت‌ها قانع‌کننده نبود و من در اکثریت مجلس هم استقبالی نسبت به این موضوع ندیدم و به نظرم مجلس قانع نشد.
بستن راه‌های ارتباطی مایه وهن جمهوری اسلامی است
حجت‌الاسلام احمد مازنی دیگر عضو فراکسیون امید هم در توییتر خود در واکنش به ادعای فیلترینگ تلگرام تا اواخر فروردین ماه نوشت: متن منسوب به رییس کمیسیون امنیت ملی درباره فیلتر تلگرام مایه وهن مجلس است. موضوع تلگرام بیش از آن که امنیتی باشد فرهنگی، اجتماعی است. اگر ظرفیت فنی و محتوایی داشته باشیم فیلتر تلگرام راه‌حل نیست. بستن راه‌های ارتباط جمعی مایه وهن جمهوری اسلامی و برای ملت ایران تحقیرآمیز است.
اظهارنظرهای دیگر نمایندگان تهران در این باره را اینجا بخوانید.
کد مطلب : ۱۳۷۷۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.