۰

دیپلماسی در بروکسل؛ چه کسی قرار است امتیاز بدهد؟

تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۷
دیپلماسی در بروکسل؛ چه کسی قرار است امتیاز بدهد؟
دور جدیدی از دیپلماسی شروع شده است. هدف، نجات برجام است. امریکا به آن پشت کرده است و حال کشورهای 4+1 به دنبال ایجاد شرایطی هستند که ایران به ماندن در برجام رضایت دهد. نشست وزرای خارجی سه کشور اروپایی همراه با خانم موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اروپایی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دو شب پیش به پایان رسید.

وزیر خارجه کشورمان پس از حضور در پکن و مسکو به بروکسل رفت تا با دیدار با همتایان اروپایی خود، میزان جدیت آنها برای حضور در برجام را بسنجد و بسته پیشنهادی آنها را دریافت کند. [اینجا]

به نظر می‌آید هیات‌های ایران و سه کشور اروپایی نتایج این مذاکرات را به پایتخت‌هایشان خواهند برد و برای ادامه مذاکرات در هفته‌های آینده تصمیم‌گیری خواهند کرد.
فضای پیش از این دیدار فضای ضد و نقیضی را نشان می داد. خبرنگاران و رسانه‌های مستقر در بروکسل و نیز خبرنگاران و رسانه‌هایی از کشورهای مختلف برای پوشش خبری و تصویری این نشست در محل مذاکرات حضور داشتند و سخنان طرفین را رصد می کردند که شاید بتوانند به نوع رویکرد اروپایی ها و همچنین برخی از جزئیات بسته پیشنهادی آنها به ایران با خبر شوند.

در عین حال فضای حاکم بر هیات‌های مذاکره‌کننده در هنگام ورود به محل نشست چندان صمیمی نبود بلکه هر یک از وزیران خارجه همزمان بر مواضع ملی و منطقه‌ای خود و حتی بین‌المللی تاکید داشتند.

محمدجواد ظریف در هنگام ورود به این مذاکرات در جمع خبرنگاران از فرصت محدود مذاکرات صحبت کرد و گفت: ما می‌خواهیم ببینیم در این چند هفته اراده سیاسی که از طرف اعضای باقی‌مانده در برجام برای حفظ آن مطرح شده است می‌تواند به اقدامات مشخص تبدیل شود یا خیر. ما فرآیندی فشرده را آغاز می‌کنیم که برای آن زمان زیادی نداریم. [اینجا]

ظریف همچنین اشاره کرد: داریم روندی را آغاز می‌کنیم. روندی که باید بسیار فشرده باشد. وقت زیادی نداریم. باید در چارچوب زمانی‌ای که رئیس‌جمهور روحانی تعیین کرد، که چند هفته است، به نوعی از تضمین برسیم که این منافع می‌تواند برای ایران تضمین شوند. می‌خواهیم ببینیم که آیا اراده سیاسی‌ای که از سوی دیگر اعضای برجام ابراز شده می‌تواند به اقدامات مشخصی تبدیل شود یا نه. 

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس پیش از این مذاکرات اظهار داشت: تمام تلاشمان این است که از کسب و کار قانونی شرکت‌ها و موسسات انگلیسی و دیگر کشورهای اروپایی در ایران در چارچوب برجام حمایت کنیم. وی در عین حال اظهار کرد که باید نسبت به تهدیدها و نگرانی‌هایی که تحریم‌های جدید آمریکا ایجاد می‌کند، واقع‌بین باشیم.

همچنین موگرینی بر حفظ امنیت در راستای منع اشاعه هسته‌ای تاکید کرد و گفت: من نمی‌توانم درباره ارائه تضمین صحبت کنم بلکه ما درباره گام‌ها و اقداماتی گفت‌وگو می‌کنیم که یک تلاش هماهنگ برای اجرای کامل توافق باشد. [اینجا]
کد مطلب : ۱۳۸۶۶۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.