۰

شهردار در جایی خارج از شورای شهر انتخاب می‌شود؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
شهردار در جایی خارج از شورای شهر انتخاب می‌شود؟
 امروز روزنامه کیهان به نقل از اعضای یکی از سه ضلع احزاب سیاسی درگیر انتخاب شهردار نوشت:« یک چهارم عمر شورای شهر به بطالت سپری شد». این یعنی شروعی بر فاز جدید حواشی مدیریتی شهری که از قضا این‌بار دستپخت مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تهران است. 


مجموعه شواهد موجود نشان می‌دهد تمامی لابی‌ها و بررسی‌ها درباره انتخاب شهردار آینده تهران در جایی خارج از ساختمان شورای شهر تهران انجام می‌شود.

این سیاسی‌کاری حتی در ابعاد سیاسی مدیریتی شورای شهر هم مصداق دارد. تا جایی که مدیران میانی شورای شهر هم اعضای احزاب سیاسی هستند و یکی از مدیران اجرایی و ارشد شورای شهر(جدای از اعضا) با عنوان حزبی خود در رسانه‌ها اظهار نظر می‌کند.
در ماجرای انتخاب شهردار این رفتار سیاسی به سه ضلع اصلی تقسیم می‌شود. نخست تلاش حزب اتحاد ملت، دومتلاش کارگزارانی‌ها و سوم تلاش اعضای حزب اعتماد ملی. در میان این سه ضلع رقابت اصلی میان اتحاد ملت و کارگزاران است. با این تفاوت که اتحاد ملت رای بالاتری در میان اعضای شورا دارد اما کارگزاران به واسطه شخصیت اجرایی و تخصص محسن هاشمی در مدیریت شهری، توانسته است از پایگاه اجتماعی و محبوبیت محسن هاشمی به عنوان نیروی متخصص شهری بهره ببرد، اما شواهد نشان می‌دهد شورایی‌ها توجهی به تخصص و پایگاه اجتماعی هاشمی در تهران ندارند.
برای بسط تاثیرگذاری تحرکات سیاسی این سه ضلع در ادامه بررسی‌می‌شود.
ضلع اول؛ اتحاد برای تصرف بهشت


 محمدرضا عارف به عنوان چهره تاثیرگذار اصلاحطلبان حتی با اینکه طی سال‌های اخیر به واسطه مواضع سیاسی منفعلی که داشته، مورد انتقاد است، باز سعی در مدیریت فضای اصلاحطلبان برای اتحاد در مدیریت شهری دارد. عارف سعی دارد خود را جدای این خط‌کشی‌ها معرفی کند اما شواهد نشان می‌دهد او در مورد انتخاب شهردار تهران، راه را برای حزب اتحاد ملت بیشتر صاف می‌کند. 

مصداق این ماجرا جلسه دوشنبه شب اعضای شورای شهر با عارف در دفتر اوست. جلسه‌ای که طبق اظهارات رسمی، در آنجا مقرر شد تعامل بین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای شهر به جهت حفظ انسجام و همبستگی اصلاح‌طلبان تقویت شود و در این جلسه اعضا بر پایبندی به میثاق‌نامه و ضرورت تداوم حضور همه اعضای شورای شهر در این نهاد مدنی تاکید کردند.
تاکیدی که معنایی جز، تصمیم جمعی برای شهردار نشدن محسن هاشمی ندارد و حتی گفته می‌شود در خلال این دیدار محسن هاشمی جلسه را ترک کرده است. با این حال، براساس شواهد موجود محمدابراهیم انصاری لاری، محمود حجتی
 و سیدمحمودحسینی گزینه‌های نزدیک به حزب اتحاد ملت است و تمام تلاش این روزهای آنها تاکید بر حفظ انسجام شورای شهر یا همان ممانعت برای شهردار شدن محسن هاشمی است.
در همین رابطه، عی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت، چند روز پیش، در گفت و گو با روزنامه شرق گفت: مخالفت با شهردارشدن آقای محسن هاشمی منجر به تخریب و تضعیف ایشان نشود. مشخص بود که ما با خروج آقای هاشمی از شورا مخالف بودیم اما قرار بود بیان این، به‌گونه‌ای نباشد که به جایگاه آقای هاشمی لطمه بخورد. برای همین گفتیم کسی «له و علیه» آقای هاشمی صحبت نکند. نه کسی تبلیغ کند و نه کسی مخالفت کند


کارگزاران؛ و استفاده از پایگاه اجتماعی محسن هاشمی


محسن هاشمی با رای بالای ۳ میلیونی خود پایگاه اجتماعی قوی‌ای در میان مردم دارد. حتی در شورای شهر هم یکی از اعضای حزب اتحاد ملت، چند روز پیش به کنایه عنوان کرد، از طرفداران محسن هاشمی برای شهردار نشدن او، عذرخواهی می‌کنیم. نظرسنجی‌ها و نظرخواهی‌ها نیز نشان می‌دهد هاشمی اقبال بالایی در میان مردم برای شهردار شدن دارد. (اینجا را بخوانید)
اما جدی‌ترین حزبی که سعی در شهردار شدن هاشمی دارد، حزب کارگزاران سازندگی‌ست. سیاسیونی که همواره طی سال‌های اخیر یکی از جدی‌ترین منتقدان اصلاحطلبان سنتی بودند که نمود آن در دهه‌های گذشته حزب مشارکت بود و حالا به اتحاد ملت رسیده‌است. اما همزمان عنوان می‌شود هاشمی نیازی به حمایت کارگزارانی‌ها ندارد و حتی سعی دارد مانند محمدعلی نجفی آنها را در سمت‌های اجرایی شهرداری دخیل نکند.
بااین حال، تقابل این دو جریان سیاسی برای انتخاب شهردار آینده تهران، به بالاترین حد خود رسیده است.
تا جایی که غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه سازندگی درباره ماجرای انتخاب شهردار و مطرح شدن میثاق‌نامه اعضای شورای شهر که همگی از لیست امید هستند، نوشت: برخی از اعضای شورای شهر و نیز جریانات سیاسی علت اصلی مخالفت‌شان با شهردار‌شدن آقای هاشمی را میثاق‌نامه اعضا می‌دانند، اولا بنا بر گفته خود ایشان، آقای هاشمی این میثاق‌نامه را امضا نکرده است.مضاف بر این توجه کنیم در انتهای کار شورای پنجم مردم درباره میثاق‌نامه نمی‌پرسند که چه بوده و چه کسی رعایت کرده است. طبق قانون، اعضای شورای شهر قسم یاد کرده‌اند که جهت اداره صحیح شهر و منافع مردم با اهتمام کامل عمل کنند،‌ این قسم بالاتر از میثاق‌نامه است؛ هرچند آقای هاشمی این میثاق‌نامه را امضا نکرده و براساس ویژگی‌های فردی و جایگاه خانوادگی در لیست قرار گرفته است.


اعتماد ملی؛ آهستگی و پیوستگی

حزب اعتماد ملی پس از حصر خانگی دبیرکل خود طی سال‌های اخیر هنوز سرپاست و با داشتن چند نماینده در شورای شهر هنوز سعی دارد سهمی در معادلات سیاسی میان اصلاحطلبان داشته باشد. در این بازی دوقطبی میان اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی سعی دارد با حمایت از گزینه خود یعنی سیدمحمد افشانی سهمی در این بین داشته باشد.
 
راه‌ برون‌رفت از چالش‌سیاسی‌کاری؛ انتخاب شهردار از سوی مردم!
مهم‌ترین خاصیت یک شهردار؛ کار کردن برای مردم است. اما شهرداری که قرار است برای مردم کار کند، حالا در چه وضعیتی انتخاب می‌شود؟ به نظر می‌رسید مهمترین راه برون رفت از این وضعیت انتخاب شهردار از سوی مردم است. مساله ای که در طرح مدیریت جامع شهری پیش‌بینی شده است اما با لابی‌های شورای شهر چهارم تهران به حاشیه رفت و پس از آن مشخص نیست این لایحه در حال حاضر در کدام بخش مجلس سرگردان است.
کد مطلب : ۱۳۸۰۸۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.