۰

مخالفان اف‌ای‌تی‌اف در مجلس چه تحصیلاتی دارند؟

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۷
مخالفان اف‌ای‌تی‌اف در مجلس چه تحصیلاتی دارند؟
برخی از این نمایندگان فریاد می زنند، طومار امضاشده پهن می کنند، پرچم آتش می زنند و خلاصه دست به هر کاری می زنند تا بگویند ایران نباید در راستای استانداردهای بین المللی برای شفاف شدن تراکنش‎های مالی و بانکی گامی بردارد.
مخالفان FATF در حالی بر طبل مخالفت خود می کوبند که برخی از آنها هنوز به درستی از چند و چون FATF اطلاعات کافی و وافی ندارند. (اینجا)
هرچند گفته شده است باید به سخن پرداخت نه به صاحب سخن، اما در موضوعاتی که تخصص جزو لاینفک تحلیل آن است، طبیعی است که صاحب سخن از اهمیت بیشتری برخوردار می شود؛ مانند همین مسئله FATF و CFT که به قول علی مطهری نایب رئیس مجلس، هنوز برخی تلفظ آن را نمی دانند اما در مخالفت با آن سخن می گویند. (اینجا) این دو مقوله بیش از هر چیز با اصول روابط بین الملل، حقوق بین الملل و معاهدات اقتصادی مرتبط هستند. اما مخالفان  FATF و CFT از چنین دانش و تجربه‎ای برخوردارند؟
تنها 6درصد مخالفان سابقه دیپلماتیک دارند
وقتی صحبت از مسائل بین الملل به میان می آید طبیعی است افرادی که دستی بر آتش دیپلماسی دارند در تحلیل موضوعات از قدرت بیشتری برخوردار هستند و بهتر می توانند مسائل و مشکلات کشور در عرصه بین المللی را در ترازوی قضاوت قرار دهند. در این راستا از میان 31 نماینده مخالفی که این روزها بیش از همه بر طبل مخالفت با  FATF و CFT می‎کوبند، تنها دو نفر یعنی حدود 6% از مخالفان سوابق دیپلماتیک دارند و  94% آنان فاقد هرگونه سابقه دیپلماتیک هستند.
55 درصد مدرک تحصیلی مغایر
اظهار نظرهای برخاسته از علم و آگاهی از موضوعات دیگری است که می تواند میزان دقت تحلیل افراد را مورد سنجش قرار دهد. از آنجایی که موضوع FATF و CFT مباحثی مرتبط با امور اقتصاد و البته مسائل پولی و بانکی هستند طبیعی است که متخصصین و تحصیل کردگان در این رابطه بیش از دیگران می توانند نبض بحث را به دست بگیرند. در این رابطه نیز در بین 31 نماینده مخالف مورد بحث، تنها دو نماینده یعنی 6 درصد از مخالفان دارای مدرک تحصیلی اقتصادی هستند. 
از سوی دیگر چون این موضوعات به نوعی به روابط و قواعد بین الملل مرتبط هستند؛ افرادی که مدارک علوم سیاسی یا حقوق بین الملل دارند نیز می توانند در این میدان صاحبنظر باشند. 12 نفر از نمایندگان مذکور، دارای مدرک حقوق بین الملل و علوم سیاسی هستند. لذا با جمع آن دو نفر باید گفت 55 درصد از مخالفان، مدرک مرتبط با مباحث مطرح شده ندارند.  
از میان این 31 نماینده تنها 9 نفر عضو کمیسیون های امنیت ملی، اقتصادی و برنامه و بودجه هستند که به طور تخصصی درباره این لوایح اعلام موضع کرده اند. یعنی 70 درصد این نمایندگان اساسا عضو کمیسیون های غیرمرتبط با بررسی این لوایح به شمار می روند.
در جدول زیر می توانید نام نمایندگان مخالف،مدرک و میزان تحصیلات آنها و همچنین سوابق شغلی آنها را مشاهده کنید.
کد مطلب : ۱۳۹۸۰۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.