۰

فرصت یک هفته‌ای اروپایی‌ها برای حفظ برجام

تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۴
فرصت یک هفته‌ای اروپایی‌ها برای حفظ برجام
روز گذشته «هدر نائورت»، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا  درباره وضعیت توافق هسته‌ای با ایران گفت که آمریکا گفتگو‌ها با سه کشور اروپایی درباره نگرانی‌های موجود درباره برجام را ادامه می‌دهد.

ناتورت در گفتگو با خبرنگاران افزود که جزئیات ویژه‌ای درباره این مذاکرات در اختیار ندارد، اما گفت که این نوع گفتگو‌ها و مذاکرات بطور مداوم در جریان است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت که گفتگو‌ها و مذاکرات آمریکا با کشور‌های اروپایی درباره نگرانی هایمان درباره نواقص برجام باعث شده است که اروپایی‌ها بخوبی با نگرانی‌های ما آشنا شوند. او گفت که بریان هوک نماینده آمریکا در مذاکره با اروپایی‌ها در بروکسل با همه طرف‌ها گفتگو کرده است و مجموعه‌ای از گزینه‌هایی که روی میز است را مورد بررسی قرار داده اند. برخی در اروپا بریان هوک را تنها امید زنده نگه داشتن برجام ارزیابی می‌کنند.

اکنون رویترز به نقل از شش دیپلمات اروپایی گزارش داده است که قدرت‌های اروپایی بدنبال ارائه بسته پیشنهادی به دونالد ترامپ هستند تا توافقنامه هسته‌ای با ایران را نجات دهند. آن‌ها همچنین کار بر روی برنامه‌ای را آغاز کرده اند که در صورت خروج آمریکا از برجام، از روابط تجاریشان با ایران حفاظت کند.
 
بیشتر بخوانید:
 
منابع مختلف گفته‌اند که در موفقیت‌آمیز بودن این دیدار‌ها تردید دارند و اتحادیه اروپا در حال تلاش برای طرح سناریو‌هایی است که در صورت خروج امریکا از برجام کمترین خسارت متوجه کشور‌های اروپایی شود.

یک دیپلمات اروپایی گفته است: «ما یک هفته فرصت داریم تا مذاکراتمان را با آمریکا ادامه دهیم و ببینیم آیا می‌توان توافقی روی برجام به دست آورد یا نه. اما فکر نمی‌کنم دلیلی برای خوش‌بینی بیش از اندازه وجود داشته باشد.»

ترامپ از اروپا می‌خواهد برنامه موشک‌های بالستیک ایران، نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه و یمن و نیز مفادی از برجام که مربوط به ادامه برنامه اتمی ایران بعد از سال ۲۰۲۵ می‌شود را در نظر گرفته و درباره آن‌ها راه‌حلی پیدا کند.

اروپایی‌ها در حالی که می‌کوشند اختلافات‌شان با آمریکا درباره ایران را به حداقل برسانند، در تلاش هستند تا بدون آنکه نیازی به بررسی مجدد برجام باشد، نگرانی‌های آمریکا درباره ایران را کاهش دهند.

یک دیپلمات اروپایی دیگر به رویترز گفته است: «ما داریم سعی می‌کنیم راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنیم تا انتظارات آمریکایی‌ها را برآورده سازیم و در عین حال اقدامی علیه برجام هم صورت ندهیم.»

این دیپلمات گفته: «شانس رسیدن به توافق با آمریکا وجود دارد، اما حتی در صورت دستیابی به این توافق من مطمئن نیستم که این برای خارج نشدن آمریکا از برجام کافی باشد.»

رویترز از قول یک دیپلمات دیگر اروپایی نیز نقل کرده که موضوع دیگر مورد بحث، خواسته آمریکا برای امکان بازدید از تاسیسات نظامی ایران است. اروپا معتقد است این امکان در برجام در نظر گرفته شده، اما آمریکا آن را کافی نمی‌داند.
کد مطلب : ۱۳۸۱۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.