۰

نشست هم اندیشی فعالان و بازیگران صنعت فضایی ایران/ آخرین خبر درباره ماهواره‌های بومی

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران در این نشست گفت: کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا (COPUOS)، شورایی ویژه در سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۵۹، به مدت کوتاهی پس از پرتاب اسپوتنیک-۱ تشکیل شد. این کمیته، از مهم‌ترین نهادهای مجمع عمومی سازمان ملل متحد است، که وظیفه ایجاد همکاری بین‌المللی در جهت استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو زمین را زیر نظر سازمان ملل متحد بر عهده دارد تا فعالیت‌های تحقیقاتی را تشویق نماید، دانش فناوری فضایی را گسترش داده و مشکلات پیش‌آمده در هنگام اکتشافات فضایی را حل کند.
وی نقش ایران را در این کمیته پررنگ عنوان کرد و گفت: سازمان فضایی ایران در راستای حضور مؤثر و فعال و تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران، عضو این کمیته شده است و طی ۶۰ سال قدمت این کمیته (اوایل دهه ۶۰ تا اواخر دهه هفتاد میلادی) ۵ سند تصویب‌شده که جمهوری اسلامی ایران هم دو سند را در کشور تحت عنوان موافقت‌نامه نجات و کنوانسیون مسئولیت فضایی تصویب کرده است.
دکتر براری ادامه داد: معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای جو و کنوانسیون ثبت هم به امضای جمهوری اسلامی رسیده است و امسال نیز در پنجاهمین سالگرد اولین جلسه استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (UNISPACE+50) که اواخر این ماه در مقر سازمان ملل متحد برگزار خواهد شد، حضوری فعال و مؤثر خواهیم داشت.
 
پیشرفت مناسب در بخش ساخت و توسعه ماهواره‌های بومی
رئیس سازمان فضایی ایران از پیشرفت مناسب پروژه‌های ساخت ماهواره‌های بومی کشور خبر داد.
دکتر مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران پس از بازدید از برخی از پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره‌های بومی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر چندین پروژه ماهواره‌ای در دستور کار مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور بوده که امیدواریم در سال جاری با تداوم روند کنونی پیشرفت کار، شاهد اتمام برخی از این پروژه‌ها بوده و مابقی نیز در ابتدای سال آتی به پایان برسند.
دکتر براری افزود: با توجه به برنامه راهبردی تدوین‌شده برای توسعه ماهواره‌های بومی تا افق چشم‌انداز 1404، پروژه‌های جدیدی نیز در سال جاری و سال‌های آتی تعریف و اجرایی خواهد گردید تا ان‌شاءالله در افق چشم‌انداز، شاهد تأمین بخش عمده‌ای از نیازهای فضایی کشور از طریق ماهواره‌های بومی باشیم.
معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر این نکته که روند کنونی اجرای پروژه‌های ماهواره‌ای مورد رصد و پایش دائمی سازمان فضایی ایران قرار داشته و روند کنونی پیشرفت کار می‌تواند جبران‌کننده بخشی از عقب‌ماندگی در این حوزه باشد، از تأمین منابع اعتباری موردنیاز این پروژه‌ها در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: موضوع ساخت ماهواره‌های بومی به‌عنوان اولویت اول برنامه توسعه فضایی کشور مدنظر سازمان فضایی و وزارت ارتباطات است.
کد مطلب : ۱۳۹۴۰۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.