۰

قاسمی صدور رای دادگاه آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۶
قاسمی صدور رای دادگاه آمریکا علیه ایران را محکوم کرد
بهرام قاسمی با محکوم کردن اقدام دادگاهی در آمریکا در صدور رای غیابی و سیاسی علیه ایران در شرایطی که هیچ گونه شواهد و قرائنی مبنی بر مشارکت ایران یا اتباع ایرانی در حادثه ۱۱ سپتامبر وجود نداشته، اعتراض شدید کشور را نسبت به صدور این گونه آرای سیاسی و مبتنی بر اتهامات بی پایه و اساس که در گذشته نیز تکرار شده است، اعلام کرد.

وی اظهار داشت: صدور این احکامِ مردود و غیرقابل قبول، نه تنها نظام حقوق بین الملل که مردم آمریکا به ویژه بازماندگان و قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر را به سخره گرفته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآورشد: طراحان این بازی‌های سیاسی به عبث می‌کوشند با قلب واقعیت ها، روند دادرسی و نتیجه آن را به شکلی موهوم و حتی برخلاف فرایندی که در داخل آمریکا و در طول این سال‌ها علیه مرتکبین اصلی این اقدام تروریستی به پیش برده اند، منحرف و تاریخ را بدان گونه که خود می‌خواهند نگارش نمایند، اما بدون تردید چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور این گونه احکام هم چنین نقض صریح و آشکار قواعد و رویه‌های پذیرفته شده حقوق بین الملل مبنی بر لزوم رعایت مصونیت قضایی دولت هاست و دولت جمهوری اسلامی ایران کلیه حقوق قانونی خود را برای مقابله با این فرآیند غیرقانونی محفوظ می‌دارد.
یک دادگاه آمریکا بعد از ماه‌ها بررسی، جمهوری اسلامی ایران را به خاطر «نقش داشتن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱»، به پرداخت ۶ میلیارد دلار غرامت به بازماندگان این حملات محکوم کرد.

این در حالی است که تروریست‌هایی که ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ سه هواپیمای مسافربری را به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک کوبیدند شامل ۱۵ تبعه عربستان سعودی، ۲ تبعه امارات متحده عربی، یک تبعه مصر و یک تبعه لبنانی بودند.

در تمام سال‌های بعد از این حادثه تروریستی اتباع عربستان سعودی متهمان اصلی این عملیات تروریستی و عملیات‌های تروریستی در پایتخت‌های کشور‌های اروپایی بوده اند و بسیاری از محافل فکری و صاحبنظران مسائل تروریسم منشاء افراطی گری و تروریسم را عربستان سعودی می‌دانند.

در همین راستا مهر ماه ۱۳۹۵ کنگره آمریکا با اکثریت قاطع آرا پس از ابطال حق رییس جمهوری این کشور جهت وتو مصوبه کنگره درباره شکایت از عربستان سعودی، قانون موسوم به «جاستا» را تصویب کردند. جاستا طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» جهت تصویب به کنگره آمریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان بازماندگان و خانواده‌های قربانیان عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی از این حق قانونی برخوردار می‌شدند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند.

با گرم شدن روابط عربستان سعودی با آمریکای ترامپ عملا اجرای قانون جاستا به حاشیه رفته و دادگاه‌های این کشور طی رویکردی سیاسی و غیرحقوقی اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی وارد کرده و رای به پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی ایران به بازماندگان این حادثه تروریستی داده است.
کد مطلب : ۱۳۸۲۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.