۰

انتقاد لاوروف از شیوه کشور‌های غربی در تعامل با مسائل

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۹
انتقاد لاوروف از شیوه کشور‌های غربی در تعامل با مسائل
به نقل از روسيه اليوم؛ سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست شورای سیاست خارجی و دفاع در مسکو گفت: حملات به سوریه یک روز پیش از رسیدن کمیته حقیقت یاب وابسته به سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی به بیروت انجام شد، در صورتی که باید اجازه داده می شد این کمیته از محل حادثه بازدید کند تا از وجود یا عدم وجود نمونه های استفاده از تسلیحات شمیایی در آنجا مطمئن شود. این کمیته آمادگی خود را برای حرکت به سوی دوما اعلام کرده است تا به مأموریت خود عمل کند و ما زمینه آن را فراهم می کنیم. در روز چهارم ماه آوریل سال گذشته پس از آنکه گروه کلاه سفیدها اقدام به انتشار اخبار جعلی خود کردند، تیلرسون با من تماس گرفت و گفت می داند مواد شیمیایی از طریق هواپیمایی که از فرودگاه الشعیرات برخاسته به محل حادثه منتقل شده است و از شما می خواهیم دولت سوریه را راضی کنید. اجازه دهد کارشناسان به محل حادثه بروند.

وي ادامه داد: اما همزمان با اینکه ما در حال فراهم کردن شرایط برای ورود بازرسان بودیم، فرودگاه الشعیرات را هدف حملات خود قرار دادند. این بار نیز از سه روز پیش از حملات دیدارهایی بین نمایندگان روسیه و آمریکا در جریان بود و نماینده آمریکا مواضع این کشور را اعلام کرد و ما نیز گفتیم کارشناسان نظامی، بیولوژیک، شمیایی و هسته ای از مکان حادثه و بیمارستان در دوما بازدید کردند و هیچ نشانه ای مبنی بر استفاده از تسلیحات شیمیایی پیدا نکردند.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: نمایندگان آمریکا به ما گفتند آیا کارشناسان ما می توانند به این مکان سفر کنند؟ ما گفتیم این فکر خوبی است و همراه دمشق با این پیشنهاد موافقت کردیم. همچنین پس از گفتگوی تلفنی مکرون و پوتین در این خصوص موافقت شد که کارشناسان فرانسوی نیز کارشناسان آمریکایی را همراهی کنند، اما قبل از انجام این تحقیقات آنها حملات خود را آغاز کردند.

لاوروف در ادامه گفت: مواضع آمریکایی ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری نیز همین بود و آنها پیش از پایان تحقیقات حکم مورد نظر خود را صادر کرده بودند. موضع انگلیسی ها در قضیه اسکریپال نیز بر همین منوال بوده است و آنها حاضر نشدند به ده ها سوال ما درباره این موضوع پاسخ دهند. طرف انگلیسی انتظار داشت ما به انتقال ماده سمی به انگلیس اعتراف کنیم، اما سؤالات طرف روسی بر اساس مفاد توافقنامه منع گسترش تسلیحات شیمیایی بود.

وي افزود: پنتاگون اعلام کرده است حمله به سوریه پس از آن صورت گرفت که دمشق به کمیته حقیقت یاب اجازه نداد به سوریه سفر کنند، اما این ادعا صحیح نیست و دولت سوریه آماده صدور ویزا برای اعضای این کمیته بود و سازمان منع تسلیحات شمیایی نیز از این موضوع اطلاع دارد.
کد مطلب : ۱۳۷۸۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.