۰

حسینی: مأیوس کردن مردم، قطعۀ خطرناک پازل دشمن است

تاریخ انتشار
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۷
حسینی: مأیوس کردن مردم، قطعۀ خطرناک پازل دشمن است
برجام روزهای سرنوشت سازی را طی می‌کند. ترامپ چه پروژه ای را پس از خروج کشورش از برجام در سر دارد؟ در این بازی کدام سو می تواند فضا را به نفع خود برگرداند؟ آیا ترامپ می تواند با تحمیل تحریم‌های فلج کننده، اروپا را از ایران دور کند؟ یا اینکه اروپا می تواند با تمهیداتی شرایط را تغییر داده و ایران را برای ماندن در برجام تشویق کنند؟ در این باره با دیاکو حسینی کارشناس مسائل استراتژیک در کافه خبر خبرآنلاین به بررسی شرایط پیش رو پرداختیم. مشروح این گفت و گو را از نظر می گذرانید:
در حال حاضر صداهایی از امریکا به گوش می رسد که هدف خروج امریکا از برجام را به پای میز کشیدن ایران می دانند. به نظرتان چه نوع بازی از سوی امریکا طرح ریزی شده است؟ آنها می توانند در این مسیر اروپایی ها را با خود همراه کنند؟





بگذارید از این سوال شروع کنیم که هدف اصلی آمریکایی ها برای خارج شدن از برجام چه بود؟ آنچه از نگاه اول همیشه بحث شده این است که آقای ترامپ چون با میراث اوباما مخالف بود، از برجام خارج شد. این ساده ترین تفسیری است که وجود دارد منتها در مراحل بعد که دقیق تر به موضوع نگاه می کنید، می بینید امروز افرادی در آمریکا در اطراف آقای ترامپ هستند که اولا نقش بسیار مهمی در شکل دادن به نگاه ترامپ به مسائل مختلف دارند. دوم، یک عقبه فکری قوی و طولانی دارند. جان بولتون بیش از یک دهه است که به دنبال جنگ و تغییر رژیم در ایران است و روابط سیاسی و سازمانی گسترده ای هم حول این موضوع شکل داده است. این فرد نقش کلیدی در هدایت فکری ترامپ دارد که سابقه سیاسی و در نتیجه تعهدات ایدئولوژیک هم به مسائل مختلف ندارد. 
اگرچه یک لوح سفید نیست ولی در عین حال استعداد پذیرش ایده هایی را دارد که اطرافیانش به او القاء می کنند. در این بستر فکری ممکن است که ترامپ به تدریج به سمت ایده تغییر رژیم برود. یعنی آنچه که مطلوب آقای بولتون و احتمالا پمپئو است. امروز که ما حرف می زنیم به نظرم این موضوع قطعیت ندارد. یعنی آقای ترامپ شخصا تمایل دارد که ببیند چه پیش می آید. ابایی از رفتن به سمت تغییر رژیم ندارد مشروط به اینکه این حرکت منجر به هزینه های سنگین برای آمریکا یا یک درگیری بلندمدت برای آمریکا در این منطقه نشود.
کد مطلب : ۱۳۹۰۳۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.