۰

جزئیات تخلفات در نمایشگاه کتاب اعلام شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۷
رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جزئیاتی از تخلفات ناشران در شش روز برگزاری نمایشگاه ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، همایون امیرزاده در نشست خبری که در هفتمین روز از نمایشگاه کتاب در مصلا برگزار شد، اظهار کرد: ما نواقص موجود در روزهای اول نمایشگاه را که به علت مشکلات جابه‌جایی به وجود آمده بود، مرتفع کردیم. نمایشگاه در حالی شروع شد که همکاری خوب مجموعه صنف را داشتیم و کارها کاملا در فضای صمیمی و کاری جلو رفت. مشکلاتی نظیر پارکینگ و کارت‌خوان‌ها را داشتیم که بخشی از آن‌ها مرتفع شده است. ما امسال شاهد نمایشگاه آرام و کم‌دردسری بودیم. در ابعاد فرهنگی نیز اقدامات موثری شکل گرفت و مسائل و رویکردهای فرهنگی مورد توجه بود. در امور نظارتی هم هیچ مداخله‌ای از سازمان‌های بیرونی نداشتیم. البته موارد جزئی بود که با تعامل دوسویه این موارد برطرف شد.
او افزود: کتاب‌هایی که قبل از سال ۱۳۹۱ بودند جمع‌آوری شدند و این تلقی را برای برخی به وجود آورد که این اقدامات براساس احکام قضایی و با دستورات خاص بوده است. این در حالی است که این‌طور نبوده و این موارد جزو آیین‌نامه‌ها است. ما اقدامات‌مان در مورد این کتاب‌ها ناظر بر محتوا هم نبوده و بیشتر آیین‌نامه‌ای است زیرا محتوای کتاب‌هایی که به نمایشگاه ارائه می‌شود مربوط به ضوابط نشر کشور ما است و کتاب‌هایی به نمایشگاه راه می‌یابند که این ضوابط نشر را گذرانده باشند. همچنین برخی از کتاب‌ها اعلام وصول نداشتند. البته تعداد آن‌ها کمتر بوده است.
امیرزاده سپس ادامه داد: کتاب‌هایی هم بودند که حساسیت‌هایی بر روی آن‌ها وجود داشت. ما سعی کردیم با تعامل با ناشران این حساسیت‌ها را رعایت کنیم تا مشکلات کمتری به وجود بیاید. در مورد اقدامات نظارتی شاهد هستیم که امور در اختیار متولیان امر نمایشگاه و مجموعه صنوف بوده است. فضایی که وجود دارد نشان‌دهنده این است که صاحب اصلی نمایشگاه وزارت ارشاد و صنوف است و این وزارتخانه پاسخگوی این مجموعه است و می‌توان گفت حضور وزارت ارشاد در نمایشگاه به رسمیت شناخته شده است.
رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مشکلاتی گمرکی که برای کتاب‌های اتحادیه ناشران افغانستان نیز به وجود آمده بود، گفت: پیگیری‌ها انجام شده و مشکلات این کتاب‌ها از طرف استان خراسان شمالی رفع شده است. مجوزها صادر شده است و کتاب‌ها در مسیر نمایشگاه هستند. البته باید بگویم مشکلاتی که برای این ناشران به وجود آمده از جانب نمایشگاه نبوده است.
همایون امیرزاده درباره تخلفاتی که ناشران طی شش روز گذشته در نمایشگاه داشته‌اند، گفت: ما ۲۰۸ گزارش از بخش‌های مختلف داشتیم که پس از بررسی این ۲۰۸ گزارش، ۹۹ رأی صادر شده است. ۴۶ رأی جمع‌آوری کتاب، درج در پرونده و تعطیلی غرفه در نمایشگاه و محکومیت از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سال آینده و نمایشگاه‌های کتاب استانی است، که از این ۴۶ مورد، ۴۳ مورد تعلیق برای یک سال است و سه مورد آن به مدت دو سال، که این سه مورد کسانی بودند که سال گذشته تعلیق شده بودند و امسال شرایط حضور آن‌ها در نمایشگاه فراهم شده بود.
او ادامه داد: ۱۷ مورد از رأی‌ها برای تعطیلی یک‌روزه غرفه بود و ۳۶ مورد جمع‌آوری کتاب، درج در پرونده و اخذ تعهد. تخلف‌ها هم ۵ مورد فروش کتاب‌های غیرمجوزدار، ۳۶ مورد فروش کتاب‌های غیرمرتبط با سالن، دو مورد فروش کتاب بدون شناسنامه، ۳۷ مورد فروش کتاب سایر ناشران، ۱۰ مورد فروش کالایی غیر از کتاب، ۱۶ مورد رعایت نکردن سایر مقررات و ۶ مورد نقد کردن بن کتاب بوده است.
امیرزاده سپس تأکید کرد: امسال با قاطعیت و بدون اغماض ما انجام وظیفه کرده‌ایم و ظرف چهار روز باقی‌مانده میزان این آرا بیشتر خواهد شد. ما به دنبال صیانت از ناشران حرفه‌ای هستیم و از این مورد کوتاه نمی‌آییم و تعارفی با مجموعه‌ای نداریم. سال گذشته یک مورد چشم‌پوشی از رأی‌های صادره نبوده است. ناشرانی که از حضور در نمایشگاه محروم شده بودند در نمایشگاه‌های استانی شرکت نمی‌کردند. فکر می‌کنم مسیر خوبی در رسیدگی به تخلفات وجود دارد. امیدوارم با پیگیری قاطعانه امور، ناشران به این سمت بروند که فضا برای فعالیت ناشران متعهد فراهم شود.
او همچنین درباره ساختار رسیدگی به تخلفات توضیحاتی ارائه کرد و درباره متخلفانی که خود از مدیران کمیته‌ها هستند، گفت: بخشی از همکاران ما به واسطه این‌که در اتحادیه ناشران هستند با ما همکاری می‌کنند و ما با دستور و اصلاح آیین‌نامه‌ای که وجود داشت اجازه پیدا کردیم بر روی تخلف کمیته‌ها نیز نظارت داشته باشیم. به صورت غیررسمی گزارش‌هایی را دریافت کردیم که نشان از تخلف کمیته‌ می‌داد که در حال پیگیری آن‌ها هستیم و هیچ تعارفی با کسی نداریم و اگر صحت و سقم آن بر ما احراز شود با آن‌ها برخورد می‌کنیم و مانند سایر غرفه‌ها ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر به آن توجهی نشود منجر به تعطیلی غرفه‌های‌شان خواهد شد.
امیرزاده درباره کتاب‌های جمع‌آوری‌شده نیز اظهار کرد: این ۳۶ کتاب جمع‌آوری‌شده در بخش عمومی، دانشگاهی و کودک بوده است. می‌توان گفت بیشترین میزان آرا در این بخش صادر شده و در بخش بین‌الملل کمترین آرا را داشتیم.
رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اغماض نسبت به ناشرانی که سال گذشته تخلف انجام داده‌اند، گفت: برای قاچاق کتاب اغماضی نداشته‌ایم و پرونده‌هایی تشکیل شده و مستندسازی شده است. ما زمانی که برای‌مان احراز شود قاچاق کتاب انجام شده است آن را به مراجع قضایی ارجاع می‌دهیم. ما در این مورد کوتاه نمی‌آییم. همچنین بحثی درباره تشکیل کمیته ستاد صیانت از آثار مکتوب را داریم تا از کتاب‌ها حمایت کنیم. سال گذشته جلسه‌ای با چهار معاون قوه قضاییه، اتحادیه ناشران و پلیس تهران داشتیم و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد که به دنبال محقق کردن آن‌ها هستیم. درخواستی که ما از قوه قضاییه داریم این است که موضوع قاچاق کتاب به عنوان جرم عمومی تلقی شود.
کد مطلب : ۱۳۸۳۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.