۰

حباب قیمت مسکن چه زمانی می‌ترکد؟

تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۲
حباب قیمت مسکن چه زمانی می‌ترکد؟
این در شرایطی است که به نظر می رسد ترس خریداران از گرانی بیشتر قیمت باعث شده که به سمت بازار مسکن هدایت شوند. معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۶.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت و به رقم ۱۹ هزار مورد رسید. قیمت‌ها نیز بالاترین میزان افزایش از سال ۱۳۹۲ به بعد را تجربه کرد و ۳۵ درصد رشد نقطه به نقطه را نشان داد. (اینجا)
چرا قیمت مسکن افزایش یافت؟
در حال حاضر عوامل متعددی برای رشد قیمت مسکن عنوان می‌شود؛ از افزایش قیمت ارز تا طمع دلالان برای فروش خانه‌ها با قیمت بالاتر. اما دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن دلایل افزایش قیمت مسکن را چنین می‌داند: در پنج سال گذشته با رکودی در بازار مسکن مواجه بودیم و این مساله باعث شد تا قیمت مسکن در طول آن سال‌ها افزایش پیدا نکند، اما بخشی از افزایش قیمت مسکن از سال گذشته تا کنون به دلیل انباشت تورمی بوده که در سال‌های قبل، خود را در بازار مسکن نشان نداده بود.
به اعتقاد وی، تورم بر روی قیمت مسکن مانند سایر کالاها اثرگذار است. این تورم در طول دوران رکود انباشته و خود را در قیمت‌ها نشان نداده بود، اما اکنون و در دوران رونق، انباشت تورم‌های دوران گذشته باعث افزایش قیمت مسکن شده است.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: این‌که با رشد قیمت‌ها در بازار مسکن مواجه شده‌ایم، بخشی از آن به دلیل نوسانات قیمت ارز و دلار است. همچنین رکود در صنعت ساختمان، عدم تمایل به ساخت‌ساز مسکن و کاهش عرضه مسکن در بازار از دیگر عوامل افزایش قیمت مسکن هستند.
سوداگران وارد بازار شدند
کمال اطهاری، کارشناس بازار مسکن نیز معتقد است: رشد اخیر قیمت مسکن کاملا حبابی است و هیچ دلیل منطقی برای آن وجود ندارد و بخش قابل توجهی از خریداران مسکن را سوداگران تشکیل می‌دهند.
این کارشناس بازار مسکن متذکر شد: کاهش ۶.۳ درصدی معاملات مسکن در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل و رشد ۵۲ درصدی معاملات خانه‌های بالاتر از ۶۰۰ میلیون تومان، گواهی بی‌منطق بودن رشد نرخ خرید و اجاره‌بهای مسکن است. (اینجا)
گرانی مسکن به خاطر طمع دلالان است
از سوی دیگر، نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید دارد ۸۰ درصد گرانی مسکن فقط به خاطر طمع بیشتر دلالان است. ایرج رهبر قیمت زمین و نیروی انسانی را دو دلیل عمده افزایش قیمت مسکن دانسته و عنوان کرد: رشد قیمت زمین عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت در بازار مسکن به شمار می‌رود و از سوی دیگر مصالح ساختمانی و نیروی انسانی نیز در این بازار تاثیرگذارند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون سوداگری در بازار مسکن نسبت به سایر مقاطع زمانی افزایش قابل توجهی یافته است و همین موضوع بر افزایش بیش از پیش قیمت مسکن دامن زده است.
نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه امنیت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده است، تاکید کرد: نابه‌سامانی‌هایی موجود در بازار ارز و طلا باعث شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های خود وارد بخش مسکن کنند همین موضوع زمینه‌ساز رشد قیمتی این بخش شده است.
ا
کد مطلب : ۱۳۹۷۴۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.