۰

تریبون نمازجمعه سخنگوی همه مردم مشهد نیست

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۱
افکارعمومی تا زمان حیات مرحوم آیت الله واعظ طبسی مشهد را به عنوان شهری فرهنگی-زیارتی می شناخت اما بعد از آنکه مسئولیت تولیت آستان قدس به حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی محول شد و یک سال بعد او پا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گذاشت، آن دیدگاه قبلی در حاشیه قرار گرفت و جنبه های سیاسی بودن مشهد برجسته شد.
مشروح گفتگوی خبرآنلاین با جواد آرین‌منش را در ادامه بخوانید:
حال و هوای سیاسی مشهد به چه صورت است؟
حال و هوای سیاسی و فرهنگی مشهد به طور کلی متفاوت از کلانشهرهای دیگر نیست. البته یک تفاوت های اساسی نیز دارد. مشهد شهر زیارتی است و سالانه 25 میلیون زائر از اقصی نقاط کشور به این شهر وارد می شوند بنابراین شهر مهاجرپذیری است و همه اقوام و اقلیت ها و خرده فرهنگ ها در مشهد حضور دارند. حدود 36 درصد جمعیت مشهد حاشیه نشین هستند، در حالیکه میانگین حاشیه نشینی در ایران حدود 12 درصد است. این 36 درصد جمعیت حاشیه نشین عمدتا مهاجر و از اقصی نقاط کشور به مشهد آمده اند. طبیعتا در حاشیه نشینی زمینه آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی همچون طلاق، اعتیاد، زنان بی سرپرست و بدسرپرست بیش از سایر مناطق است. یک بافت فرسوده گسترده نیز اطراف حرم وجود دارد که این بافت شرایط جمعیتی را متفاوت می کند . از لحاظ ترکیب سیاسی نیز در مشهد همه سلایق سیاسی اعم از انواع گرایش ها و سلایق اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالگرا در مشهد حضور دارند و فعال هستند. وقتی هر کدام این سلایق انسجام بیشتری پیدا کنند می توانند در صحنه سیاسی انتخابات دست بالا را داشته باشند همچنان که در انتخابات اخیر شورای شهر، جریان اصلاحات  پیروز شد.
اما به نظر می رسد از لحاظ سیاسی غلبه گفتمانی با جبهه پایداری است چراکه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نامزدهای این سلیقه سیاسی اکثریت رأی ها را در مشهد کسب کردند؟
خیر، آن را به حساب جبهه پایداری نگذارید، به حساب آستان قدس بگذارید. آستان قدس یک بنگاه بزرگ و کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که مشهد، استان خراسان و گاهی اوقات حتی کشور را متأثر می کند. لذا این ظرفیت بزرگ را نباید در مشهد نادیده گرفت. البته در مشهد اینکه برخی حرکات و تحرکاتی مثل حوادث دی ما اتفاق می افتد، آن هم دلایل خاص خود را دارد. در مشهد تعداد زیادی از موسسات اعتباری، بنگاه ها، صندوق ها و تعاونی ها ورشکسته مثل ثامن الحجج و پدیده شاندیز هستند بنابراین تعداد زیادی از زیان دیدگان این موسسات در مشهد حضور دارند و می توانند یک پتانسیلی از نارضایتی را ایجاد کنند.
استاندار در هر استانی شخص اول به حساب می آید، آیا در خراسان رضوی و شهر مشهد نیز او نفر اول است یا امام جمعه و تولیت آستان قدس رضوی این جایگاه را دارند؟
اولا استاندار در هر استانی عالی ترین نماینده دولت و نماینده ولی فقیه عالی ترین نماینده رهبر معظم انقلاب است. آستان قدس رضوی در خراسان نیز به عنوان یک قطب بزرگ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی محسوب می شود که در برخی موارد می تواند سیاسی هم باشد. لذا اگر این سه رکن در کنار یکدیگر قرار بگیرند یک وحدت، هماهنگی و هارمونی ایجاد می شود که می تواند به توسعه استان کمک کند اما گاهی اختلاف سلیقه ها وجود دارد و نمود پیدا می کند که در موارد جزیی نیز تقابل ایجاد می کند.
هم اکنون شرایط تقابلی بین استاندار با امام جمعه و تولیت آستان قدس وجود دارد؟
در دو سه سال اخیر نوعی خویشتن داری حاکم بوده است و سعی این بود که تقابل ایجاد نشود. اگرچه وحدت و یکپارچگی هم وجود نداشته است. یعنی دقیقا نمی توان گفت نماینده ولی فقیه، آستان قدس و استانداری یکصدا هستند، خیر صداها متفاوت است ولی این صداهای متفاوت باعث تقابل نشده است.
کد مطلب : ۱۳۹۸۷۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.