۰

موضع‌گیری تند پامپئو علیه ایران

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
موضع‌گیری تند پامپئو علیه ایران
 مایک پامپئو که چند ساعت پس از سوگند یاد کردن به عنوان وزیر خارجه راهی عربستان سعودی شد، با ملک سلمان، پادشاه عربستان، و محمد بن سلمان، ولیعهد، دیدیار و گفتگو کرد. او پس از عربستان راهی اسرائیل می‌شود و سپس به اردن خواهد رفت تا در مورد ایران گفتگو کند.

پامپئو پس از رایزنی با مقامات سعودی، ایران را به بی ثبات سازی منطقه از طریق حمایت از بشار اسد و شیعیان یمن کرد.

او در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، گفت:
 
«ایران از گروه‌های شبه نظامی و تروریستی حمایت می‌کند. این کشور به شورشیان حوثی در یمن سلاح می‌دهد و کمپین‌های هک سایبری را هدایت می‌کند. این کشور از از رژیم آدم کش اسد حمایت می‌کند. ما بر خلاف دولت قبلی نمی‌خوهیم گستره وسیع تروریسم ایران را نادیده بگیریم».
 
عادل الجبیر هم مدعی شد ریاض از «تلاش‌ها برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران» حمایت می‌کند و خواهان اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران به خاطر «نقض تصمیمات بین المللی درباره موشک‌های بالستیک، حمایت آن از تروریسم و مداخله در امور کشور‌های منطقه» شد.

وزیر خارجه ایالات متحده هم اظهار داشت توافق هسته‌ای ایران «در شکل کنونی» برای کسب اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند کافی نیست و تاکید کرد ترامپ آماده است تا آن را لغو کند.

او گفت:
 
«ما به همکاری با شرکای اروپاییمان برای اصلاح این توافق ادامه می‌دهیم، اما اگر موافقتی حاصل نشود، رئیس جمهور گفته است که توافق را ترک خواهد کرد».
 
پاپمئو با محکوم کردن حملات موشکی حوثی‌ها به عربستان سعودی، اضافه کرد: «این دولت مقابله با برنامه‌های موشکی ایران را در اولویت خود قرار داده است».

او بدون اشاره به حملات عربستان سعودی علیه غیرنظامیان یمنی گفت: «ایران موشک‌هایی را تامین می‌کند که حوثی‌ها به عربستان سعودی شلیک می‌کنند و غیرنظامیان را تهدید می‌کند. تنها امروز سعودی‌ها چهار موشک حوثی‌ها را سرنگون کردند، آخرین مورد از زنجیره حملات این چنینی».

مقامات سعودی همچون اسرائیلی‌ها خواهان سختگیری بیشتر واشنگتن علیه تهران هستند، اما پاپمئو هم درخواست‌هایی را مطرح کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند در حالی که ریاض حق دارد از خودش دفاع کند، باید بداند که هرگونه راه حلی برای جنگ یمن باید سیاسی باشد و نیرو‌های ائتلاف سعودی نباید بحران انسانی آنجا را بدتر کنند.

واشنگتن همچنین خواهان پایان یافتن بحران خلیج فارس است که طی آن عربستان سعودی و متحدانش تحریم‌های تجاری و دیپلماتیک را علیه دیگر متحد آمریکا، یعنی قطر، وضع کرده اند.
 
و شاید مهمتر از همه برای ترامپ این است که پامپئو به سعودی‌ها تاکید خواهد کرد تا نیرو و سرمایه لازم برای کمک به آمریکا جهت تثبیت اوضاع در شمال شرق سوریه را فراهم کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی که همراه پامپئو به ریاض سفر کرده است گفت: «رئیس جمهور مشخص کرده است که می‌خواهد مشارکت معناداری از کشور‌های منطقه ببیند».

در مورد قطر هم مقامات آمریکایی می‌گویند قصد ندارند یکی از طرفین را سرزنش کنند، بلکه می‌خواهند ریاض و دوحه خودشان مسئله را حل کنند.
کد مطلب : ۱۳۸۱۴۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.