۰

نامه محرمانه اینفانتینو به روحانی رسید

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴
نامه محرمانه اینفانتینو به روحانی رسید
فرهاد عشوندی: فشارها از این پس روی فوتبال ایران هم بیشتر می شود. البته به مرور زمان . این بار دیگر تاکیدی روی اساسنامه نیست و فیفا به سمت حقوق نژادی و راه های درامدزایی حرفه ای ورود کرده و خواهان شفاف سازی درآمدها در فوتبال ایران شده است.
جیانی اینفانتینو برای در بی به تهران آمد تا به قول فدراسیون نشین ها یکی از معروف ترین دربی های دنیا را ببیند. دربی در کنار پیام هایی که آقای رئیس می خواست در فضایی صمیمی به فوتبال ایران منتقل کند. تقریبا شبیه به همان کاری که همان روزهای اول رسیدنش به قدرت در فیفا با عربستانی ها در میان گذاشت و بن سلمان عربستانی ، خیلی زود آن تغییرات را اجرایی کرد.
در ایران و همزمان با حضور اینفانتینو در تهران ، بحث های زیادی مطرح شد درباره اینکه او برای ماجرای ورود بانوان حساسیت هایی دارد. حتی تلاش زیادی شد به صورت نمادین ، همراه با او ، تعدادی از خانم های خبرنگار به ورزشگاه بروند اما این اتفاق نیفتاد. 
با این حال رئیس سوئیسی خیلی دیپلمات وار خندید ، چیزی نگفت. تنها به شوخی گفت:« من دختران زیادی در خانه دارم که باید به خاطر آنها هم شده تلاش کنم تا فوتبال بانوان پیشرفت کند و محدودیتی سر راهشان نباشد . وگرنه دخترانم به خانه راهم نمی دهند.»
آنچه میان او و رئیس جمهور روحانی هم در ساختمان پاستور رد و بدل شد ، تقریبا کلی گویی بود و به جزئیات نرسید اما در همان روز و بعد از رفتنش از ایران او درباره دو ماجرا خیلی صریح سخن گفت. یکی بحث ورود بانوان به ورزشگاه ها و دیگری هم حق پخش.
این دومی چون به یک خواسته مهم برای پیشرفت فوتبال بدل شده ، حالا کارهایش با سرعت بیشتری پیش می رود. علی عسگری تصمیم گرفته تا حمایت کند از قرارداد مشارکتی بین اسپانسر ، فدراسیون و رسانه ملی. این قرارداد البته با توجه به الزام قانونی در برنامه پنج ساله ششم ، باید تا پایان سال 96 اجرایی می شد اما حتی همان الزام قانونی هم هنوز عملی نشده و حالا مهدی تاج اگرچه امیدوارانه می گوید شدنی است اما خودش می پذیرد که:«راستش این درآمد خیلی رقم چشمگیری نمی شود تا فکر کنید همه هزینه های تیمداری در لیگ برتر را پوشش دهد.»
ماجرا اما فقط همین نیست. اینفانتینو روی خواسته های دیگر هم پافشاری دارد. او تقریبا در فاصله کمی بعد از ترک تهران ، نامه ای محرمانه برای رئیس جمهور ایران نوشته و این نامه حالا به روحانی رسیده است. در شرایط دشوار اقتصادی کشور و بحران های منطقه ، حالا او چالشی فوتبالی دارد که اگرچه محتوایش فاش نشده اما به نظر می رسد فعلا در مرحله توصیه های دوستانه باشد. ارسال نامه از سوی رئیس فیفا به تهران را مسئولان فدراسیون فوتبال تائید کرده اند اما آنها می گویند اطلاعی از جزئیات نامه ندارند.
مسئله ورود بانوان به ورزشگاه ها اما یکی از خواسته هایی بوده که پیش از این هم به نظر می رسید اینفانتینو به تهران آمده تا به هر شکلی شده برایش راهکاری بیابد. حالا این نامه احتمالا به ماجرای خانم ها ارتباط دارد. پروژه ای که همزمان با سفر اینفانتینو به تهران کمی جدی تر شده بود. ولی به یکباره ناتمام ماند. وزارت ورزش تلاش زیادی کرد تا برای بازی های لیگ قهرمانان آسیای قبل از عید اقلا دختران خبرنگار را به ورزشگاه بیاورد حتی برای شان جایگاه مجزا درست کرد اما در نهایت پاسخ شوری تامین اعجاب انگیز بود. برای بازی پرسپولیس با الوصل امارات وقتی درخواست ورود بانوان مطرح شد ، نیروی انتظامی با عبارتی شبیه به «اینکه هیچ» از کنارش گذشت و ماجرا را مختومه دانست!
این اما پرونده ای بسته شده از سوی فیفا نیست. آنها که قبلا توانستند عربستان را قانع به ایجاد زیرساخت ها و اجازه ورود بانوان به ورزشگاه ها کنند ، این بار به ایران نامه مجدد زده اند. این شروع ماجراست. همان طور که پیشتر در کشتی و والیبال این فشار ها با نامه های دوستانه شروع می شدند. حالا در لیگ جهانی امسال باید یک ششم سالن های ورزشگاه به بانوان برسد و دیگر مسئولان هم این ورود هرچند محدود را پذیرفته اند. 
این خواسته اما در دستور کار فیفا قرار گرفته و اگر حالا برای حق پخش مسئولان ارشد رسانه ملی و فوتبال و وزارت ورزش نشسته اند و برایش مذاکرات جدی می کنند ، مسئله ورود بانوان هم که می شد با تشخیص خود مسئولین و ایجاد زیرساخت ها و تلاش برای راضی کردن مراجع دینی و مذهبی اتفاق بیفتد ، دارد به پروسه ای اجباری بدل می شود و این شاید خیلی به سود دولتی نیست که یکی از شعارهای انتخاباتی آن ، حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه ها با رعایت همه موازین شرعی بوده است.
کد مطلب : ۱۳۷۹۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.