۰

افزایش شدید قیمت نفت با خروج آمریکا از برجام

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳
امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه با افزایشی ۲.۵ درصدی به بالاترین حد خود از سه سال و نیم پیش تا کنون رسید و  بشکه ای ۷۶.۷۵ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲.۲ درصد افزایش بشکه ای ۷۰.۵۷ دلار صورت گرفت.
بنابر گزارش های منتشر شده، پس از خروج آمریکا از برجام در شب گذشته وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرده است که پس از گذشت بازه های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه مندرج در قوانین آمریکا مجددا تحریم های اقتصادی از جمله علیه صنعت نفت و بانک مرکزی این کشور را اعمال خواهند کرد. لازم به ذکر است که ایران با تولید روزانه ی ۳.۸ میلیون بشکه نفت سومین تولید کننده ی بزرگ نفت اوپک بوده و دارای ۴ درصد از ذخایر نفت دنیا است. علیرغم آنکه رییس جمهور ایران اعلام کرده که این کشور به طور موقت تا تصمیم گیری های بعدی در برجام خواهد ماند، برخی از تحلیلگران اقتصادی نسبت به افزایش تنش ها در خاورمیانه اظهار نگرانی کرده اند.
 
به طور مثال، دیشب پس از سخنان ترامپ نقطه ای نزدیک به شهر دمشق مورد حمله ی موشکی قرارگرفته و دولت سوریه رژیم غاصب صهیونیستی را مسوول این حمله قلمداد کرده است. بنا بر گزارش ها، این رژیم وضعیت را در حالت هشدار قرار داده و نیروهای نظامی ذخیره ی خود را در حالت آماده باش نگه داشته است. از سویی دیگر، گفته می شود که با پیروزی حزب الله لبنان و همپیمانان سیاسی اش در انتخابات پارلمان لبنان جایگاه ایران و گفتمان ضد اسراییلی این کشور در منطقه تقویت شده است.
 
افزون بر این، با تهدید آمریکا مبنی بر تحریم تمام کشورهای معامله کننده با ایران، ارزش شاخص سهام برخی کشورهای آسیایی که با ایران در حال مبادلات تجاری هستند دستخوش تغییراتی شده است. بنابر گزارش ها، ارزش شاخص سهام MSCI آسیا-پاسیفیک ۰.۲ درصد و ارزش سهام Nikkei ژاپن ۰.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین، در روز جاری بازار بورس آمریکا شاهد کاهش ۰.۶ درصدی ارزش سهام بویینگ بوده که پیش از این با ایران قرار داد فروش هواپیماهای مختلف را بسته بود.
 
در پایان باید خاطر نشان گردد که بر اساس آمارهای منتشر شده بیشتر ارزهای مهم دنیا  مانند یورو، پوند و ین با کاهش ارزش خود در برابر دلار آمریکا مواجه شده اند.
کد مطلب : ۱۳۸۴۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.