۰

پلیس اروپا دست داعش در فضای مجازی را قطع کرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲
پلیس اروپا دست داعش در فضای مجازی را قطع کرد
 یوروپل، پلیس واحد اروپا اعلام کرد که طی عملیاتی منسجم و گسترده که با همکاری تیم‌های اجرای قانون پلیس‌های اروپا و آمریکا انجام شد، راه‌های ارتباطی مهم گروه داعش در فضای مجازی قطع شد و مراکز تولید دیجیتالی این گروه در هشت کشور غیرفعال شد.

راب وین رایت، مدیر اجرایی یوروپول ضمن اعلام این خبر گفت: «با استفاده از این عملیات، ما موفق شدیم خلاء بزرگی را که برای آن‌ها در فضای مجازی ایجاد شده بود تا با استفاده از آن ضمن تبلیغ برخط خود، جوانان را نیز به تندروی ترغیب می‌کردند، از میان ببریم.»

طی عملیات دو روزه پنجشنبه و جمعه، پایگاه خبری اصلی گروه داعش به نام «اعماق» مختل شد. داعش از این پایگاه برای پخش خبر حملات تروریستی و انتشار پیام‌های جهادی استفاده می‌کرد. همچنین برخی دیگر از رسانه‌های کمتر شناخته شده این گروه همچون رادیو البیان و کانال‌های نشیر و حالومو نیز طی عملیات یاد شده مختل شدند.

این عملیات به سرپرستی دادستان فدرال بلژیک اجرا شد و تیم‌هایی از نیرو‌های پلیس فرانسه، کانادا، هلند، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، بلغارستان و رومانی در این عملیات مشارکت داشتند.

در تقسیم کار صورت گرفته میان مشارکت کنندگان در این عملیات، پلیس بریتانیا شناسایی دامنه‌های ثبت اینترنتی داعش را برعهده داشته است.

پلیس فرانسه، رومانی و بلغارستان جمع آوری شواهد دیجیتالی را بر عهده داشتند و افسران انتظامی هلند، ایالات متحده و کانادا نیز با سرور‌های گروه داعش برخورد کردند.

یوروپل امیدوار است با بازیابی و بررسی داده‌های در اختیار بتواند مدیران رسانه‌های گروه داعش را شناسایی کند و فراتر از آن بتواند افرادی را که داعش از طریق این شبکه گسترده دیجیتالی تربیت کرده شناسایی کند.

پایگاه خبری اعماق به عنوان مرجع اصلی فعالیت‌های دیجیتالی گروه داعش در حملات پاریس، بروکسل، بارسلون و برلین در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار گرفت. در آخرین مورد نیز از این پایگاه برای سازماندهی و انتشار اخبار حمله ماه گذشته این گروه به سوپرمارکتی در ترب فرانسه استفاده شد.

این پایگاه نسخه‌هایی متنوع به بیش از ۹ زبان داشت و خدمات گسترده برخط همانند ارسال خبرنامه و ارائه می‌کرد.

پس از اعلام خطر یوروپل در سال ۲۰۱۵ اولین عملیات علیه فعالیت سایبری داعش در سال ۲۰۱۶ انجام شد که طی آن کانال‌های این گروه در پیام‌رسان‌های تلفن همراه مورد حمله قرار گرفت. دومین حمله نیز در ژوئن سال ۲۰۱۷ و به رهبری پلیس اسپانیا انجام شد که در نتیجه آن افراد افراطی بسیاری در بیش از ۱۰۰ کشور جهان شناسایی شدند.
کد مطلب : ۱۳۸۱۳۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.