روحانی: طرفین برجام برای رفع تحریم‎ها مسؤولیت دارند

20 خرداد 1397 ساعت 10:56

تلاش ایالات متحده برای تحمیل سیاست‎های خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است


متن سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای شی جین پینگ، رییس محترم جمهوری خلق چین؛
روسای محترم جمهور؛
نخست وزیران محترم؛
خانم ها و آقایان؛
در ابتدا مایلم مراتب تشکر و قدردانی خود را از استقبال و مهمان‌نوازی گرم و صمیمانه جناب آقای شی جین پینگ، رییس جمهور کشور دوست جمهوری خلق چین و برنامه‌ریزی شایسته برای برگزاری این نشست، ابراز نمایم.
هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در زمانی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌های فراوان و بی‌سابقه‌ای روبرو است: در سطح بین‌المللی، چالش یکجانبه‌گرایی، تروریسم، افراط‌گرایی، تقلیل نقش سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی؛ در سطح منطقه‌ای چالش دخالت‌های بازیگران فرامنطقه‌ای و تضعیف سازوکارهای تعامل و بهم پیوستگی براساس منافع مشترک؛ و بالاخره در سطح ملی، چالش دخالت‌ها و تهدیدات داخلی که هر از چند گاهی زیرساخت‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها را مورد هجوم قرار می‌دهند.
برای مقابله با این چالش ها در سطح منطقه، نیازمند همکاری های تنگاتنگ منطقه ای در زمینه های مختلف هستیم. باید اشتراکات فراوان و نه نقاط افتراق نژادی، دینی، فرهنگی و تاریخی میان کشورها؛ و منافع مشترک دراز مدت و نه تلاش برای بدست آوردن منافع کوتاه مدت به هزینه دیگران و به ویژه همسایگان؛ مبنای تعامل و دستور کار در سطح منطقه قرار گیرد تا منطقه ای امن تر، با ثبات تر، توسعه یافته تر و پررونق تر داشته باشیم.
فقر و توسعه نیافتگی از عوامل ناآرامی، بی ثباتی و گسترش تروریسم و افراطی گرایی در منطقه است. در عین حال، توسعه فراگیر و مشارکتی و جلوگیری از خدشه دار شدن روند تجارت جهانی و روابط مشروع اقتصادی بر اساس ملاحظات غیرمرتبط سیاسی ضرورت قطعی برای دستیابی به این هدف مشترک توسعه متوازن و پایدار است.
در اینجا لازم است تاکید کنم که تحریم های یکجانبه نه تنها با قوانین و مقررات بین المللی مغایرند، بلکه در روند تجارت مشروع بین المللی نیز خدشه وارد می کنند. در این زمینه، امنیت انرژی و برخورد غیر سیاسی با آن از الزامات توسعه منطقه ای و جهانی است و ضرورت دارد جامعه بین المللی در برابر سوء استفاده ابزاری از موضوع انرژی ایستادگی کند.
بی تردید یکجانبه گرایی اقتصادی، سیاسی و حقوقی در مسیر تضعیف همگرایی منطقه ای است. در این زمینه، تلاش ایالات متحده برای تحمیل سیاست های خود بر دیگران، خطری در حال گسترش است. نمونه اخیر یکجانبه گرایی و بی اعتنایی آمریکا به نظرات جامعه بین المللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون به تمامی تعهدات خود وفق برجام عمل نموده و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 11 مرتبه پایبندی کشورم به تعهدات 


کد مطلب: 139535

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/139535/روحانی-طرفین-برجام-رفع-تحریم-ها-مسؤولیت

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir