۰

صالحی: خیام در همه حوزه‌ها ابرمرد بود

تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۳
سیدعباس صالحی جمعه شب (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در مراسم بزرگداشت حکیم خیام نیشابوری که در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برگزار شد، نیشابور را شهر مقاومت و پایداری توصیف کرد و افزود: نیشابور شهری است که نحله‌های گوناگون در طول تاریخ در آن و در کنار هم زیسته‌اند، شهر مقاومت و پایداری است که در مقابل هجوم تاتار ایستاد و گرچه به ظاهر قلع و قمع شد ولی ققنوس‌وار برخاست و سرداران بزرگی از این سرزمین برخاستند.او گفت: این شهر از یک سو شهر اهل بیت(ع) است که امام مهربانی بر آن گام نهاده و حدیث گفته و اصحاب امامان در این محیط زیسته‌اند. از سوی دیگر نیشابور شهر دانش است که در برگ برگ اوراق دانش نامی از آن در رشته‌های مختلف وجود دارد و همچنین شهر ادب و هنر از ثعلبی‌ها تا ادیب نیشابوری اول و دوم و از خیام و عطارها تا شفیعی کدکنی‌هاست. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نیشابور، شهر فرهنگ، اندیشه و کتاب است و با کتاب و کتابخوانی پیوند عمیق داشته است.
او با بیان اینکه نیشابور گنجینه ماندگار تاریخ ایران است که در میان این گنجینه خیام چون ستاره‌ای می‌درخشد، گفت: در تاریخ ایران دانشمندان و فیلسوفان فراوان داشته و داریم اما خیام در ابعاد گوناگون فلسفه، نجوم، ریاضیات و شعر در زمان خود و پس از آن مشهور بود.
صالحی خاطرنشان کرد: بسیاری از فیلسوفان، ستاره‌شناسان و ریاضی‌دان‌ها نیز شعر می‌گفتند ولی خیام در بین همه این‌ها ستاره و در همه حوزه‌ها ابرمرد بود.
او اظهار کرد: خیام ستاره‌شناسی بود که تقویم جلالی را خلق کرد، ریاضیدان و فیلسوفی بود که لقب حجت الحق گرفت و شاعری بود که شعرش آب روان روزگاران شد.
وزیر ارشاد گفت: خیام در همه این رشته‌ها ستاره ایران و جهان بود و در تمام این حوزه‌ها ایران را با نام خیام می‌شناسند.
صالحی در پایان تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می‌کند بنیاد خیام به صورت جدی‌تر پیگیری شود تا بیشتر از گذشته بتوانیم از آموزه‌های خیام بهره‌مند شویم و او را به کمک ایران‌دوستان و خیام‌دوستان قدر بدانیم.
همچنین در این مراسم نخستین نشان ویژه خیام‌شناسی را استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، کاووس حسن لی، شاعر، پژوهشگر و خیام‌شناس از دستان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد و از برگزیدگان جشنواره از توس تا نیشابور نیز قدردانی شد.
٢٨ اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی ایران به عنوان «روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری» ثبت شده است.

 
کد مطلب : ۱۳۸۷۳۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.