۰

اظهارات پورمختار پس از مخالفت کیهان؛ پیگیر تصویب قانون عفو عمومی هستیم

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۵
محمدعلی پورمختار در توضیح طرح دو فوریتی برای عفو مجرمان و محکومان امنیتی-سیاسی، گفت: یکی از ابعاد طرح مربوط به تعبیه شرایط بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور است، ایرانیانی که بعضا جرایم سیاسی یا امنیتی مرتکب شده‌اند. بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور مجرم نیستند؛ اما در عین حال تعداد کثیری از این افراد نگران بازگشت به ایران و آوردن سرمایه به کشور و ادامه زندگی هستند، زیرا برخی از این افراد غیرقانونی از کشور خارج شده اما این افراد مانند منافقین جرمی مرتکب نشدند.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این افراد دستشان به خونی آلوده نشده و با اصول نظام جمهوری اسلامی معارضه نکردند، در واقع اقدامات این افراد خارج از چارچوب‌های مجرمانه است. بنابراین در طرحی موضوع عفو این افراد مورد نظر قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه افرادی که جرم‌هایی چون قتل و اقدامات مسلحانه علیه نظام مرتکب شدند از این عفو مستثنی هستند، افزود: این افراد به محض بازگشت محاکمه می‌شوند، اما نگاه طرح مربوط به افرادی است که بدون ارتکاب به جرمی از کشور خارج شده و به جهت ترس و ابعاد روانی و نگرانی‌ها امکان بازگشت به کشور نداشته اند.
پورمختار معتقد است: برخی ایرانیان مقیم خارج از کشور از سرمایه‌های مناسب برخوردارند که طرح مذکور زمینه بازگشت این سرمایه‌ها به کشور را فراهم می‌کند، در واقع طرح در راستای صدور مجوز قانونی برای عفو افرادی که شاید تنها مرتکب جرایم کوچک شده باشند، است تا اطمینان قضایی و روانی برای برگشت به ایران پیدا کنند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: چندی پیش قوه قضاییه نیز اعلام کرد که هیچ منع قانونی برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران نیست؛ اما تبدیل این موضوع به مصوبه قانونی شرایط بازگشت را تسهیل و الزاماتی را برای مجموعه قضایی کشور ایجاد می‌کند کما اینکه اطمینان خاطر هم برای افراد مشمول ایجاد می‌کند.
به گزارش خبرآنلاین، این اظهارات در حالی مطرح می شود که امروز روزنامه کیهان درباره این طرح نوشته بود: «اساسا در حالی که گروهک‌های تروریست و جنایتکار ضدانقلاب با تحریک سرویس‌های جاسوسی بیگانه، به فعالیت‌های ضدامنیتی خود شدت بخشیده‌اند و خباثت خود را در اتفاقات در ماه گذشته در کشتن چندین شهروند بی‌گناه و همچنین آشوب و جنایت در خیابان پاسداران تهران نشان دادند، البته چنان طرحی جز چراغ سبز نوکری به سیا و موساد MI6، چیز دیگری می‌تواند باشد. چرا تعارف می‌کنند؟ صراحتا طرح مصونیت بخشی و حمایت از داعش و سازمان منافقین را تهیه و منتشر کنند؛ شبیه کاری که در ماجرای FATF و ملحقات آن انجام می‌دهند.»(اینجا)
کد مطلب : ۱۳۹۷۹۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.