۰

لاریجانی: آمریکا موافق برقراری آرامش در سوریه نیست

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
لاریجانی: آمریکا موافق برقراری آرامش در سوریه نیست
به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در دیدار با خانم نوین وین تی کیم، رییس مجلس ویتنام با بیان اینکه مبارزات این کشور در گذشته همیشه برای ملت ایران آشنا بوده است، گفت: ملت ایران همیشه با افتخار از ویتنام یاد می کنند و در بازدیدی که از مقبره هوشی مین داشتم محل زندگی ایشان نشان می داد که وی رهبری مردمی بوده است و اگر در آینده نزدیک اعضای پارلمان ویتنام به ایران سفر کند و از ساختمان محل زندگی امام خمینی (ره) بازدید کند متوجه می شوند که ایشان نیز در ساختمانی بسیار ساده زندگی می کرده اند.
وی با اشاره به اینکه قرابت های رفتاری بین دو کشور سبب شده که علایق دو کشور و پارلمان زیاد باشد، افزود: مجلس ایران علاقه مند است که روابط دو پارلمان در سطوح مختلف گسترش یابد که در این راستا زمینه های مختلفی برای همکاری ها وجود دارد.
اهم این گفتگو را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:
*پارلمان های دو کشور می توانند کمک کنند که هدف هایی که در دیدار روسای جمهور دو کشور در حوزه های مختلف برای گسترش همکاری ها تعریف شده تحقق یابد. روابط تجاری بین ایران و ویتنام نسبتا خوب و مناسب است اما باید سطح آن افزایش یابد که در این باره همانگونه که در گذشته روی سطح روابط تجاری دو میلیارد دلاری تاکید شده باید با توجه به ظرفیت های مناسب موجود این حجم روابط تحقق یابد که با توجه به پتانسیل های مناسب دو کشور دست یافتنی است.
*در حوزه نفت و گاز می توانیم زمینه هایی را برای سرمایه گذاری ویتنام فراهم کنیم.
*ویتنام ظرفیت های خوبی دارد که می توان از این ظرفیت ها برای ارتقاء سطح روابط تجاری دو کشور استفاده کرد که کمیسیون مشترک دو کشور تفاهماتی در زمینه های مختلف داشته است.
*ایران در زمینه داروسازی و تجهیزات پزشکی پیشرفت خوبی داشته که می تواند به ویتنام کمک کند. ویتنام هم در زمینه کشاورزی گام خوبی برداشته که ایران می تواند از این پیشرفت ها استفاده کند.
*همکاری های توریستی و فرهنگی یکی از حوزه هایی است که گسترش آن مورد توجه مجلس شورای اسلامی است.
*اخیرا روابط خوبی بین ایران و ویتنام برای توسعه توریست فراهم شده است.
*منطقه درگیر مناقشات تروریستی است. در عراق و سوریه و همچنین افغانستان در گذشته شاهد درگیری های تروریستی هستیم که یکی از ریشه های آن تجاوز نظامی آمریکا در منطقه است.
*این یک تجربه است که هرجا که آمریکا دخالت نظامی کرده جریان های تروریستی از آنجا فعالیت خود را آغاز کرده است و عملا آمریکایی ها در ایجاد و گسترش تروریسم نقش دارند.
*ایران در مبارزه با تروریسم مصمم بوده و به کشورهای اطراف که از ما درخواست کمک کرده‌اند کمک کرده است. در سوریه با همکاری ایران، روسیه و ترکیه گام‌های خوبی برای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت برداشته شد.
*اقدامات اخیر آمریکا در بمباران سوریه نشان داد که موافق برقراری آرامش در سوریه نیستند. غربی‌ها از آشفتگی‌ در منطقه برای فروش سلاح خود استفاده می‌کنند، اما ما مصمم هستیم شرایط منطقه را امن کنیم.
*مسائل سوریه باید از طریق سیاسی انجام شود نه نظامی، در موضوع یمن نیز تأکید کرده‌ایم که حل مسئله از طریق گفت و گوی سیاسی است، البته متأسفانه برخی کشورها به دنبال گزینه نظامی رفته‌اند که مشکلاتی به وجود آورده است.
*سلاح شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای در دکترین استراتژیک ایران وجود ندارد و ایران استفاده از آن را محکوم می‌کند. در موضوع سوریه غربی‌ها بهانه سلاح شیمیایی را علم می‌کردند که صحیح نیست چرا که در این صورت باید فرصت می‌دادند هیئت سازمان ملل این موضوع را بررسی کند.
*ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی در جنگ صدام علیه ایران است، این حادثه در سوریه پشت صحنه‌ای برای ایجاد بهانه غربی‌ها دارد.
ویتنام از امضای برجام استقبال کرد
در ادامه این دیدار خانم نوین وین تی کیم آن با ارائه گزارشی درباره وضعیت اقتصادی ویتنام، گفت: ثبات سیاسی و اجتماعی به جذب سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت زندگی مردم ویتنام کمک کرده است.
اهم این صحبتها را در ادامه بخوانید:
*ما شرایط ایران شامل مشکلات تحریم اقتصادی و بی‌ثباتی منطقه‌ای که کم و بیش روی ایران تأثیر دارد را درک کرده و آماده همکاری با ایران هستیم.
*ویتنام از امضاء برجام استقبال کرده و از این توافق‌نامه حمایت می‌کند و امیدوارم مردم ایران بتوانند با این توافقنامه زندگی خود را توسعه دهند.
*سطح همکاری‌های ایران به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی باید گسترش یابد تا بتوان سطح مبادلات را افزایش داد و در این راستا باید محدودیت‌هایی همانند مشکلات بانکی رفع شود.
*با هر اقدام علیه مردم بی‌گناه سوریه مخالف هستیم و تمام کشورها باید بر اساس منشور سازمان ملل عمل کنند.
 
کد مطلب : ۱۳۷۹۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.