۰

سنایی: ادغام دو کره می‌تواند اتفاق بیفتد

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲
با کوتاه آمدن ترامپ، برنامه این دیدار پیگیری و بالاخره سنگاپور در 12 ژوئن میزبان رهبر کره شمالی و رئیس جمهور امریکا بود. این دیدار موضوع اول رسانه های جهان شد و بازتاب بسیاری داشت. اما هنوز تردیدهایی نسبت به چشم انداز و آینده آن وجود دارد. ترامپ و اون پس از دیدارشان یک سند امضا کردند و گفته می شود کره شمالی، خلع سلاح هسته ای را پذیرفته است. آیا ترامپ می تواند درخواستهای کیم جونگ اون را برای جلوگیری از شکست مذاکرات عملی کند. در این باره با اردشیر سنایی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی گفت و گو کره ایم که از نظر می گذرانید:
اهمیت دیدار ترامپ و اون چه بود؟ چه چیز باعث می شود این دیدار را تاریخی بدانیم؟


دیدار ترامپ و اون را شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین اتفاق هایی است که در قرن 21 رخ داده است و می توان از آن به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ روابط بین الملل یاد کرد. اهمیت این مسئله از آنجایی بیشتر می شود که دو رهبری که جزو افراطی ترین لایه های خطوط سیاسی کشورشان محسوب می شدند، با یکدیگر دیدار کردند. شاید اگر شخص دیگری غیر از ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا و شخص دیگری غیر از اون رهبر کره شمالی بود و این دیدار انجام می گرفت چندان اهمیت فعلی را پیدا نمی کرد. اما رئیس جمهوری از ایالات متحده که دیدگاه خاصی نسبت به مسائل جهان و سیاست خارجی ایالات متحده دارد، نشان داده که حاضر به عقب نشینی از مواضع قبلی که در دوران تبلیغاتی داشته، نیست، یک طرف جریان قرار داشته و از سوی دیگر رهبر کره شمالی پس از فوت پدرش همواره جزو افراطی ترین تصمیم گیرندگان در کره شمالی هم در مسائل داخلی و هم در سیاست خارجی بوده است و به نظر می رسید که کوچک ترین انعطاف را نشان نخواهد داد.
اما بالاخره این دیدار انجام شد و به نظر می رسد که طرفین به این نتیجه رسیده اند که در همین سطح باید تنش و اختلافات را پایان بخشند و این دیدار را آغازی بدانند برای مذاکراتی که به خلع سلاح کره و حل و فصل بحران شبه جزیره کره آن بینجامد.
کیم جونگ اون نشان داده است در ظاهر اعتقاد چندانی به تحولات درونی و تغییرات ندارد. به نظرتان این دیدار می تواند روندی برای تغییرات آینده باشد؟
این دیدار تاثیرات بسیار مهمی بر سرنوشت سیاسی کره شمالی، رژیم کره شمالی، بحث سلاحهای هسته ای در آن و بحران شبه جزیره کره خواهد داشت و به نظر می رسد که ترامپ به یکی از بزرگترین دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود دست پیدا خواهد کرد و کره شمالی در نهایت به سمت غیر هسته ای شدن و چه بسا حل شدن در سیستم مشابه کره جنوبی و اگر خوشبینانه نگاه کنیم به سمت پایان دوران حضور دو کره و شروع روند ادغام دو کره حرکت خواهد کرد والبته هر چند می تواند مشکلاتی برای این مسیرها مطرح شود ولی به نظر می رسد که این اتفاقات خواهد افتاد. کره شمالی در نهایت به درجه ای رسید که مجبور شد دست از مواضع قبلی خود بردارد و فکری برای خروج از این وضعیت دشوار و اسفناکی که گیر کرده بود پیدا کند و نهایتا با مواضعی که ترامپ هم داشت و نشان داده بود که در عین سخت گیری و استفاده از زبان سخت زورمدارانه، حاضر به مذاکره و گفت و گو هست و آن روحیاتی که از یک سیاستمداری که کاسب و بیزنس من هست، اینجا نشان داد.
کد مطلب : ۱۳۹۷۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.