۰

دیپلمات‎ها سرخود مذاکره نکردند، با نظام هماهنگ بودند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۳
دیپلمات‎ها سرخود مذاکره نکردند، با نظام هماهنگ بودند
برجام دوباره موضوع اصلی عرصه سیاسی کشور شده است، موافقان و مخالفان بعد از خروج ترامپ از برجام روزی نیست که کنایه‌ایی به یکدیگر نزنند و مواضع گذشته یکدیگر را به چالش نکشند. مخالفان برجام از خسارت‌های بدعهدی آمریکا می گویند و معتقدند دولت از اول نباید به وعده های مقامات کاخ سفید اعتماد می کرد، موافقان برجام نیز از انزوای این روزهای ترامپ سخن می گویند و مدال افتخار به دیپلمات ها می دهند که پروژه ایران هراسی او را منکوب کردند.
یحیی آل اسحاق عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی چند روز پس از این تصمیم ترامپ، میهمان کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین بود. او ضمن اشاره به تهدید بزرگ خارجی علیه ایران تأکید می کند: عقل، غیرت و عزت در این است که فعلا دعواهای داخلی را کنار بگذاریم تا تکلیف تهدید خارجی را روشن کنیم و دشمن خارجی را سرجایش بنشانیم.
مشروح گفت‎وگوی خبرآنلاین با او که اقتصاددان سیاستمداری است را در ادامه بخوانید:
ترامپ در نهایت تصمیم خود را برای خروج از برجام اجرا کرد. این اقدام صحنه سیاسی کشور را تغییر داد و منجر به تشکیل یک دوقطبی شد، برخی گفتند «خروج از برجام ضعف آمریکا و قوت تیم مذاکره کننده ایران را نشان داد و باید از دیپلمات هایمان قدردانی کنیم»، در مقابل گروهی نیز معتقدند «اعتماد به آمریکا اشتباه و ساده لوحانه بود و ایران متضرر شد» بنابراین نقدهای تندی را علیه دولت مطرح کردند. حتی پیشنهاد بررسی طرح عدم کفایت رئیس جمهور را دادند و خواستار عذرخواهی رئیس جمهور از مردم شدند. به نظر شما در وضعیت کنونی که دولت در حال مذاکره با طرف اروپایی است، این منازعات چه محلی از اعراب دارد؟
درگیری استکبار با ما در صحنه های منطقه ای و جهانی در دو حالت قابل تحلیل است، نخست اینکه در نقطه ضعف قرار داریم و می خواهند آخرین ضربه ها را بزنند و کار را تمام کنند و به اهداف خود که همانا براندازی نظام جمهوری اسلامی است برسند. دوم آنکه برخوردهای استکبار به علت قدرت، توانایی و اقتدار و ضریب تأثیرگذاری ایران در منطقه و جهان است و مستکبران نگران آثار بعدی این اقتدار جمهوری اسلامی هستند. بنابراین هر آنچه در چنته دارند می خواهند اعمال کنند. 
معتقدم حالت دوم متصور است، برخورد استکبار با ما، به لحاظ قدرت جمهوری اسلامی است نه ضعف. اگر مسئله ضعف بود، این همه های و هوی لازم نبود و حرکت نهایی را انجام می دادند. در حوزه منطقه ای موضع ما درباره عراق، سوریه، بحرین، یمن و رژیم صهیونیستی، از موضع اقتدار است چون تمام سیاست هایی که آمریکایی ها همچون خاورمیانه بزرگ و ایجاد داعش و غیره به اجرا درآوردند به نتیجه نرسید. وقتی ترامپ می گوید «6 هزار میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کردیم اما نتیجه اش به نفع ایران شد»، موید همین مسئله است.عملکرد و جایگاه ما در حوزه های سیاسی، نظامی و امنیتی در منطقه روشن و نشانه اقتدار ایران است. 

در زمان شروع مذاکرات بحث های متفاوتی مطرح بود. نهایتا با همه جر و بحث ها، نظام به تصمیمی رسید که هیأتی برود و مذاکره کند. اعضای این هیأت بارها و بارها از جانب مقام معظم رهبری مورد تأیید قرار گرفتند. البته شرط و شروطی هم برای مذاکرات گذاشتند و هدایت هایی انجام دادند. اصل قضیه این است که این هیأت از طرف دولت سرخود برای مذاکره نرفت. نکته دیگر آنکه همان زمان رهبر معظم انقلاب و عده ای می گفتند «جنس طرف مقابل خاص است و مورد اعتماد نیست». در مذاکرات نیز نمی شود گفت «آنچه کاملا ما می گوییم باید انجام شود». مذاکره نهایتا با کم و زیادهایی به یک نتیجه منجر شد. پس این طور نیست که بگوییم تیم مذاکره کننده کار بدی کردند. به هر حال هر کاری کردند قدم با قدم با هماهنگی هایی بود.
کد مطلب : ۱۳۸۶۲۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.