۰

مریم نوابی نژاد : هزار داستان درمان است نه روایت درد

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۰
سری جدید برنامه «هزار داستان» از ابتدای ماه رمضان امسال هر شب روی آنتن شبکه نسیم رفته تا مخاطبان بار دیگر بیننده قصه‌های اجتماعی باشند که مریم نوابی‌نژاد طراح و کارگردان این برنامه آنها را از شهرها و نقاط مختلف کشور پیدا می‌کند و آنها را مقابل دوربین برنامه می‌نشاند. نوابی‌نژاد از برنامه امسال راضی است و می‌گوید اولین تجربه مستقل کاری را بدون اینکه بخواهد زیر سایه کسی باشد در «هزار داستان» امسال پشت سر گذاشته است. او به عنوان طراح این برنامه تغییراتی را هم در قسمت‌هایی که تا به الان روی آنتن رفته ایجاد کرده است. جزئیات بیشتر این برنامه، تغییرات آن و روندی که «هزار داستان» از ابتدا تا به الان را داشته در گفت‌وگویی که نوابی‌نژاد در کافه خبر انجام دادیم را می‌توانید در ادامه بخوانید.نکته‌ای که درباره همه برنامه‌های تلویزیون می‌تواند وجود داشته باشد این است که وقتی یک برنامه قرار است ادامه‌دار شود و مدت زمان بیشتری روی آنتن باشد باید بتواند تغییر و تحولی در ساختار و محتوایش ایجاد کند که برای مخاطب تکراری نشود. 
«هزار داستان» زمان تقریبا زیادی است که از شبکه نسیم پخش می‌شود، به عنوان طراح و کارگردان این برنامه چه راهکارهایی را داشتید که این برنامه تکراری نشود و ویژه‌ برنامه‌ای که ماه رمضان امسال پخش می‌شود برای بیننده همچنان تازگی داشته باشد؟
«هزار داستان» یک برنامه کاملا اجتماعی است، اگر برنامه‌های دیگر داعیه اجتماعی بودن را دارند ما می‌توانیم ادعا کنیم خیلی بیشتر از بقیه اجتماعی هستیم، به این دلیل اینکه اين برنامه ، همه طیف‌ها و آدم‌ها، همه شهرها و همه شغل‌ها و دغدغه‌ها و اتفاقات اجتماعی را در برگرفته است. ما از سال گذشته که برنامه را آغاز کردیم تا الان 120 قسمت ضبط کردیم، 120 قسمتی که بعضا برخی روزها سه موضوع به هم پیوسته داشت. در واقع حدود 300-400 داستان روایت کردیم، داستان‌هایی که نه از سر ناچاری یا پر کردن وقت، که دغدغه‌مان بوده و هست. این داستان‌ها در خودشان تازگی دارند. زاویه نگاه و ورود به هر داستانی هم با هم تفاوت دارد، ضمن اینکه داستان شبيه هر دو آدمی هم با دیگری فرق می‌کند. نوع پردازش ما در این سری (ماه رمضان) هم متفاوت شد، من در دو سری قبل با آقای فواد صفاریان‌پور کار می‌کردم اما این سری ایشان رفتند و من خودم کارگردانی برنامه را برعهده گرفتم چون احساس می‌کردم در این موضوعات نباید قید و بند بگذاریم ، نباد یک متنی را بنویسیم و دست هنرمندان بدهیم که از رو بخوانند، نباید آن مجری که نخ بین برنامه‌هاست و ثابت است خیلی اتوکشیده و جدی باشد. احساس می‌کردم یک جریان نرم، صمیمی و خودمانی باید اتفاق بیفتد و این کار را در این سری انجام دادیم و از آقای اردشیر رستمی دعوت کردیم. اردشیر رستمی خیلی سريع با برنامه و فضای آن یکی شد و اصلا حضورش به عقیده من و دوستانم از برنامه بيرون نمی‌زند. ضمن اینکه قرار نیست بیاید اول و آخر برنامه چیزی بگوید، قرار است بین تماشاچی‌ها بنشیند و اگر جایی او هم حرفي يا سوالي دارد بپرسد. ما هم از قبل به او نمی‌گوییم مثلا در برنامه امروز این سه نکته را بگو.
کد مطلب : ۱۳۹۵۳۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.