۰

جنگل های مازندران را تا ۱۵ سال دیگر از دست می‌دهیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
وی با بیان این که زمین‌های مازندران که قابل کشت و زرع است به صورت شهرک های ویلایی در آمده و این امر به محیط زیست این استان آسیب می زند، تصریح کرد: بر اساس آمارها در مازندران یک میلیون مسکن تفریحی داریم که یک هفته در سال از آن ها استفاده می شود و در این راستا زمین‌های کشاورزی که مورد ساخت و ساز ویلاها در مازندران شده به هدر می‌رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل با اشاره به اینکه در طرح ها و برنامه ریزی استان و شهرسازی‌ها باید تعریف مشخصی صورت گیرد تا مشکل حریم و ترافیک برطرف شود، خاطرنشان کرد: همچنین در بستر رودخانه های مازندران و به ویژه هراز فضاسازی مناسب برای استفاده از این جاذبه های طبیعی صورت نگرفته و سهم مازندران تنها مشکل آب گرفتگی، موجودات موزی، وجود پسماند و دپوی زباله بوده است.
عابسی با بیان اینکه جنگل های مازندران در حال از بین رفتن است، اظهار کرد: اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند اعلام خطر می کنیم که مازندران فعلی را تا ۱۵ سال دیگر از دست خواهیم داد.
دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران اظهار کرد: بحث زباله و پسماند چالش اول زیست محیطی مازندران تلقی می‌شود.
عابسی ادامه داد: با توجه به اینکه مازندران حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد، اما ۱۰ میلیون توریست سالانه وارد استان می‌شود، سرانه تولید زباله در شهر های مازندران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.
وی گفت: در مازندران همه به دنبال احداث دستگاه زباله سوز هستند اما دستگاه زباله سوز تنها ۲۰ درصد مشکل این استان را حل می‌کند و ما باید در بحث کمپوست و تفکیک زباله از مبدا و سایر راهکارهای حوزه پسماند نیز وارد شویم.
دبیر کارگروه محیط زیست اتاق فکر مازندران، تغییر کاربری اراضی در مازندران را دیگر از چالش های مهم و اساسی زیست محیطی در مازندران عنوان کرد و افزود: تغییر کاربری اراضی و جنگل بسیار حائز اهمیت هستند و استانداری و دستگاه حقوقی که شامل سیستم‌های نظارتی هستند باید به این مسئله ورود پیدا کنند، چرا که روند این مسئله نگران کننده است.
عابسی ادامه داد: زمین خواری و کوه خواری رواج بسیاری پیدا کرده است به طوری که در مراتع کلاردشت، تنکابن، بابل، ساری و قائمشهر این موارد را به وضوح مشاهده می کنیم.
وی افزود: با این که برای تغییر کاربری سختگیری‌های بسیاری شده و حتی برای ساخت مساجد و حوزه علمیه نیز تغییر کاربری اجازه ندارد صورت بگیرد، اما بعضا مشاهده می شود زمین ها با قیمت های بسیار ارزان واگذار می شود.
کد مطلب : ۱۳۹۵۳۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.