۰

اظهارات صادقانه عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره مذاکره با اون

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۲
کریستوفر کونز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران کنگره افزود: ما مجبوریم امیدوار باشیم و برای موفقیت رئیس جمهوری مان در رسیدن به صلح دعا کنیم. من گرفتن عکس در سنگاپور را به آنچه که 6 ماه پیش از این که در لفاظی های کودکانه این دو نفر وجود داشت و به سمت یک درگیری می رفت، ترجیح می دهم.
وی با کنایه به اظهارات ترامپ درباره روسیه در حاشیه اجلاس گروه هفت و همچنین درباره شرکت مخابراتی ZET چین گفت: صادقانه بگویم، کره شمالی، روسیه و چین هفته خوبی داشتند. این یک نتیجه رویایی برای کیم جونگ اون بود، چیزی که پدر و پدربزرگش امیداور بودند به آن دست یابند.
عضو کمیته روابط خارجی سنا آمریکا با انتقاد از اینکه در این دیدار مسایل حقوق بشری و مشخص بودن زمان عاری سازی اتمی در نظر گرفته نشده است، ادامه داد: ترامپ چیزی را محافظت کرد که دو رئیس جمهوری پیش از او به دنبال آن بودند، گرفتن یک ضمانت برای عاری سازی اتمی؛ اما فکر می کنم او از حیثیت و رهبری آمریکا دست کشید.
کونز اضافه کرد: وزارت خارجه ترامپ هنوز دستیاری برای آسیای شرقی و همچنین سفیر در کره جنوبی ندارد، ضعف وزارت خارجه در فقدان مشاوران کلیدی، ممکن است به یک چالش بزرگ تبدیل شود؛ چرا که پومپئو باید با کره شمالی تحت این توافق درباره جزئیات و جدول زمان بندی برای تائیدیه ها بدون داشتن تحریم علیه کره شمالی مذاکره کند.

وی با طرح این سوال که در 6 ماه گذشته چه گذشت و در 24 ساعت پیش چه اتفاقی افتاد که رئیس جمهوری ترامپ بگوید اون با استعداد، توانا و قابل اعتماد است؟ گفت: من نمی دانم. ما بایستی به آنچه که در این باره رخ داد، فقط نگاه کنیم.
سناتور دمکرات آمریکا افزود: ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی، پوتین، اردوغان، دوترته و اون را دیکتاتور می نامید در حالی که اکنون او در گروه هفت با متحدان قدیمی، نزدیک و طولانی مدت ما، کشورهای دموکراتیک و توسعه یافته غربی همچون کانادا، انگلیس و آلمان به مقابله برخاسته است.
کونز به تمسخر گفت: من فکر می کنم رئیس جمهور ترامپ برای رفتن به این نشست سران بایستی قوی تر شده باشد زمانی که اجلاس گروه هفت در کانادا را که در اعلامیه خود از تحریم ها و مذاکرات برای صلح حمایت کرده بودند اما او گروه هفت را با مشوه کردن کنار گذاشت.
وی با بیان اینکه نکته بسیار مهمی امروز روی داد و آن تقاضای چین از شورای امنیت برای کاهش تحریم های کره شمالی بود و گفت: اما برای من یک نگرانی توسعه یافته است. به یادآورید که هفته گذشته رئیس جمهوری و وزارت اقتصاد شرکت مخابراتی ZTE چین را هدف گرفته بودند، من فکر می کنم که آنها بدون گرفتن امتیازات کلیدی، به ویژه همکاری نزدیک در مواجهه با برنامه سلاح اتمی کره شمالی آن را رها کردند.
عضو کمیته روابط خارجی سنا آمریکا درباره برجام هم اظهار کرد: دولت اوباما سال ها وقت صرف کرد تا اجماع چند جانبه جهانی را برای ادامه تحریم ها علیه ایران ایجاد کند. برخی انتقاد می کنند که اوباما نتوانست از این توافق برای دستیابی به یک توافق قوی استفاده کند.
کونز با قدردانی از تیم اوباما به خاطر تلاش دشوارشان ادامه داد: من نگران هستم که دولت ترامپ مشق شبشان را در این باره انجام نداده اند تا متحدانمان را نگهدارند و بسیار مهمتر آنکه چین- دشمن بالقوه ما- در میز مذاکره است و تحریم ها علیه کره شمالی را اعمال می کند.

وی اضافه کرد: این تحریم ها، کره شمالی را به میز مذاکره آورد اما آن به شدت ادامه داده می شود تا این که آنها را از این میز دور کند.
این سناتور آمریکا با تاکید بر این که برای ادامه این مسیر نیازمند دیپلمات های کارکشته ای هستیم، گفت: 
برای دستیابی به یک رژیم نظارتی قوی و کارآمد بر فعالیت هسته ای ایران سال ها وقت صرف شد، برای توافق با کره شمالی به معنای واقعی، چیزی بیش از یک دست دادن تلویزیونی است و در ماه های آینده باید کارهای سختی انجام شود؛ من نگران این هستم که مقامات ترامپ، آماده انجام این کار سخت نیستند.
کد مطلب : ۱۳۹۶۹۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.