۰

دلواپسان چرا در باره FATFبه مردم دروغ می گویند؟

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۶
دلواپسان چرا در باره FATFبه مردم دروغ می گویند؟
 در ماههای اخیر،دروغ پردازیها، اتهام پراکنی ها و ایحاد فضای روانی مشکوک از سوی دلواپسان سیاسی در راه تصویب چند لایحه در مجلس، در خوش بینانه ترین نگاه،نشان از عدم فهم درست از مقررات بین المللی و در نگاه واقع بینانه،نشان از همراهی آنها با سیاستهای بیگانگان برای ایجاد فشار بر کشور دارد.
 
در گزارش زیر با تیین FATF  به تبیین رفتار های مقابله گران با این موضوع پرداخته می شود.
FATF(گروه کاری اقدام مالی )  در سال 1989 توسط گروه G7 تاسیس شد و مقرآن در سازمان همکاری توسعه اقتصادی OECD در پاریس است .
به گزارش خبرآنلاین،بدنه اصلی FATF از 35 کشور و دو سازمان تشکیل شده که اکثر آنهاکشورهای توسعه یافته هستند. اعضای اصلی غیرکشوری کمیسیون اروپا و  شورای همکاری خلیج فارس هستند . علاوه بر اعضای اصلی حدود40 عضو ناظر  هم در FATF عضوهستند که از جمله آنها می توان از بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و اینترپل و ... نام برد.
در میان کشورهایی که به عنوان ناظر عضویت دارند،اسرائیل و عربستان برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت ویژه ای هستند.این اهمیت آنجا دوچندان می شود که این دوکشور تا پایان2018  عضو اصلی می شوند .
آیا بحث این روزها عضویت است؟
در حالی که دلواپسان سیاسی تلاش می کنند با ایجاد توهم در باره FATF چنین القا کنند که ایران در حال عضویت در آن است، بررسی ها نشان می دهد که اصلا چنین موضوعی مطرح نیست و حتی اگر ایران بخواهد به آن بپیوندد باید فرایندی چندساله را طی کند. ابتدا باید به گروه منطقه ای بپیوندد.
آنچه هم اکنون مطرح است صرفا خروج از لیست سیاه و تبدیل وضعیت ایران به حالت نرمال است. این در حالی است که طبق گزارشهای FATF کشورهای افغانستان و یمن و عراق وضعیت نرمال تری نسبت به ما دارند.
 
آیا FATF قرارداد است؟
بر خلاف بحث های رایجی که افراد ناآشنا مطرح می کنند FATF یک گروه بین دولت هاست که حتی قطعنامه هم صادر نمی کند و تصمیماتش صرفا در حد بیانیه است. بیانیه هایی که حتی برای کشورها لازم الاجرا نیست. در واقع تنها کاری که انجام می دهد، رتبه بندی ریسک کشورها در "مبارزه با پولشویی" و "عدم تامین مالی تروریسم" است.
 کشورها برای اینکه ریسک را در دو مقوله فوق،بالا نبرند بیانیه را به نهادهای مالی و بانکی خود ارجاع می دهند .
نظام تصمیم گیری چگونه است؟
مکانیزم FATFرای گیری نیست بلکه تصمیمات از طریق اجماع اتخاذ می شود. سعی می کنند به اجماع اولیه برسند و یا حد وسط را در نظر بگیرند.
اگر در لیست سیاه بمانیم چه اتفاقی می افتد ؟
با تلاشهای مستمر دولت یازدهم  حدود دوسالی است ابزار مقابله علیه ایران تعلیق شده اما اگر قوانینی را که هم اکنون در مجلس در دست برسی است تصویب نشود مجددا به لیست سیاه برمی گردیم. معنای بازگشت به لیست سیاه این است که  FATF اعلام خواهد کرد ریسک ایران در پولشویی و تامین مالی تروریسم بالاست  و در واقع از برقراری هر گونه رابطه مالی پیشگیری می کند.
کد مطلب : ۱۳۹۶۷۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.