۰

۴۰ درصد تهرانی‌های دچار سکته قلبی آسپرین مصرف نمی‌کنند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
این پژوهش در بستر مطالعه قند و لیپید تهران با پیگیری 13 ساله (79-91) 282 نفر مبتلابه اختلالات قلبی انجام‌گرفته و نشان‌دهنده وضعیت نامناسب کنترل عوامل خطر بیماری قلبی - عروقی پس از ابتلا افراد به این بیماری است.
دکتر فرزاد حدائق روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا بر ضرورت مصرف قرص آسپرین برای جلوگیری از عود بیماری در افراد مبتلابه سکته قلبی تأکید کرد و افزود: بررسی و مطالعه 13 ساله این مرکز نشان می‌دهد، بخش عمده‌ای از بیماران تهرانی این دارو را مصرف نمی‌کنند.
وی به کنترل نامناسب عوامل خطر در بیماران قلبی - عروقی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: هرچند این افراد باید کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای بر روی چربی خون خود داشته باشند، اما 50 درصد این بیماران اصلاً دارو برای کنترل چربی خون، مصرف نمی‌کنند.
رئیس مرکز تحقیقات و پیشگیری از بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم افزود: برخی از بیماران قلبی و عروقی، دارو برای کنترل بیماری مصرف می‌کنند اما به مقدار کافی نبوده و این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای آنان به وجود آورد.
وی با بیان اینکه چاقی، دیابت و بی‌تحرکی در افراد مبتلابه بیماری قلبی - عروقی افزایش عمده‌ای داشته است، این افراد باید تحرک بدنی خود را افزایش دهند و رژیم غذایی مناسب مصرف کنند
حدائق بر لزوم ارائه آموزش مناسب به این افراد تأکید کرد و افزود: اصول آموزشی اولیه در مورد عوارض کنترل نکردن عوامل خطر به این افراد ناکافی بوده و پزشکان و دست‌اندرکاران باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه اولین عامل مرگ‌ومیر در کشور حوادث قلبی - عروقی است، گفت: این بیماران باید بیشتر مراقب خود باشند و ریزفاکتورهای خطر را به‌دقت کنترل کنند تا دچار مشکلات جدی در این زمینه نشوند.
حدائق ادامه داد: هدف ما از مطالعه پاسخ به این سؤال بوده که آیا افراد مبتلابه بیماری قلبی و عروقی، کنترل بهتری در مورد عوامل خطر بیماری ازجمله چربی و فشارخون خود انجام دهد یا نه ؟
کد مطلب : ۱۳۹۵۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.