۰

علت اصلی مرگ نوزادان چیست؟/ لمس‌کردن نوزاد ریسک ایجاد عفونت را به‌شدت بالا می‌برد

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
عباسی گفت: نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود مساله لمس و دست زدن به نوزاد است که متاسفانه ریسک ایجاد عفونت را در نوزادان به شدت بالا می‌برد. اهتمام به این نکته ضروری است و باید تا جایی که ممکن است از دست زدن به نوزاد جلوگیری شود و در صورت ضرورت به لمس نوزاد حتما فرد باید دستان خود را شست وشو کرده و استریل کند.
عباسی گفت: مسلم این است که باید فرهنگ اشتباه دست به دست کردن نوزاد و ملاقات اقوام و همسایه‌ها از نوزاد تازه متولد شده تغییر یابد؛ چرا که ممانعت از لمس، در کاهش فاکتور عفونت در نوزادان بسیار تاثیرگذار است.
او با اشاره به اینکه حتی پزشکان هم برای معاینه و دست زدن به نوزاد دست‌های خود را مرتبا استریل می‌کنند، گفت: تنها مادر بواسطه تغذیه نوزاد از شیر مادر از این قاعده مستثنی است؛ چرا که بدلیل تماس اجتناب ناپذیر و دائم نوزاد با مادر عفونت‌های مادری کمتر به نوزاد منتقل می‌شود.
عباسی همچنین با تاکید بر مراقبت از تماس تنفسی نوزاد بویژه با کودکان مدرسه‌ای گفت: عفونت‌های تنفسی خطری است که همیشه با نوزادان همراه است و مهم است که در تماس تنفسی با نوزادان این نکات رعایت شوند.
او گفت: استنشاق هر نوع دود از قبیل دود سوختن روغن، مواد مخدر و ... برای نوزاد مضر است؛ چراکه راه‌های هوایی نوزاد بسیار باریک است و به محض تنفس هر نوع آلاینده و آلودگی، سریعا منجر به اسپاسم، اختلال تنفسی و تنگی نفس در نوزاد می‌شود و بروز و ظهور بیماری‌های جدی تنفسی در سنین بالاتر را بدنبال دارد.
عباسی در ادامه به مراقبت‌های قبل و حین بارداری اشاره کرد و افزود: همانطور که رعایت مسائل بهداشتی بعد از ولادت نوزاد در سلامت نوزادان بسیار مهم است، مراقبت‌های قبل و حین بارداری نیز بسیار حائز اهمیت است.
او گفت: یکی دیگر از عوامل مخاطره‌آمیز در سلامت نوزادان، وقایع تولد است که به عنوان آسکسی از آنها یاد می‌شود و والدین بویژه مادران باید به آن توجه کنند.
این متخصص اطفال در پایان گفت: مادران باید توجه داشته باشند که با مراجعه به پزشک زنان و زایمان در طول مدت زمان حاملگی و حتی قبل از بارداری و رعایت نکات اشاره شده با مشورت و راهنمایی‌های پزشک، می‌توانند تاثیر بسزایی در کاهش ریسک آسکسی و عفونت در نوزاد داشته باشند.
کد مطلب : ۱۳۹۴۹۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.