۰

خرم: فضا به نفع ایران است به شرطی که خوب بازی کنیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۹
خرم: فضا به نفع ایران است به شرطی که خوب بازی کنیم
. در همین حال حسن روحانی، مهلتی 4 هفته ای به اروپا داده تا از ماندن و اجرای برجام از طرف اروپایی و کشورهای عضو اطمینان حاصل کند. در مقابل رهبران اروپا نیز به طور ضمنی به کشورمان تضمین دادند که برجام ادامه خواهد داشت. برای بررسی این موضوع که آیا اروپا می تواند در برجام بماند یا خیر و اینکه آیا ایران در ادامه راه چگونه می تواند این توافق را حفظ کند با علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد گفتگو کرده ایم. 
 


علی خرم در توضیح اینکه ایران چگونه می تواند در برجام بماند، گفت:
«فضا هم اکنون به نفع ایران است، می توانیم از فضایی که علیه امریکا و نتانیاهو دربارۀ برجام و در حمایت از ایران و توافق هسته ای به وجود امده استفاده کنیم. ایران در تمام گزارشات آژانس انرژی اتمی به عنوان پاکدست و شفاف معرفی شده و در راستی آزمایی تعهدات خود را انجام داده است بنابراین هم اکنون موج حمایت از ایران از سوی اروپا، نه تنها در اروپا بلکه در کانادا، استرالیا، کشورهای مختلف به نفع ایران به وجود امده است. همچنین در کشورهای آسیایی، در ترکیه، روسیه و چین.»
این کارشناس ارشد آمریکا و اروپا در ادامه بیان داشت: «اما این حمایت و آینده آن و منفعت ما، بستگی به این دارد که یا در ایران با آنها معقول برخورد کنند یا احساساتی. اگر معقول برخورد کنند با اروپایی ها صحبت کنند، بده بستان کنند، نه به این معنا که برجام را باز کنند، به این معنا که نقطه نظرات اروپا را هم بشنوند و مد نظر قرار دهند. در اینصورت من فکر می کنم که ایران می تواند روسیه، چین و اتحادیه اروپا را یک مجموعه کنند و در مقابل ترامپ قرار دهد.
در این صورت آینده برجام در یک روش مسالمت آمیز میتواند حفظ شود و ایران هم از امتیازات آن استفاده کند. 
اگر ایران ظرف هشت هفته توانست این کار را بکند و مطمئن شود که اروپا پای کار است که هیچ،  اگر عملی نشد ایران می تواند انتخاب خودش را نسبت به برجام داشته باشد.»
این کارشناس ارشد مسائل اروپا در پاسخ به این سوال که برخی ناظران اروپایی معتقدند که نظام اقتصادی و بانکی اروپا اجازه به اتحادیه و دیگر کشورهای قدرتمند نمی دهد که بدون آمریکا در برجام بماند گفت:  


«از نظر حقوقی مشکلی ندارد. ممکن است اروپا نگران تحریم های امریکا باشد. اگر امریکا چنین تحریم هایی را اعمال کند یعنی بخواهد شرکت های اروپایی را تحریم کند، اروپایی ها می توانند به سازمان تجارت جهانی و دادگاه لاهه شکایت کنند. یک توافقی بین اروپا و امریکا است که اگر امریکا شرکت های اروپایی را تهدید و تحریم کند اروپا می تواند خسارت وارده را زنده کند.
کد مطلب : ۱۳۸۴۹۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.