۰

مرکل برای حفظ برجام با موضعی جدی‌تر به واشنگتن می‌رود

تاریخ انتشار
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۷
مرکل برای حفظ برجام با موضعی جدی‌تر به واشنگتن می‌رود
 به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود سفر روز جمعه آنگلا مرکل به ایالات متحده جدی‌تر از سفر پرزرق و برق امانوئل مکرون فرانسوی باشد که علی رغم اختلافات سیاسی گسترده با ترامپ، روابطی گرم و دوستانه به نمایش گذاشتند.

استقبال ولخرجانه ترامپ از مکرون که با آغوش و پشت شانه زدن همراه بود، به وضوح نسبت به دیدار او با مرکل در مارچ سال گذشته که به نظر می‌رسید نمی‌خواهد با مرکل دست بدهد، متفاوت بود.

اگرچه موضع مرکل نسبت به مکرون قاطعانه‌تر است، اما همان اهداف را دنبال می‌کند که عبارتند از: پیشگیری از جنگ تجاری آمریکا و اروپا، و کناره گیری از توافق هسته‌ای ایران.

در آستانه سفر مرکل به واشنگتن، امید برلین به این که مارپیچ اقدامات انتقامی متقابل شدت نگیرد، در حال کمرنگ شدن است.

یک منبع در دولت آلمان در این رابطه گفت: «از منظر کنونی، ما باید فرض کنیم که تعرفه‌ها از ۱ ماه می‌اجرایی خواهند شد و سپس ببینیم که چگونه با آن مواجه شویم».

ضرب العجل بعدی در ۱۲ ماه می‌فرا خواهد رسید که ترامپ در تهدید کرده است در این روز از تایید توافق هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه این ایده را مطرح کرد که برای مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، توافق جداگانه‌ای دنبال شود.

در حالی که مرکل هم برنامه موشک‌های بالستیک ایران را «منبع نگرانی» خوانده است، وزارت خارجه آلمان بر این مسئله پافشاری دارد که «مهم‌ترین اولویت ادامه حیات توافق هسته‌ای است».

این مذاکرات از سوی روابط پرتنش میان صدراعظم کهنه کار آلمان و میلیاردر و ستاره تلویزیونی سابق ایالات متحده هم کمکی دریافت نخواهد کرد.

شریک بدقلق

ترامپ بار‌ها اقتصاد اول اتحادیه اروپا را به خاطر تراز تجاری مثبتش با ایالات متحده و هزینه کرد اندکش در ناتو سرزنش کرده است.

او همچنین مرکل را به خاطر باز کردن مرز آلمان به روی جمعیت پناهندگان غالبا مسلمان مورد انتقاد قرار داد، در حالی که صدراعظم آلمان هم تصمیم ترامپ مبنی بر کناره گیری از توافق آب و هوایی پاریس را با بی میلی نظاره کرده بود.

مرکل به طور معمول هوادار یک نظم جهانی قانون محور برای مواجه با مشکلات جهانی از منازعات و تروریسم تا مسائل محیط زیستی است، در حالی که ترامپ بر موضع «نخست آمریکا» تاکید می‌کند.

اندیکشده آمریکایی «صندوق مارشال آلمان» می‌گوید: «آنگلا مرکل با سومین رئیس جمهور ایالات متحده در مدت تصدی صدارت اعظمی آلمان سر می‌کند. از کسی پنهان نیست که او ساکنون کنونی کاخ سفید را به عنوان یک شریک بدقلق می‌بیند. هر جور حساب کنیم، بازگشت هفته جاری او به واشنگتن پردردسر خواهد بود».

مرکل که روابط خوبی با اوباما و جرج بوش داشت، این هفته تاکید کرد که علی رغم تفاوت ها، خواهان حفظ اساس همکاری استراتژیک است. او گفت: «اتحاد فراآتلانتیکی، با توجه به بسیاری از تحولات غیردموکراتیک در این جهان، یک سرمایه عظیم است که من قطعا می‌خواهم آن را گرامی بدارم و تقویت کنم».
کد مطلب : ۱۳۸۱۰۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.