۰

«سونامی سرطان» در ایران نداریم

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
«سونامی سرطان» در ایران نداریم
ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با آمار سرطان در ایران و جهان اظهار داشت: سرطان جزء ۶ عامل اصلی سال‌های اصلی از دست رفته عمر به شما رمی‌ورد و هر سال از هر ۱۰۰ هزار ایرانی مبتلا به سرطان ۱۴۳ مورد جدید اضافه می‌شود و به عبارتی ۱۱۲ هزار مورد جدید سرطان داریم.

وی افزود: میانگین بروز سرطان در میانگین جهانی ۱۸۲ در ۱۰۰ هزار بوده که این رقم در ایران ۱۴۳ در ۱۰۰ هزار بوده و یعنی کمتر از متوسط جهانی است؛ همچنین متوسط بروز نرخ سرطان در ترکیه ۲۰۵ در ۱۰۰ هزار، اروپا ۲۶۸ در ۱۰۰ هزار و آمریکا ۳۱۸ در ۱۰۰ هزار است.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ادعای سونامی سرطان در ایران و شیوع خیلی بالای آن غلط و نادرست است گفت: در سال ۲۰۱۵ در دنیا ۱۷ میلیون مورد جدید سرطان گزارش شد که ۸ میلیون آن منجر به مرگ شد؛ البته در کشور‌های مختلف از جمله ایران میزان بروز و شیوع در حال افزایش بوده که از دلایل عمده آن افزایش جمعیت است.

حریرچی بیان داشت: از دیگر دلیل افزایش شیوع این مساله سن متوسط در کشور‌ها بیشتر شده و به دلیل افزایش تعداد افراد کهنسال و میانسال همچنین بیشتر شدن عوامل خطر (شهرنشینی و سبک زندگی غربی) همچنین افزایش طول عمر افراد مبتلا به سرطان بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵، ۳۶۹ هزار مرگ در کشور گزارش شد که ۵۴ هزار و ۸۰۰ مورد آن مربوط به سرطان‌ها بود و درواقع ۱۴.۹ درصد موارد مرگ و میر را سرطان‌ها تشکیل می‌داد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: میزان بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان در ۲۵ سال گذشته افزایش یافته، ولی نکته مهم و درخشان طبق گزارش‌های رسمی سازمان بهداشت جهانی، آژانس بین‌المللی سرطان و دانشگاه واشنگتن مرگ و میر ناشی از سرطان از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۵، ۷ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: این مساله موفقیت‌های نظام سلام را با همکاری نظام‌های مرتبط نشان می‌دهد و موید پیشرفت شاخص‌های بهداشتی و درمان در کشور‌ها است.


حریرچی درمورد شایع‌ترین سرطان زنان و مردان گفت: در زنان سرطان سینه، روده بزرگ و تیروئید و در مردان معده، پروستات، روده بزرگ و مثانه شایع‌ترین سرطان است. همچنین کشنده‌ترین سرطان‌ها مربوط به سرطان معده، روده، لوسمی، مری، روده بزرگ، مغز و اعصاب مرکزی بوده است.

پزشکان درخواست تکرار آزمایش نکنند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه برخی از پزشکان درخواست تکرار یک آزمایش، سی‌تی‌اسکن و عکس را به دلیل عدم کیفیت برای بیماران می‌کنند گفت: این مساله مشکل‌زا بوده و برای بیمه‌ها، بیمار و کل نظام سلامت هزینه مازاد ایجاد می‌کند از طرفی همه مراکز پاراکلینیکی مدعی هستند که کیفیت کارشان خوب است پس پزشکان نیز این مساله را قبول کنند.

وی اضافه کرد: اگر مشکلی در این زمینه باشد بیمار، پزشک و ارائه کننده خدمات باید آن را به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند تا ناظرین آن را رسیدگی و با کمک و آموزش آن را حل کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی گفت: پنج‌شنبه هفته گذشته این امتحان برگزار شدو ۳۴۰۰ نفر در این زمینه پذیرش می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر ۳۹ هزار و ۸۵۰ متخصص داریم که ۸.۵ درصد به این توان تخصصی اضافه می‌شود و در واقع به ازای هر ۱۱ نفر یکی هر سال افزوده خواهد شد.

حریرچی گفت: این آزمون در ۲۸ رشته تخصصی و ۴۷۷ رشته محل برگزار شد و بیش از ۱۴ هزار و ۳۹۶ نفر در آن شرکت کردند که اکثر آن‌ها زنان و کمتر مردان بودند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با پذیرش این دستیاران مشکل خدمات تخصصی در مناطق محروم کاهش یابد چرا که اکثر این افراد سهمیه مناطق محروم هستند و با تسهیلات نمره انتخاب در مناطق شده و هر کدام برای یک شهر مشخص شده‌اند که بعد از فارغ‌التحصیلی خدمت ارائه دهند.
کد مطلب : ۱۳۸۱۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.