۰

شمارش معکوس برای تعیین سرنوشت اردوغان

تاریخ انتشار
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹
سکوت انتخاباتی در ترکیه از صبح امروز آغاز شده است. فردا روزی است که ترک ها سرنوشت خودشان را پای صندوق های رأی رقم خواهند زد. انتخابات ترکیه در این دوره از آن جایی بسیار اهمیت دارد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، طی اقداماتی پس از کودتا، سیستم حکومتی ترکیه را از نخست وزیری به ریاستی بدل کرد. به این معنا که ریاست جمهوری مانند سابق یک مقام تشریفاتی نباشد. تغییر قانون اساسی ترکیه مربوط به ریاست جمهوری و نوع حکومت این کشور در پارلمان ترکیه با جنجال بسیاری بالاخره تصویب شد اما با آرایی ناچیز، همین طور اردوغان در انتخابات پارلمانی نیز آرای چشمگیری نداشت.از زمان روی کارآمدن اردوغان، اقتصاد ترکیه به طور قابل توجهی رونق گرفت،  اما پس از بحران سوریه و عراق و دخالت مستقیم ترکیه و مهمتر از آن کودتای نظامی در این کشور باعث شد که اقتصاد و لیر ترکیه به شدت سقوط کند. به طوری که کارشناسان اقتصادی سقوط ارزش پولی این کشور را در طول تاریخ معاصر خصوصا در دروه اردوغان، نادر  و بی سابقه  خوانده اند.

 
در فضای داخلی و خارجی، اردوغان بار دیگر امیدوار به تصاحب کرسی ریاست جمهوری است. فعالان حقوق بشر و دموکراسی در ایام انتخابات به شدت علیه اردوغان کمپین های تبلیغاتی به راه انداختند، آنان که در داخل ترکیه بودند بازداشت شدند و ان هایی که در اروپا علیه رئیس جمهور ترکیه تبلیغ کردند تهدید به پیگرد قانونی شدند.این فضای متشنج داخلی ترکیه است اما در فضای منطقه ای و خارجی، اردوغان به مراتب مشکلات بیشتری خواهد داشت. مهمترین آن مساله اردوغان با اعراب خلیج فارس بر سر مساله قطر و همین طور با مصر بر سر مساله اخوان المسلمین است؛ این اختلافات به گونه ایست که اردوغان کودتای نظامی و سقوط ارزش لیر را از دسیسه های عربستان سعودی و امارات متحده عربی می داند.
اردوغان برای ریاست جمهوری دور بعد با چالش های فراوانی پیش روست؛ مساله کردها، سوریه، پاکسازی در داخل ترکیه، مساله ورود ارتش به عراق، مناسبات با اتحادیه اروپا خصوصا تنش های جدی با آلمان و اتریش، همین طور با آمریکا بر سر مسائله کردی و تسلیحات، اما نگرانی اصلی ترک ها فی الحال اقتصاد این کشور است. چراکه شاخص اقتصادی ترکیه در سراشیبی قرار گرفته است.
وضعیت داخلی این کشور حاکی از آن است که اردوغان رقیب بسیار جدی پیش روی خود دارد در حالی که در دوره های قبل اردوغان از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. عمده نارضایتی داخلی از رئیس جمهوری ترکیه خفقان و آزادی بیان و متعاقب آن پاکسازی گسترده در نهادهای دولتی و نظامی این کشور است همچنین بازداشت گسترده روزنامه نگاران صدای مردم را به اعتراض گشوده است.
 

 
اصلاحات قانون اساسی چه بود؟
انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۲۴ ژوئن (سوم تیر) برگزار می‌شود. ۵۶ میلیون شهروند ترک در داخل کشور پای ۱۸۰ هزار صندوق رای می‌روند تا ۶۰۰ نماینده پارلمان و یک رئیس جمهوری را انتخاب کنند. بیش از ۳ میلیون شهروند دارای حق رای ترکیه در خارج از کشور نیز می‌توانند آرا خود را در ۶۰ کشور جهان به صندوق‌های رای بیندازند. در آلمان بیش از ۱ میلیون و ۴۸۶ هزار شهروند ترک حق رای داشتند که از این میان ۴۹ درصد رای داده‌اند.

ائتلاف احزاب برای ریاست جمهوری و پارلمان مهم‌ترین ویژگی و تفاوت این دور از انتخابات در قیاس با دوره‌های پیشین است. برای دومین بار رئیس جمهوری به طور مستقیم از طرف رای‌دهندگان انتخاب می‌شود نه از طرف احزاب.

با اصلاحاتی که در قانون اساسی ترکیه انجام گرفت شرایط ائتلاف احزاب سیاسی برای شرکت در انتخابات فراهم شد. حزب جمهوری خلق ترکیه محرم اینجه را به‌ عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد. این حزب با احزاب سعادت، نیک و دموکرات برای انتخابات پارلمانی "ائتلاف ملت" را تاسیس کرده است.

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی را نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد. اردوغان در انتخابات با احزاب حرکت ملی و حزب اتحاد بزرگ "ائتلاف جمهور" را تشکیل داد.

آرایش و صف‌بندی احزاب و ائتلاف‌ها جامعه را به دو قطب اصلی طرفداران اردوغان و مخالفانش تقسیم کرده است. ۵ نامزد انتخاباتی در مقابل اردوغان صف آرایی کرده‌اند تا مانع پیروزی او در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شوند.

انتخابات پارلمانی هم این بار با دوره‌های پیشین تفاوت دارد. در این دور از انتخابات تعداد نمایندگان پارلمان ترکیه از ۵۵۰ به ۶۰۰ افزایش خواهد یافت. افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند کاندیدای انتخابات پارلمانی شوند در حالی که در انتخابات قبلی حداقل سن ۲۵ سال بوده است.
 
کد مطلب : ۱۳۹۹۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

کلام امیر
لَا غِنَى كَالْعَقْلِ، وَ لَا فَقْرَ كَالْجَهْلِ، وَ لَا مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ، وَ لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَةِ.

امام(عليه السلام) فرمود: هيچ ثروتى چون عقل، و هيچ فقرى چون نادانى نيست. هيچ ارثى چون ادب، و هيچ پشتيبانى چون مشورت نيست.