۰

درخواست دلاری از لاریجانی/ پای فراماسونرها به صحن مجلس باز شد/ نوسانات ارز نمایندگان را شاکی کرد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۴
درخواست دلاری از لاریجانی/ پای فراماسونرها به صحن مجلس باز شد/ نوسانات ارز نمایندگان را شاکی کرد
به گزارش عصر، در جریان نخستین جلسه علنی مجلس در سال جاری، نماینده اصولگرای ارومیه در تذکر شفاهی با اشاره به نوسانات بازار ارز خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: آقای لاریجانی، جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود.
نادر قاضی‌پور خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم ریال‌ها به دلار تبدیل شود. ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک‌ها خواهد شد.
علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده اصولگرای مجلس گفت: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد، البته کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه مامور شده و در اولین فرصت، یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین از کمیسیون اقتصادی خواست که گزارشی از این نشست به صحن علنی مجلس ارائه کند و در ادامه یادآور شد: ما نیز از مسئولان دعوت خواهیم کرد تا درخصوص علت گرانی‌های ارز و نحوه کنترل آن به نمایندگان توضیح دهند.
پیشنهاد لاریجانی برای تکان خوردن تولید ملی
در ادامه این جلسه و پس از آنکه گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار قرائت شد، علی لاریجانی گفت: امسال سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی است که کمیسیون ویژه و چند نماینده توضیحاتی درباره گزارش مطرح کردند.
وی با بیان اینکه در تهیه این گزارش دقت لازم انجام شده، افزود: قرار است تا دو سه هفته آینده گزارش دیگری با مطالب یکپارچه ارائه شود لذا کمیسیون های دیگر لازم است با عمل به وظایف خود مسائل مربوطه را پیگیری کرده و گزارش دهند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن این گزارش گفت: این گزارش نشان می دهد برخی کارها انجام نشده که نماینده دولت نیز صحبتهایی را مطرح کرد. باید مسائل را جدی بگیریم اگر می خواهیم تولید ملی کشور تکانی بخورد باید اشکالات مرتفع شود. همچنین گزارش را با توجه به شعار سال مبنا قرار دهیم.
وی همچنین گفت: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از تولید ملی است باید اشکالات مرتفع شود. در جلسه امروز آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور حضور داشتند که لازم است موارد را مدنظر قرار دهند تا شاهد تحولی در کار باشیم.
انتقاد تند قاضی پور از اتاق های بازرگانی
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از عملکرد دولت در اجرای قانون فضای کسب و کار و حضور نامنظم وزرا در شورای گفتگو انتقاد کردند.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه بر لزوم حمایت از تولید با کنترل نرخ ارز تاکید کرد و گفت: طبق قانون مصوبات شورای گفتگو حداکثر باید ظرف ۳۰ روز در دستور کار هیئت دولت قرار گیرد. تا به حال هیئت دولت اقدامی برای بهبود فضای کسب و کار و بررسی مصوبات شورای گفتگو انجام نداده است.
وی یکی از مشکلات سر راه تولید را اتاق های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی تهران خواند و گفت: اتاق های بازرگانی بیشتر به دنبال واردات هستند و در راستای تسهیل فضای تولید و کسب و کار اقدام قابل توجهی انجام نمی دهند.
قاضی‌پور از عملکرد بسیار بد اتاق‌های بازرگانی به ویژه اتاق بازرگانی استان تهران سخن گفت و بیان داشت: ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر می‌شوند و این یعنی اشرافی‌گری در جامعه ایجاد شده و اختلاف طبقاتی در کشور رو به افزایش است.
وی در ادامه تصریح کرد: اعضای اتاق بازرگانی اکثرا تجار وارد کننده بوده و به قوانین مجلس بی‌اعتناد هستند ونمی‌گذارند افراد جدید با ابتکار و فکر نو کار را در دست گیرند چراکه از به خطر افتادن منافع خود می‌ترسند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: اعضای اتاق بازرگانی مهندسی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را انجام می‌دهند. از این رو از آقای شافعی رئیس اتاق بازرگانی می‌خواهیم که فراماسونری اتاق بازرگانی را از بین ببرند.
تنها ۱۰ حکم از قانون بهبود فضای کسب و کار اجرا شده
در ادامه فریده اولادقباد نماینده مردم تهران در خصوص این گزارش گفت: حدود ۶ سال از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار می گذرد. مهمترین هدف این قانون حمایت از تولید ملی بود که تاکنون به این هدف دست پیدا نکرده است.
عضو کمیسیون آموزش اظهارداشت: علی رغم گذشت ۶ سال تنها ۱۰ ماده از این قانون اجرایی شده، ۱۸ حکم به صورت ناقص و ۲۸ حکم نیز به طور کامل اجرایی نشده است.
وی ادامه داد: ۲۵ حکمی که اجرا نشده اند در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی، افزایش امنیت، امنیت سرمایه گذاری و بهبود محیط کسب و کار بوده است.
وی با انتقاد از حضور نامنظم وزرا در جلسات شورای گفتگو با بخش خصوصی گفت: این امر منجر شده کارایی این شورا از بین برود.
فضای کسب و کار مساعد نیست

در ادامه هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ که متولی اصلی تهیه این گزارش بود گفت: مسئله کشور این است که فضای کسب و کار فضای مساعدی نیست.
وی ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه ۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور انجام شود اما این حکم نیز محقق نشده است.
وی با بیان اینکه علی رغم گذشت ۵ سال تنها یک پنجم احکام قانون بهبود فضای کسب و کار اجرایی شده است، گفت: نماینده دولت در مجلس اعلام کردند که رتبه ایران در فضای کسب و کار از رتبه ۱۵۴ به ۱۱۷ کاهش یافته است که این نشان دهنده بهبود فضای کسب و کار است اما بنده معتقدم با تغییر شاخص ها رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار کاهش یافته است. افزایش رتبه ایران به ۱۲۰ و ۱۲۴ در بهبود فضای کسب و کار نیز نشان دهنده عدم تغییرات جدی در محیط کسب و کار کشور است.
قوامی با انتقاد از نوسانات بازار ارز گفت: تولید کنندگان برای سرمایه گذاری، وام های ارزی از صندوق توسعه ملی گرفته اند که باید به صورت ارزی نیز ان را بازپرداخت کنند اما جهش های بازار ارز طی ماه های اخیر فضای کسب و کار را ناامن کرده و سرمایه گذاران را با مشکلات جدی مواجه ساخته است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: آقای روحانی برای گرفتن رای مردم در دولت یازدهم وعده اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار را دادند اما بعد از گذشت حدود ۶ سال هنوز این قانون اجرایی نشده است.
نایب رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با انتقاد از کاهش تعرفه واردات کالاهای فولادی گفت: تعرفه کالاهای فولادی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که آمریکا برای حمایت از کالاهایش تعرفه ها را افزایش داده است اما متاسفانه ما دیوار تعرفه ها را کوتاه کرده ایم.
قوامی تاکید کرد: هدف این قانون شفاف سازی و مناسب سازی فضا برای بخش خصوصی بود. وی قانون مالیات بر ارزش افزوده را یکی از عوامل خراب کردن فضای کسب و کار خواند.
انتقاد فولادگر از حضور نامنظم وزرا در شورای گفتگو
در ادامه حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی مستلزم بهبود مستمر فضای کسب و کار است. یکی از روش های بهبود فضای کسب و کار، اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار است. باید عزم ملی در این خصوص وجود داشته باشد.
وی هدایت نقدینگی به سوی تولید را یکی از نتایج مهم بهبود محیط کسب و کار خواند و گفت: در مواد ۲-۳ و ۶۰ قانون بهبود فضای کسب و کار از دولت خواسته شده بود در تدوین آئین نامه ها نظر بخش خصوصی را هم بگیرد اما به نظر می رسد این اقدام انجام نشده است.
نماینده مردم اصفهان اظهارداشت: بسیاری از مشکلات تولید در شورای گفتگو قابل حل است. رئیس شورا در سطح ملی، وزیر و در سطح استانی، استاندار است. حضور برخی اعضای دولت در شورای گفتگو نامنظم است که باید اصلاح شود.
وی همچنین از تدوین گزارشی در خصوص علل ارتقاء رتبه ایران در محیط کسب و کار خبر داد و از قوه قضائیه و کمیسیون قضائی خواست لایحه تجارت را به ثمر برساند.
کد مطلب : ۱۳۷۸۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.