رهبرانقلاب:مشکلات‌‌کشور باید علمی و توسط‌دانشگاهیان حل‌‌شود

21 خرداد 1397 ساعت 12:09

آن استعدادی که قادر به غنی‌سازی ۲۰ درصد است، در حل مشکلات صنعت‌نفت نیز تواناست


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (یک‌شنبه) در دیدار صدها نفر از استادان، اعضای هیأت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی، دانشگاه را از مراکز بسیار مهم «تربیت قوه‌ عاقله‌ کشور» خواندند و با تبیین سه ضرورت اساسی دانشگاه‌ها یعنی «درگیر شدن با مسائل و چالش‌های کشور»، «تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویتیِ دانشجویان» و «تحول دائم و اصلاح مستمر در محیط‌های دانشگاهی» تأکید کردند: مسائل و مشکلات کشور باید عالمانه حل شود و استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و اساتید و دستان توانا و مستعد جوانان پرتلاش و پرانگیزه در این مسیر، بسیار اساسی و مهم است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنانشان موارد مطرح‌شده از طرف اساتید در این دیدار را بسیار خوب و معطوف به مسائل و چالش‌های کشور ارزیابی کردند و گفتند: در سخنان اساتید محترم به مقولات مهمی همچون اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی، برجام، آب، هوا و فضا، نوآوری، دیپلماسی علمی، سینما و هنر، و ازدواج و خانواده پرداخته شد که نشان‌دهنده‌ی حرکت پیش‌رونده‌ی فکری و انگیزه‌ایِ جامعه‌ی دانشگاهی است.
ایشان دانشگاه را مرکزی مهم برای «تربیت قوه‌ عاقله‌ کشور» خواندند و افزودند: دانشگاه خوب برای اداره‌ کشور حیاتی است و در فرایند ایجاد و پرورش قوه‌ی عاقله‌ی کشور، اساتیدِ عزیز نقشی بسیار برجسته و حساس بر عهده دارند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به سه الزام و سرفصل اساسی برای تحقق این هدف مهم و نقش‌آفرینی مؤثر دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور اشاره کردند.
ایشان در بیان اولین سرفصل، بر «لزوم درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور» تأکید و خاطرنشان کردند: مشکلات امروز و فردای کشور باید عالمانه حل شود، زیرا مواجهه‌ی غیرعلمی و غیرمدبرانه با مشکلات موجب پیچیده و افزون شدن آن‌ها خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس با اشاره به برخی مسائل و مشکلات کشور که نیازمند ورود جدی و عالمانه‌ دانشگاه است، گفتند: به‌عنوان نمونه در مسئله‌ مهم اقتصاد که برخی معتقدند مشکلات آن ناشی از بعضی شیوه‌های مدیریتی ضعیف یا غلط است، دانشگاه باید با کار علمی و راهگشا ورود کند.
ایشان در همین زمینه افزودند: چندین بار به مسئولان عالی‌رتبه‌ دولتی توصیه کرده‌ام که دیدگاه‌های متنوع اساتید اقتصاد را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده کنند، زیرا دیدن و شنیدن این نظرات راهگشا است.
رهبر انقلاب اسلامی، «صنعت» را زمینه‌ای دیگر برای ورود پیشرفت‌آفرین و رونق‌بخش دانشگاه‌ها برشمردند و با تأیید تصویب فرصت مطالعاتی یک‌ساله برای اساتید در صنعت، گفتند: دانشگاه باید از نزدیک با مشکلات صنعت آشنا شود و آن‌ها را حل کند تا نیاز نباشد برای حل مشکلات صنعت نفت یا صنعت برق، چشم به بیگانگان بدوزیم.
ایشان با اشاره به برخی سخنان از جمله ابراز ناچاری در استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ی شرکت‌های خارجی برای افزایش استخراج نفت، گفتند: نتیجه‌ ناچاری در بستن قرارداد با شرکت‌های خارجی آن است که آن‌ها مواردی را به کشور تحمیل می‌کنند.


کد مطلب: 139589

آدرس مطلب: http://www.asretaadol.ir/news/139589/رهبرانقلاب-مشکلات-کشور-باید-علمی-توسط-دانشگاهیان-حل-شود

عصر تعادل
  http://www.asretaadol.ir