۱

تا ساعاتی دیگرتصمیم جدید آمریکا در قبال برجام!

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
تا ساعاتی دیگرتصمیم جدید آمریکا در قبال برجام!
دونالد ترامپ، در توئیتی اعلام کرده است که ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه سه‌شنبه به وقت ایران (۲۰ به وقت اروپای مرکزی) موضع آمریکا را در باره برجام اعلام خواهد کرد. طبق قانون او می‌بایست تا پایان یک فرصت چهارماهه که روز شنبه سر می‌رسد پایبندی ایران به برجام را تایید یا رد کند و نیز در مورد تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد.

در دور قبلی اعلام موضع آمریکا در ژانویه گذشته، ترامپ تهدید کرد که اگر برجام اصلاح نشود آمریکا از آن خارج خواهد شد.‌ی این خبر را در توئیتی اعلام کرده است.رئیس‌جمهوری آمریکا که از مخالفان سرسخت توافق اتمی ایران است و آن را «بدترین توافق ممکن» خوانده، ۲۲ دی‌ماه پارسال به متحدان اروپایی واشینگتن هشدار داد که اگر «ایراد‌های فاجعه‌بار» برجام رفع نشود از این توافق خارج خواهد شد.
این ضرب‌الاجل تا روز ۲۲ اردیبهشت اعتبار داشت، ولی ظاهرا ترامپ تصمیم گرفته است که چهار روز زودتر در این زمینه اعلام‌نظر کند.وی ساعاتی پیش از اعلام این خبر، در توئیتی از جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده شدیدا انتقاد کرد که گزارش شده مشغول رایزنی برای حفظ توافق اتمی با ایران است.

رئیس‌جمهوری آمریکا نوشته است: «ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد».
خبرگزاری رویترز هفته پیش به نقل از دو مقام کاخ سفید و یک منبع آشنا با مباحثات داخلی دولت گزارش داد که ترامپ عملا تصمیم به خروج از برجام گرفته اما دولت او هنوز در مورد چگونگی انجام آن به نتیجه روشنی نرسیده.یک مقام به این خبرگزاری گفت امکان دارد که آقای ترامپ به تصمیمی برسد که "خروج کامل نخواهد بود" اما نتوانست جزییات آن را توصیف کند.
اما متحدان آمریکا می گویند از تصمیم آقای ترامپ بی خبرند.هفته پیش امانول مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت "نمی داند" این تصمیم چه خواهد بود. یک مقام ارشد اسرائیلی هم یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که ترامپ دولت اسرائیل را از تصمیمش درباره سرنوشت برجام مطلع نکرده است.
ایران براساس این توافق که با گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین امضا کرده پذیرفته که ظرفیت غنی سازی اورانیوم را محدود کند. در مقابل ایران از معافیت هایی در تحریم های اقتصادی بهره مند شده است.
در صورت خروج آمریکا واکنش ایران هنوز روشن نیست!
کد مطلب : ۱۳۸۳۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.