۰

تجاوز و کودک‌آزاری افزایش پیدا کرده یا حساسیت رسانه‌ها؟

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
مثل این است که روی یک تابلوی الکترونیکی، اسم های مختلف، مرتب بالا و پایین شود.. ستایش ، آتنا، ندا ، بهاره و دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران.. نامشان را گذاشته اند کودکان قربانی آزار جنسی... تکرار این اسمها ، یعنی تکرار تمام سرکوب‌ها ، عقده‌ها و شکاف‌هایی که گره شده‌اند در گلوی آدم‌ها. آدم‌هایی که برچسب "متجاوز" مُهر شده روی پیشانی‌شان . اصلا چقدر برایمان مهم است که بدانیم، خیرآباد کجاست؟
امیرحسین پورجعفر ۱۶ ساله که قاتل ستایش نام گرفت و بالای دار رفت که بود یا این آخری‌ها در خمینی‌شهر چه مسایلی دست به دست هم دادند تا بهاره 6 ساله مورد آزار قرار گیرد. تکرار یک سویه این خبرها در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی در خصوص بالارفتن آمار کودک آزاری و تجاوز را افزایش داده است . اما آیا به واقع چنین است؟! به باور ریس انجمن مددکاری اجتماعی ایران « افزایش آمار تجاوزها، قابل اثبات نیست ، چرا که تا پیش از این آماری در این خصوص وجود نداشته که به ما نشان دهد، وضعیت بدتر شده است.»
سرعت انتقال خبرها زیاد است
سید حسن موسوی چلک در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به گمانه زنی‌ها در خصوص بالارفتن آمار آزارجنسی و تجاوز به کودکانن می‌گوید: گسترده شدن اخبار مربوط به تجاوز و به ویِژه کودک آزاری جنسی الزاما به معنای افزایش وقوع این پدیده نیست. به این دلیل که پیش از اینها هم آماری نداشتیم که با استناد به آن بگوییم قبلا آمارها این چنین بود و حالا به این تعداد افزایش پیدا کرده است. آمارهایی هم که پیش از اینها وجود داشت بیشتر بر اساس مواردی بود که به سازمانهای مختلف خدماتی و حمایتی ارجاع شده بود. 
ریس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تاکید می‌کند: آنچه باعث شده اینگونه به نظر بیاید که آمار تعرض و آزار جنسی افزایش پیدا کرده ، مشهودتر شدن وقایعی از این دست است.
موسوی چلک، دلیل این مساله را سرعت رسانه ها در انتقال اخباری از این دست می‌داند. او در این باره می‌گوید: حساسیت رسانه ها در این خصوص زیادتر شده و بیشتر به این موضوعات می‌پردازند و شبکه‌های اجتماعی هم سرعت انتشار چنین خبرهایی را بیشتر کرده‌اند. 
به گفته او ورود سازمانهای غیردولتی در حوزه کودکان به این موضوعات و دسترسی بیشتر شهروندان به منابع اجتماعی از دیگر دلایلی است که باعث می‌شود بیش از پیش در جریان خبرهای مربوط به تعرض و آزارجنسی قرار بگیریم.
کد مطلب : ۱۳۹۶۶۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.