۰

نوبخت:اصلا زمینه مذاکره با ترامپ وجود ندارد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱
نوبخت:اصلا زمینه مذاکره با ترامپ وجود ندارد
محمدباقر نوبخت در جلسه هفتگی سخنگوی دولت با اشاره به دومین جلسه شورای هماهنگی قوای سه‌گانه با حضور روسای قوا گفت: باتوجه به فرمایشات رهبری و تاکید بر اقتصاد مقاومتی و شرایط زمان تحریم، خوشبختانه صبح امروز این جلسه در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد و روسای هر سه قوا حضور داشتند. با این جلسات که به صورت مستمر و منظم در هفته تشکیل می شود، بتوانیم به راحتی از ظرفیت بزرگ کشور برای کم اثر کردن تحریم ها استفاده کنیم. این جلسات ادامه خواهد داشت و بحث امروز در خصوص حمایت از بازار سرمایه و بورس بود.اهم اظهارات نوبخت به شرح زیر است:
*{در واکنش به نامه 100 فعال سیاسی مدنی به ترامپ}: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده ای نامه می نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم. اما آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کامل نیست که چنین توصیه ای می کنند. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم، موضع ما به حق است و همه باید در کنار هم باشیم.
*این نامه نماد آزادی سیاسی است که افراد نظرات خود را بیان می‌کنند. نظام نشان داده است که هر زمان برای پیشرفت منافع ملی لازم باشد، مذاکره می‌کند، مثل برجام، اما در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلا زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.
* برای جلوگیری از انباشت نقدینگی در بازار تقاضا به جای تولید این تصمیم گرفته شد، در روزهای اخیر شاهد افزایش شاخص بورس و ورود نقدینگی ها به جای بازار ارز و سکه به بورس بوده ایم. در این برهه اگر درباره احساس روانی صحبت می‌شود، احساس ناامنی باعث می‌شود که یک تقاضای غیرمعمول صورت بگیرد، این تقاضای غیرواقعی صرفا برای ذخیره است.
*نیازهای روانی واقعی نیست اما انتظارات تورمی را به وجود می‌آورد. در خصوص منابع ریالی و ارزی تا این لحظه دولت و کشور در این خصوص مشکلی نداشته است. از اول فرودین سال جاری تا ۲۷ خرداد مبلغی بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای انواع کالاها ارز تخصیص داده شده است. این تخصص با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است که برای داروها و کالاهای ضروری ۳هزار و ۸۰۰ تومان است. می‌گویند که ارز برای این پرداخت‌ها ۴ هزار و ۲۰۰ است که گرفته است؟ باید بگویم که دولت پرداخت کرده است. این ظلم است که با ارز دولتی کالایی وارد می‌شود اما در کوچه و پس کوچه با ارز دیگر به فروش برسد.
*براساس اعلام بانک مرکزی از اول فروردین تا ۲۷ خرداد ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات انواع کالاها تخصیص داده شده است. او با بیان اینکه گران کردن کالاها به بهانه عدم دریافت ارز غیرقانونی است تاکید کرد: از دستگاه های نظارتی انتظار داریم قویا در جهت حمایت از مردم عمل کنند.
*از اول فروردین تا 27 خرداد، 20میلیارد و 500میلبون دلار ارز برای واردات انواع کالاها تخصیص داده شده است، 9میلیارد و 700 میلیون دلار ارز با نرخ ارز 4200 تومانی پرداخت شده است.
*منابع ریالی کشور از ابتدای سال تا 24خرداد نسبت به سال گذشته 93/5 درصد افزایش پیدا کرده است، 77/4 درصد منابع حاصل فروش نفت و فرآورده های نفتی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، تا 24 خرداد، 22هزار میلیارد و 386میلیارد تومان به طرح های عمرانی پرداخت شده است.
*از علی کریمی بخاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم، اقدام او قابل قبول است، وی فرد محترمی است که تیم سپیدرود رشت را خوب اداره کرد.تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می بینیم قیمت خودرو بالا می رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.
*تعیین نرخ سوم برای دلار از سوی دولت کذب است.
*در دیپلماسی قهر و آشتی و صددرصد مخالف و موافق متصور نیست و کشورها با یکدیگر در مسائل مختلف اتفاق و یا اختلاف منافع دارند، تلاش دشمنان بر این است که سهمیه ما را در اوپک بگیرند. الان هم بحث این است که تحریم نفتی را اعمال کنند که یکی از مذاکرات ما با اروپا این است که باید خرید قبلی خود را داشته باشد.
* در شرایطی که سهم ایران کاهش یابد، کشورهای دیگر به دنبال آن هستند که این سهیمه را کسب کنند. این را به حساب هماهنگی های قبلی و دسیسه نباید گذاشت.
*{در خصوص مهاجرت از شهرهای کوچک به تهران و شهرهای بزرگ}: این موضوع یکی از سیاست های فعلی ما است و همچنان در راستای جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ در حال تلاش هستیم.
*{پیرامون ورود خودرهای گران قیمت به کشور}: خودروهای ثبت سفارش شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی وارد می شود.
*{درباره برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد از هشت ماه و عزم اطلاع رسانی در خصوص محتوای این جلسه}: روز گذشته بنده همزمان در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم و از محتوای این جلسه اطلاعی ندارم، اما جلسات بعدی را حتما اطلاع رسانی خواهم کرد.
*{در مورد اظهارات منتقدان دولت در مورد قانون تامین مالی تروریسم}: منتقدان و مخالفان دولت به دنبال این هستند که تلاش های دولت را کم جلوه و بی تاثیر بیان کنند. در حالی که تلاش می شود بی جهت به معنی تامین مالی تروریسم ما را در لیست سیاه نگه دارند و بهانه ای شود برای آمریکا که ما را به لیست سیاه برگرداند و در این خصوص به ما انتقاد می کنند.در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی ما سخت تر خواهد شد که در این صورت نیز باز به دولت انتقاد خواهند کرد که چرا این شرایط را ایجاد کردید؟ عده ای از هرچه که دولت را بتواند در شرایط سخت قرار دهد حمایت می کنند ولو اینکه این شرایط باعث تضعیف نظام شود.
*{در خصوص لایحه اصلاحی بودجه در شرایط اعمال تحریم}: از اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال ٤ سناریو را بر اساس شدت تحریم تعریف کردیم و با اطلاعاتی که از وضعیت پیش رو در اختیار داشتیم، برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است. البته فعلا تحریمی اعمال نشده و فقط شیپور جنگ را نواخته اند که برخی در این آزمون متاسفانه خوب عمل نکردند. دولت باید نیازهای اصلی کشور را شناسایی و برطرف کند، یکی از مسائل مهم نظارت و تنظیم بازار است که در جلسه روز گذشته نیز مقرر شد دستگاه های نظارتی به کمک اصناف با تمام قوا برای تنظیم بازار وارد شوند.
*{درباره پرداخت افزایش حقوق کارکنان}: درصد افزایش حقوق کارکنان به دستگاه ها پرداخت شده اما نیازمند احکام است که در روزهای آینده احکام آن صادر خواهد شد.
 
کد مطلب : ۱۳۹۸۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.