روحانی: برجام در صورت تضمین منافع ایران باقی می‌ماند

23 ارديبهشت 1397 ساعت 14:09

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه به طور رسمی از آقای "مایتریپالا سیریسنا" رئیس جمهوری سریلانکا در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد استقبال کرد.


روحانی و آقای "سیریسنا" در این مراسم پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا، از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دیدند.

در حضور روسای جمهور دو کشور انجام شد؛ امضای پنج سند همکاری مشترک میان ایران و سریلانکابعد از انجام مراسم رسمی استقبال از رئیس جمهور سریلانکا، با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا، چهار یادداشت تفاهم همکاری مشترک و یک برنامه مبادلات فرهنگی میان مقامات دو کشور به امضا رسید.
یادداشت تفاهم همکاری در مبارزه با مواد مخدر، روانگردانها و پیش سازها، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه سلامت، علوم پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی، یادداشت تفاهم همکاری میان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و موسسه استاندارد سریلانکا در زمینه استانداردسازی، اندازه گیری، آموزش، خدمات آزمایشگاهی و ارائه گواهی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه صنعت فیلم میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم جمهوری دمکراتیک سوسیالیست سریلانکا و برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی میان ایران و سریلانکا برای سالهای 1397 تا 1400، به منظور توسعه بیش از پیش همکاری ها و تعاملات دو کشور با حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسیدند.
روحانی: برجام در صورت تضمین منافع ایران باقی می‌ماند
در ادامه روسای جمهور دو کشور وارد نشست خبری بعد از دیدار شدند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در کنفرانس خبری مشترک خود با رییس‌جمهور سریلانکا با اشاره به اینکه اساس سیاست خارجی ایران بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است، اظهار کرد: ما بسیار خوشحال هستیم که جمهوری اسلامی ایران در هرگونه توافقی که حضور یافته و آن را امضاء کرده است نسبت به انجام تعهداتش به طور کامل پایبند بوده است و بسیار متأسفیم توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تائید سازمان ملل هم قرار گرفته بود توسط آمریکا نقض شده و این کشور اعلام کرده از توافق خارج می‌شود. این به معنی زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و همچنین زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی است.
وی تصریح کرد: در صورتیکه 5 کشور دیگر که در این توافق با ما همراه بودند به تعهدات خودشان عمل کنند و به طرف ایرانی تضمین بدهند که منافع جمهوری اسلامی ایران با ادامه برجام محقق خواهد شد و این توافق علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.
اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛
* بسیار خوشحالم که امروز میزبان هیأت عالیرتبه سریلانکایی به ریاست رئیس‌جمهور محترم جناب آقای سیریسنا در تهران هستیم. روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش بر می‌گردد و ده‌ها سال است که دو دولت روابط سیاسی و روابط صمیمی با همدیگر دارند.
*ظرفیت‌هایی که برای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور وجود دارد متأسفانه در سال‌های اخیر به اندازه کافی از آنها استفاده نشده است. موضوع فروش نفت خام ایران به سریلانکا، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی و همچنین خدمات فنی و مهندسی مسائلی بود که در مباحث امورز ما مورد توجه بود. ایران تجربه ساخت سد و نیروگاه اوماویا و همچنین برق رسانی به روستاهای سریلانکا را داشته و آماده است تا پروژه سد و نیروگاه را به اتمام برساند و در زمینه برق رسانی فعالیت‌های خودش را ادامه دهد.
* در زمینه خدمات دیگر از قبیل راه‌آهن، ساخت پالایشگاه و توسعه پالایشگاه‌های فعلی جزء تفاهمات و توافقاتی بود که در مذاکرات امروز بود. من امیدوارم که در همه زمینه‌های اقتصادی و تجاری و همچنین خدمات فنی و مهندسی که امروز مورد بحث قرار دادیم در کمیسیون مشترک دوازدهم که به زودی در تهران تشکیل داده می‌شود مورد پیگیری قرار گیرد.
*در زمینه همکاری‌های علمی و دانشگاهی از جمله در زمینه علوم پزشکی و صادرات دارو از ایران به سریلانکا از موارد صحبت شده امروز بود. با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و جاذبه‌های گردشگری در سریلانکا امیدواریم که رفت و آمد مردم و تسهیلات و پرواز مستقیم بین ایران و کلومبو تسریع شود. همکاری‌های دو کشور در زمینه مسائل سیاسی و بین‌المللی و حمایت‌های دو کشور از یکدیگر مورد تأکید بود که این روند ادامه خواهد یافت. اساس سیاست خارجی بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است.
*مبارزه با تروریسم مورد تأکید دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در عراق به مردم و دولت این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم کمک کرد و خوشبختانه دیروز هم شاهد یک انتخابات آزاد در عراق بودیم و همچنین کمک‌هایی که به مردم و دولت سوریه علیه تروریسم انجام داده همچنان علیه مبارزه با تروریسم آماده همکاری با ملت‌ها و دولت‌ها خواهد بود.
*از جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و به ویژه مردم فلسطین که 70 سال از این تجاوزات و تعدیات و اشغال می‌گذرد ما این تعدیات را محکوم می‌کنیم و معتقدیم که همه کشورهای جهان باید از ملت مظلوم حمایت کنند و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.
*خوشبختانه دو کشور نظرات بسیار نزدیکی به هم دارند و امیدواریم با مشارکت دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله در جنبش عدم تعهد و همچنین اجلاس‌های آسیایی مثل گذشته ادامه پیدا کند.
* برای سفر رئیس جمهور محترم سریلانکا و هیأت همراه به تهران اهمیت قائلیم و امیدواریم این سفر سرآغازی برای تحرک بیشتر در توسعه روابط دو کشور باشد. از دعوت رئیس جمهور محترم سریلانکا از اینجانب برای سفر به کلومبو تشکر می‌کنم و امیدوارم در فرصت مناسب آینده بتوانم میهمان مردم و دولت سریلانکا باشم.
سریسینا: مناسبات اقتصادی میان ایران و سریلانکا تقویت می شود
همچنین «ماتریپالا سریسینا» رئیس جمهور سریلانکا ظهر امروز در نشست خبری مشترک با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: روابط دیپلماتیک ما در ۱۹۶۱ برقرار شد و تا به امروز هم ادامه دارد، اما رابطه واقعی دو کشور به هزاران سال قبل باز می گردد.
وی گفت: با افتخار خدمت شما می گویم که مناسبات اقتصادی میان دو کشور پس از این سفر تقویت خواهد شد، ما امروز مذاکراتی را در حوزه های مختلف انجام دادیم. من معتقدم ما باید در راستای افزایش همکاری های اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهیم، ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکا محسوب می شود.
اهم اظهارات رئیس جمهور سریلانکا را بخوانید؛
*برای مدت های طولانی سریلانکا وارد کننده نفت خام از ایران بوده و این دولت ایران بود که ۵۰ سال قبل پالایشگاه نفتی را در سریلانکا احداث کرد. بنابراین ما از ایران تقاضا کردیم که صادرات نفت را به ما فزایش بدهد و نیازهای ما در این حوزه را تامین کند.
*هم ایران و هم سریلانکا جزو قدیمی ترین کشورهای عدم تعهد هستند، از ۱۹۷۶ ک سریلانکا میزبان جنبش عدم تعهد بود رهبر انقلاب اسلامی ایران در آن نشست شرکت داشت و کشور ما بر سیاست های جنبش عدم تعهد پایبند است.
*ما همچنین در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر، حوزه سینما و تلویزیون، حوزه فرهنگ و حوزه علوم و فناوری تفاهم نامه هایی را امضا کردیم و ما متعهد به انجام کلیه تفاهم نامه هایی هستیم که امروز امضا کردیم.
*ما از دولت ایران درخواست کردیم پرواز مستقیمی میان «تهران و کلمبو» برقرار شود تا گردشگران دو طرف راحت تر تردد کنند. ما همینطور از ایران خواستیم که سرمایه گذاری بیشتری را در سریلانکا داشته باشند و از تمامی کشورها دعوت می کنیم که در کشور ما سرمایه گذاری کنند.
* دولت سریلانکا در راستای به وجود آوردن فضای مناسب برای سرمایه گذاران تسهیلاتی را از جمله معافیت مالیاتی فراهم آورده و من معتقدم که دو طرف باید در جهت ارتقای مناسبات تجاری تلاش های خود را افزایش دهند.
* تمایل داریم از مساعدت های ایران جهت توسعه سریلانکا قدردانی کنم و در خاتمه تمایل دارم از رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور، دولت و مردم ایران به دلیل مهمان نوازی گرم آنها تشکر کنم.

رئیس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا: سیاست منطقه ای ایران، حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است
همچنین رئیس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا روابط دو کشور را مثبت و دوستانه ارزیابی کرد و با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات بویژه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی ،گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با سریلانکا به عنوان کشوری دوست است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در این نشست، گسترش روابط کارگزاری بانکی دو کشور را در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی با تجربه، دانش و تخصص بالا آماده ارایه خدمات فنی - مهندسی در بخش‌های مختلف از جمله سدسازی، احداث نیروگاه و توسعه پالایشگاه و برق‌رسانی به روستاها در سریلانکا هستند.
اهم اظهارات رئیس جمهور را بخوانید؛
*برقراری تجارت ترجیحی، کشت فرا سرزمینی، همکاری در بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، دانشگاهی، پزشکی، درمانی و توسعه گردشگری از جمله زمینه‌های مناسب توسعه روابط و همکارهای تهران - کلمبو باست. 
* اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود، بر مبنای صلح، امنیت و تعامل سازنده با جهان است. دستیابی به توافق برجام در مذاکرات هسته‌ای به جهان نشان داد که ایران کشوری خواهان صلح است، امروز می‌بینیم که 5 کشور اروپایی و جامعه جهانی بر اجرای این توافق تأکید داشته و نسبت به ادامه و حفاظت از آن اصرار دارند.
*خارج شدن یک طرفه آمریکا از برجام را اقدامی خلاف اخلاق، عرف و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: تعهدات دولت‌ها در نظام بین‌الملل ادامه دار بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند تعهدات دولت قبل را که براساس مقررات سازمان ملل تأیید شده، برهم بزند.
*این عهدشکنی آمریکایی ها ، نشان می‌دهد که آنها به تعهدات خود پایبند نبوده و نمی‌توان به آنان اعتماد کرد، سیاست ایران در منطقه بر مبنای تلاش برای حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند.
* تروریسم معضلی بزرگ برای منطقه و جهان بوده و همه باید برای مبارزه با تروریست ها دست به دست هم بدهیم.
*همکاری ایران و سریلانکا در سازمان‌های بین‌المللی با توجه به دیدگاه‌های مشترکی که در زمینه مسایل منطقه‌ای و جهانی دارند، بسیار مفید است، مبارزه با مواد مخدر از وظایف همه کشورهای منطقه بشمار می‌رود و باید به همکاری‌های خود در این راستا ادامه دهیم.مطمئناً این سفر گام مهم و تأثیر گذاری در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های ایران و سریلانکا بوده و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و سیاسی دو کشور باشیم.
«مایتریپالا سیریسنا» رئیس جمهوری سریلانکا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال شایسته جمهوری اسلامی ایران، گفت: مناسبات ایران و سریلانکا، دوستانه و دیرینه بوده و این سفر فرصت بسیار خوبی برای تقویت و توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های تهران - کلمبو است.
اهم اظهارات وی را بخوانید؛
*ایران و سریلانکا می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف انرژی، گردشگری، حمل و نقل، مناسبات بانکی، کشاورزی، آموزش‌های فنی و تخصصی، برق‌رسانی، ساخت پالایشگاه و دیگرحوزه‌های مورد علاقه طرفین گسترش دهند، خواستار حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران در اجرای پروژه‌های سریلانکا هستیم. سریلانکا از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی، استقبال و حمایت می کند.
* سریلانکا بدون توجه به جریانات مخالف سیاسی و خواست برخی کشورها، همواره در کنار ایران خواهد بود، گفت:ی خود در قبال ایران تجدیدنظر کنند.
*امروز دشمنان ملت‌ها به بهانه حقوق بشر علیه استقلال کشورها توطئه می‌کنند،همه کشورها باید در احقاق حقوق‌شان آزاد بوده و بتوانند آزادانه از حق خود دفاع کنند.
 


کد مطلب: 138518

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/138518/روحانی-برجام-صورت-تضمین-منافع-ایران-باقی-می-ماند

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir