۰

سردار سلامی: از زمان داریوش، خلیج فارس به همین نام بوده است

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
سردار سلامی: از زمان داریوش، خلیج فارس به همین نام بوده است
سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در همایش روز ملی خلیج فارس که با حضور جمع کثیری از مسئولان طراز اول لشکری و کشوری، نخبگان و اندیشمندان حوزه‌های راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش جدای از مستند‌های تاریخی، درباره وضعیت جغرافیایی موضوع همایش گفت: خلیج فارس هماره محل تلاقی و راهبرد تمامی کشور‌های صاحب قدرت درون منطقه و بیرون منطقه است.

سلامی گفت: خلیج فارس یک دریای حلقه‌ای شکل است که در پایین کوه‌های زاگرس جنوبی قرار دارد و از ابتدای تاریخ همواره دارای ارزش و اهمیت سوق الجیشی و راهبردی و حیاتی در جهان بوده است.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: خلیج فارس محل تلاقی و برخورد تمدن‌های شرق باستان بوده و سابقه و سبقه چندین هزار ساله دارد.

سردار سلامی در این باره اضافه کرد: در کتیبه‌ای که از داریوش در کانال سوئز به دست آمده نیز از خلیج فارس بعنوان دریای فارس یاد شده است همچنین در مدارک و معاهدات مختلف از جمله پرتغال، آلمان، انگلیس، فرانسه و هلند که با ایران امضاء شده همه جا در بخش لاتین آن از پرشین گلف و در بخش فارسی آن از خلیج فارس یا پارس نام برده شده و اسناد و مدارک تاریخی متعددی در این رابطه وجود دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در معتبرترین دایره المعارف عربی به نام المنجد نیز از نام خلیج فارس استفاده شده است.

جانشین فرماندهی کل سپاه با اشاره به تاریخ کشف نفت در خلیج فارس گفت: رخ دادن مهمترین جنگ‌ها در چهل سال گذشته نشان دهنده اهمیت خلیج فارس است و آمریکا برای خود در منطقه خلیج فارس منافع حیاتی پیش بینی کرده است.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از هزاران مایل دورتر از منطقه منافع استراتژیک برای خود پیش بینی کرده اند و بیشترین پایگاه‌ها را در این منطقه دارند، جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق با ایران، جنگ با کویت و مجددا حمله به عراق را مستقیما راه می‌اندازند همه نشان از اهمیت این منطقه است.

سردار سلامی با تاکید بر نقش بسیار مهم و موثر ایران در منطقه خاطرنشان کرد: سیاست ایران همواره بر ثبات و امنیت منطقه است و این ایران است که امنیت خلیج فارس و امنیت انرژی را تامین کرده و اروپایی‌ها که ۶۰ درصد انرژی خود را از خلیج فارس تامین می‌کنند باید این مهم را بدانند که نباید با اقتدار امنیتی ایران دست و پنجه نرم کنند.

جانشین فرماندهی کل سپاه با اشاره به سفر روز‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا و سخن از تهدید بودن ایران برای منطقه گفت: آمریکا خالق داعش و نا امنی در منطقه است، اما سیاست‌های ایران همواره بر ثبات و امنیت منطقه بوده و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند، آمریکایی‌ها همانطور که خود گفته اند با طرح این مسائل می‌خواهند کشور‌های غربی را مانند گاو شیر ده بدوشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ریشه‌های قدرت ایران اسلامی بسیار عمیق و در مردم کشور است و می‌تواند با هر تهدیدی مقابله کنند.
سردار سلامی با اشاره به جنایات آمریکا و رژیم‌های تحت حمایت آن‌ها در جهان و منطقه گفت: آمریکا از داعش حمایت می‌کنند و حامی رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود هستند، اما ما از مردم مظلوم یمن، سوریه، لبنان و عراق حمایت می‌کنیم. آن‌ها با وجود میلیارد‌ها دلار جایی در رخداد‌های منطقه ندارند، اما ایران با کمترین هزینه نفوذی بسیار عمیق دارد.
جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید در راه برد‌های خود در منطقه بازنگری کنند، زیرا ساختار‌های قدرت در جهان اسلام شکل گرفته است و ساختار‌های قدرتی که انقلاب اسلامی شکل داده آمریکایی‌ها را در هرجایی دچار مشکل کرده است.

سردار سلامی با بیان اینکه تنها راهبردی که آمریکا پیش گرفته بحث خروج از برجام است گفت: تحریم‌ها بر ما تاثیری ندارد و ایران شبیه یک کشور تحریم شده نیست بلکه تحریم ظرفیت‌های ما را شکوفا کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران هرگز خود را خلع سلاح نمی‌کند و آن‌ها باید سپاسگزار نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان باشند.

خلیج فارس منطقه استراتژیک با وسعتی در حدود ۲۳۷۴۷۳ کیلومتر مربع است که در دوران باستان مهم‌ترین تمدن‌های جهان یعنی تمدن جیرفت، پارس و بین النهرین بوده و نخستین امپراتوری تاریخ یعنی امپراتوری هخامنشیان در قرن پنجم پیش از میلاد از کرانه‌های همین دریا برخاسته است.

امروزه نیز خلیج فارس با تامین ۴۰ درصد نفت دنیا به مرکز صدور انرژی به کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده که همین ذخایر عظیم هیدروکربنی، این منطقه را به محل تقابل قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای تبدیل کرده است.

تنگه استرتژیک هرمز با پهنای حدود ۴۰ کیلومتر گلوگاه این منطقه حساس می‌باشد و ایران با دارا بودن بیشترین سواحل در خلیج فارس، پیشینه تاریخی عظیم و موقعیت ژئوپولیتیکی مناسب، قدرت برتر در این منطقه بشمار می‌رود.
کد مطلب : ۱۳۸۱۵۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.