الیسا شفر هستند ایشان!

15 ارديبهشت 1397 ساعت 14:48

ورزش بانوان ایران حالا یک وکیل مدافع بین المللی دارد که دقیقا همان چیزهایی را می‌گوید که باب دل دختران عاشق ورزشگاه است.


 الیسا شفر؛ تا همین 6 ماه قبل اصلا برای کسی مهم نبود او کیست یا چه می گوید. حالا اما تقریبا همه اهالی فوتبال می شناسندش. دختری که می رود تا برای طرفدارانش حتی محبوب تر از پدرش باشد! او در جدیدترین واکنش فوتبالی اش آن سوی مرزها روبروی سینا ولی الله نشسته و در رادیو جوان که اینجا فیلتر است، از فوتبال ایران گفته است.
الیسا ترسی ندارد از اینکه بگوید همسو با دختران عشق فوتبال ایران که رفتن به ورزشگاه را حق خود می دانند، است و می خواهد کمک کند تا دختران برای تماشای بازی های تیم محبوب شان ناچار نباشند تا لباس پسرانه بپوشند و بتوانند با همه استانداردهای شرعی ممکن و با آسایش به ورزشگاه بروند و در حصار این محدودیت نمانند تا مثل جشن قهرمانی نساجی، نیروی انتظامی برحسب مسئولیتش و به حکم ماموریتی که دارد راه شان را سد کند یا از روی تیربرق به زور پایین بکشدشان.
از یاد نبریم همین خانم ها برای همایش های دیگری چون میتینگ های انتخاباتی که جو دوقطبی شان خیلی داغ تر از جشن صعود به لیگ برتر است، به راحتی به ورزشگاه ها می آیند. خیلی از آخرین انتخابات ریاست جمهوری نگذشته و برای ارجاع دادن به آن روزها اصلا نباید مسیر دشواری را طی کرد. بگذارید چند نمونه را برای‌تان مثال بزنم. از میتینگ ریاست جمهوری حسن روحانی برای‌تان در ورزشگاه های تبریز و مشهد و سالن 12هزار نفری آزادی بگویم برای‌تان یا میتینگ های معروف باقر قالیباف در شهرهای مختلف یا مراسم مختلفی که آقای رئیسی در مصلاهای مختلف می گرفتند و دختر و پسر در کنار هم شعار می دادند و اتفاق بدی هم نمی افتاد؟
مراسمی که فقط کافی است کلیپ های‌شان را بارها مرور کنید و به هر کسی خواستید نشان دهید تا ببینید واقعا خیلی فضای‌شان فرقی ندارد با مراسم جشن صعود مردم شهر خسته به لیگ برتر که برایش حصار پیش روی خانم های شهر کشیده شد. به هر حال اما این اتفاق هنوز یک ممنوعیت قانونی است و پلیس و نیروهای انتظامی و قضایی به وظیفه قانونی‌شان می پردازند.
در سوی مقابل هم گروهی از دختران که شکستن این حصار را حق خود می دانند، با پوشیدن لباس پسرانه، خط شکنی می کنند. عواقب و خطراتش را به جان می خرند و به صف می زنند و حالا خیلی های‌شان توانستند در آزادی یا دیگر ورزشگاه های کشور به رویاهای‌شان برسند. چون از کلاه گیس و آرایش پسرانه استفاده می کنند و لباس های‌شان هم پوشیده است، احتمالا از نظر شرعی مرتکب تخلفی نمی شوند اما کارشان به دلایل مختلف قانونی قطعا می تواند برای‌شان دردسرساز شود و از وجه عمومی این رفتار جرم محسوب شود اما آنها این خط را انتخاب کردند و در پیش گرفته اند.
هر روز بر تعدادشان افزوده می شود، هر روز بیشتر از روز قبلش می شوند و پیش می روند. حالا حتی چهره های روحانی مثل حجه الاسلام والمسلمین زائری به حمایت شان برخاسته و از نظام تقاضا دارد تا بگذارد آنها به حق دختر بودن‌شان به ورزشگاه بیایند. حالا که دیگر ایران تنها کشوری است که نتوانسته امکان حضور بانوان را در ورزشگاه فراهم کند، فیفا فشارهایش را روی ایران بیش از قبل کرده است. جیانی اینفانتینو بعد از سفر اسفندماه گذشته اش به تهران در نامه ای به حسن روحانی از او خواسته تا وعده اش درباره حل مشکل ورود بانوان به ورزشگاه ها را هرچه زودتر عملی کند اما هنوز این شهامت در مسئولان ورزش کشور ایجاد نشده است.
این وعده ای بوده که دوستان به عنوان یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی شان به مردم داده اند اما با سیاست حالا باشد تا بعد. شلوغ کاری، کار را دشوارتر می کند، بگذارید آهسته آهسته! اینها سبب شده تا دخترها خودشان دست به کار شوند و این چیزی نیست که خوشایند هیچ یک از دو طرف باشد. فراهم کردن زیرساخت های ورود بانوان به ورزشگاه ها و ایجاد اطمینان خاطر برای مقامات عالی‌رتبه ارزشی کشور، بی شک بسیار ساده تر از پذیرش تبعات ورود این‎چنینی دختران مان به ورزشگاه هاست اما متولیان ورزش هنوز در شیش و بش ریسک حرکتی جسورانه در این زمینه اند و سعی می کنند خود را سیبل نکنند حتی اگر این شعار انتخاباتی شان باشد.
در این شرایط حالا دخترانی که برای رفتن به ورزشگاه هر ریسکی را به جان می خرند یک متولی آن طرفی پیدا کرده اند. الیسا شفر، دختر سرمربی محبوب آبی ها می گوید باید این دختران آبی بتوانند در استادیوم باشند و برای شان کمپین راه انداخته. صراحتا از این حق می نویسد و سخن می گوید. کاری که شاید برای کادرفنی پدرش اینجا دردسرساز شود اما او این قدر غرق در این هدف شده که حتی ریزترین مسائل و اخبار مربوط به ورود دختران به ورزشگاه ها را پیگیری می کند و وقتی با سئوالی درباره منقلب شدن در میان پسران مواجه می شود؛ به مجری می گوید: «آها شما درباره آن خانم هنرپیشه ای حرف می زنید که در ورزشگاه های ایران منقلب می شود اما در امارات به ورزشگاه می رود؟ شاید از مردهایی که در امارات هستند بیشتر خوشش می آید تا مردهایی که در ایران هستند.»
او حالا مسیرش را مشخص کرده و پیش می رود و دختران آزادی هم با این ظاهر پسرانه‌شان همچنان می روند و نیروهای انتظامی هم بنا بر مسئولیت قانونی شان چاره ای ندارند غیر از اینکه برخورد کنند و سدی باشند جلوی این حضور. تنها این وسط مسئولان مستقیمی که باید پای قول‌شان بایستند جا خالی داده اند و گره ای که به سادگی با دست بازشدنی است، افتاده به دندان و هی برای کشور هزینه می تراشد.
41258


کد مطلب: 138217

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/138217/الیسا-شفر-هستند-ایشان

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir